Stripesbetning

Glimris

Trådstartare
En fundering angående stripesbetning…. Om jag öppnar en bit av hagen så äter de upp det på en timme. Sen går de ju och gnager på det korta ändå. om jag tar bort dem därifrån när de ätit upp borde det funka ? Ett himla pyssel, men jag går ändå hemma.

En fundering angående stripesbetning…. Om jag öppnar en bit av hagen så äter de upp det på en timme. Sen går de ju och gnager på det korta ändå. om jag tar bort dem därifrån när de ätit upp borde det funka ? Ett himla pyssel, men jag går ändå hemma.
Mina får gnaga på det korta.. Men de får ju stripbeta för att inte få för stor volym på en gång. Gnager de det korta blir det inte stor volym. Det är en avvägning. Men om de betar av det på en timme kanske du ska ge lite bredare remsa åt gången?
Om du ändå ska byta hage behöver du väl inte stripbeta bara låta de äta i hage med mycket gräs några timmar och sen byta till avgnagd?

Idén med stripbetning är ju att man ska få ett ordentligt betestryck i hagen så att det blir ordentligt nerbetat innan man byter "strip". Det är också bra att ha stripbetning om man har mycket gräs i en stor hage så att djuren inte ratar och bara tar det gottaste och trampar ner resten. Det finns mer gräs än vad man kan tro i de nedbetade hagarna så att de betar det korta gräsen är inte så konstigt och gräset tål rätt hårt betestryck innan det dör.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 768
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 144
Senast: Freazer
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
987
Senast: Cactus
·
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 570

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat