Fast nu är det väl du som drar allting till sin spets. Man kan ha vänner och leva ett väldigt gott liv men ändå förvänta sig att folk är puckade i olika sammanhang, det är faktiskt bara sunt förnuft. Jag kikar fortfarande min döda vinkel och håller ett gott avstånd när jag kör om för att vara säker på att bilen inte svänger ut, för det har hänt att folk gör det. Jag förväntar mig att många som kommer och frågar om parning eller valpar är antagligen idioter så jag stalkar gärnet på folk genom facebook och bloggar och blir glad när jag finner motsatsen. Den som lever farligt är den som gör tvärt om, som litar på folk och tror gott om de. Då blir man bränd och bitter tillslut. Men gör man sin läxa och förväntar man att folk faktiskt är puckade 85% av tiden så klarar man sig bättre. Då slipper man till större del sälja valp till idioter som förstör dem, slipper få hundar insläppta i rastgården när man har en aggressiv hund, slipper bli påkörd från sidan när man skulle köra om etc. Den som är minst bitter är den som är minst bränd
Jag blir ganska förfärad för din skull. Vilket tråkigt sätt att leva . Jag skulle nog tro att jag och mina närmaste har en helt osannolik tur då, för vi är medvetet godtrogna i de allra flesta sammanhang och folk är i allmänhet snälla! Jag har nog aldrig mött någon som avsiktligt har velat göra mig illa. Det har varit av nonchalans, av misstag eller ren dumhet de gånger det har hänt. De jag känner som är bittra är de som är ständigt misstänksamma. De blir oftast väldigt ensamma. Och så bekräftar de ju sina tankar om att man inte ska lita på någon och kommer aldrig ur sin situation. Det är inte samma sak som att inte tro att det finns dumhuvuden. Det gör det ju, och rena sadister också. Men sannolikheten att jag skulle träffa på någon är ganska liten.
Som jag skrev tidigare så är det självklart att man ska vara uppmärksam i trafiken, för det är människor bakom ratten och människor gör misstag. Men det spelar ju ingen roll om du håller gott avstånd vid en omkörning om du råkar köra förbi en rattfyllerist som just då bestämmer sig för att göra en vänstersväng. Då är du rökt. Det var lite det jag ville ha fram. Om man ska förvänta sig att alla andra bilister kommer bete sig idiotiskt så gör man ju aldrig en omkörning.
Jag har också haft en ilsk hund och henne vaktade jag som en hök. Eftersom hon inte kunde vara lös överallt (kom det fram en annan lös så small det) så använde jag rastgården ofta. Inte en enda gång under hennes nästan 16-åriga liv var vi med om att någon släppte in sin hund till hundrastgården. De frågade alltid! Men tja, det måste ju bero på min osannolika tur antar jag...