Strö i transporten ?

K

Koko_

japp, ska hämta hem hästen nu..
Vi diskuterade i stallet om hurvida man ska ha strö i transporten eller ej ..
Jag kör alltid med strö men många istallet menade att nu behövde jag inte ha det..
Jag tänker dock ha strö då transportsträckan är ca 7 mil det tar väl max en timme.
Så nu tänkte jag höra med er som kan lite mera om detta, visst finns det väl en lag som säger att du måste ha strö om hästen ska åka längre sträckor?

/Koko_

Sv: Strö i transporten ?

Jag har läst någonstans att man måste ha strö men vet ej var :confused: ska kolla det .Själv tycker jag bäst om att inte ha strö, har man en bra matta så tycker jag den ger bättre fäste.

Jordbruksverkets djurskyddsbestämmelser säger att man SKA ha strö vid transporter på över 30 minuter.

Det är förvisso inte en lag utan en förordning, men det blir otrevligt om du blir 'upptäckt' med att bryta mot den iaf.

Jag brukar ha där bak om hästen kissar eller bajsar.

Nu åker jag sällan transport och det kan möjligen vara till en träning 10 minuter bort och då kör jag utan spån helt

Jag har alltid lite strö i transporten ifall hästen kissar och bajsar. Speciellt då jag hyr den på ett ställe som säljer transporter.

Strö i transporten har du mest för att om hästen kissar/skiter blir det väldigt halt och då kan den lätt slå en "frivolt".

Vet faktiskt inte om det är lag på det... Men ja brukar alltid ha strö om jag åker längre sträckor!

Brukar ha strö längst bak, så det inte ska bli halt om hästen kissar. Har man för mycket strö så kan det bli halt pga det istället.

Jag har alltid strö i transporten till mina hästar. Då kan dom kissa om dom vill. Det kanske inte är så bra för transporten men hästen ska ju inte behöva stå och vara kissnödig :smirk:

Jag har alltid strö i transporten, det är fräschare och förhoppningsvis mindre halt också.

Alexandra_W skrev:
Jordbruksverkets djurskyddsbestämmelser säger att man SKA ha strö vid transporter på över 30 minuter.

Det är förvisso inte en lag utan en förordning, men det blir otrevligt om du blir 'upptäckt' med att bryta mot den iaf.

Hur ska man kunna bli upptäckt? Det är ju bara att saga att man har kört i 15 minuter.

Jag har alltid kört utan faktiskt... Har inte tänkt på att man kanske skulle strö och verkligen inte att man måste strö :o

Jag använder alltid spån i transporten för att skydda golvet under gummimattan. Spånet suger ju upp pink som fräter på golvet i transporten.

Ser även till att lyfta på gummimattan med jämna mellanrum för att kolla om det är torrt under.

Är livrädd för att golvet ska bli dåligt!

Som andra skrivit så har jag höst att längre än 30min transporttid = strö...jag fick dock en tillsägelse när jag var på ATG i Malmö med kompisen häst (den står MAX 15min transportväg från ATG)..dom sa att man alltid skulle ha strö.

Jag har i allafall alltid strö till dom hästar jag haft, oftast spån då jag tycker de fungerar bäst.

_moa_ skrev:
Hur ska man kunna bli upptäckt? Det är ju bara att saga att man har kört i 15 minuter.

Jag har alltid kört utan faktiskt... Har inte tänkt på att man kanske skulle strö och verkligen inte att man måste strö :o

Jo det är faktiskt lag på det och tex på tävlingar kan det komma kontrollanter som kollar igenom varenda transport att allt följer ovannämnda förordning och då kollar de allt från att rätt skyltar finns på, att den håller rätt mått, ventilation, strö mm, och då blir det böter om inte allt är som det skall. På flera ställen har det också varit så att om det finns något att anmärka på har man åkt på att betala för deras kontroll också 600-700:- bara det. Har där inte varit någon anmärkning har man inte behövt betala något. Precis när denna förordning infördes var de mer på hugget och var ute på en del tävlingar. Det som dock var det största felet var att det var mest elit/nationella tävlingar och de hästarna transporteras ju sällan i "dåliga" gamla transporter. Skulle nog varit mer effektivt för dem att i så fall åka ut på lokaltävlingar, där har man ju flera gånger sett skräckexempel på transporter.

Använde förr inte heller spån men sedan jag började med det så kissar faktiskt hästarna alltid i transporten vilket klart är en fördel när man är i väg på tävlingar hela dagarna. Att försöka få en bra hopprestation ur en häst som nästan går med benen i kors för att den är kissig är inte det lättaste. Så länge vi inte hade spån i så kissade aldrig någon av mina om det inte var absolut totalkris (och då kissade de enorma floder så de höll sig verkligen i det längsta)

Men egentligen är det så att man ska betala för kontrollen oavsett om de hittat något fel eller inte. Att man inte bett om kontrollen eller att man fick transporten kontrollerad förra veckan spelar ingen roll.

jag har alltid spån i transporten dels om de skulle kissa å så tycker ja det borde vara skönare för hästen att stå på det!

Har alltid spån i transporten. Faktiskt mest för att skydda transportens matta. Spånet tar ju det mesta av urinen då och mattan blir mindre sliten. Särksilt om jag har brodd på hästen, då skyddas mattan ganska mycket av att man har spån i. Sen även ur den synvinkeln många här redan skrivit, hästen kan kissa. De flesta hästar kissar inte om det är risk för att det stänker på benen :) .

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 622
Senast: Shaggy
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 524
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 014
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar