Strikt hundägaransvar - Inte i Hundrastgård?

Fast nu är det väl du som drar allting till sin spets. Man kan ha vänner och leva ett väldigt gott liv men ändå förvänta sig att folk är puckade i olika sammanhang, det är faktiskt bara sunt förnuft. Jag kikar fortfarande min döda vinkel och håller ett gott avstånd när jag kör om för att vara säker på att bilen inte svänger ut, för det har hänt att folk gör det. Jag förväntar mig att många som kommer och frågar om parning eller valpar är antagligen idioter så jag stalkar gärnet på folk genom facebook och bloggar och blir glad när jag finner motsatsen. Den som lever farligt är den som gör tvärt om, som litar på folk och tror gott om de. Då blir man bränd och bitter tillslut. Men gör man sin läxa och förväntar man att folk faktiskt är puckade 85% av tiden så klarar man sig bättre. Då slipper man till större del sälja valp till idioter som förstör dem, slipper få hundar insläppta i rastgården när man har en aggressiv hund, slipper bli påkörd från sidan när man skulle köra om etc. Den som är minst bitter är den som är minst bränd ;)

Jag blir ganska förfärad för din skull. Vilket tråkigt sätt att leva :(. Jag skulle nog tro att jag och mina närmaste har en helt osannolik tur då, för vi är medvetet godtrogna i de allra flesta sammanhang och folk är i allmänhet snälla! Jag har nog aldrig mött någon som avsiktligt har velat göra mig illa. Det har varit av nonchalans, av misstag eller ren dumhet de gånger det har hänt. De jag känner som är bittra är de som är ständigt misstänksamma. De blir oftast väldigt ensamma. Och så bekräftar de ju sina tankar om att man inte ska lita på någon och kommer aldrig ur sin situation. Det är inte samma sak som att inte tro att det finns dumhuvuden. Det gör det ju, och rena sadister också. Men sannolikheten att jag skulle träffa på någon är ganska liten.

Som jag skrev tidigare så är det självklart att man ska vara uppmärksam i trafiken, för det är människor bakom ratten och människor gör misstag. Men det spelar ju ingen roll om du håller gott avstånd vid en omkörning om du råkar köra förbi en rattfyllerist som just då bestämmer sig för att göra en vänstersväng. Då är du rökt. Det var lite det jag ville ha fram. Om man ska förvänta sig att alla andra bilister kommer bete sig idiotiskt så gör man ju aldrig en omkörning.

Jag har också haft en ilsk hund och henne vaktade jag som en hök. Eftersom hon inte kunde vara lös överallt (kom det fram en annan lös så small det) så använde jag rastgården ofta. Inte en enda gång under hennes nästan 16-åriga liv var vi med om att någon släppte in sin hund till hundrastgården. De frågade alltid! Men tja, det måste ju bero på min osannolika tur antar jag...

@Milosari

Jag har varit med om att en gammal gubbe har kommit fram och drämt till min häst med en gåstav i huvudet, oxå väldigt osannolikt, men uppenbarligen så kan det hända.

Men oftast så är det inte för att folk är sadister som det blir tokigt, utan som jag skrev låååångt innan, de vet in bättre. Många skulle nog släppa in sin hund till min utan att fråga, för hon ser jätte glad ut, är liten och kan nog rent tekniskt inte skada andra stora hundar. Men hon är ju en fara för sig själv, eftersom hon inte riktigt förstår och pratar hundspråk. Men så långt tänker inte folk, att min hund med sitt dåliga kroppsspråk kan utlösa en reaktion hos den andra hunden.

För mig är det inte ett hemskt sätt att leva, för mig är det att leva riskmedvetet, och för mig går det på reflex. Och nej jag är inte bitter, utan väldigt glad och öppen. Man behöver inte vara bitter för att man tänker efter före. Dum eller snäll är liksom inte grejjen, okunskap är det farligaste i samhället skulle jag tro. För så många psykopater har vi nog inte ;)

Jag blir ganska förfärad för din skull. Vilket tråkigt sätt att leva :(.

Oj ja det får du väl bli. Men jag har vänner och familj som jag älskar. Och en hel del människor jag får utbyte med i livet. Lite udda att uttala sig om att mitt liv måste vara tråkigt och något att oja sig över när du inte känner mig eller vet något om mig. Alla behöver inte leva som du eller tro som du för att bli lycklig. För mig är det snarare tvärt om. Gladast är jag om mina hundar inte råkar i slagsmål med andra för att jag förväntar mig saker av andra. Eller att mina valpar säljs till vettiga hem där de inte används till blandrasavel, avlivas eller kasseras om de inte duger för tävling för att jag har noga kollat upp folk.

Bli hunduppfödare och se hur bra det går att tro gott om alla! Du kommer få en chock! Jag har många historier jag kan berätta som skulle få dig att tappa tron på mänskligheten. :)

Jag har också haft en ilsk hund och henne vaktade jag som en hök. Eftersom hon inte kunde vara lös överallt (kom det fram en annan lös så small det) så använde jag rastgården ofta. Inte en enda gång under hennes nästan 16-åriga liv var vi med om att någon släppte in sin hund till hundrastgården. De frågade alltid! Men tja, det måste ju bero på min osannolika tur antar jag...

Sen undrar jag lite vad du menar med det här? Uppenbarligen har TS problem med att folk släpper in hundar i hundgårdar fast hon lägger koppel på grinden. Så vad spelar det för roll om du bott/vistats på ställen där folk skött sig? Uppenbarligen gör inte alla det när TS och andra upprepade gånger haft problem. Antingen så ljuger alla som haft problem med detta eller så har du, in fact, haft tur!

Oj ja det får du väl bli. Men jag har vänner och familj som jag älskar. Och en hel del människor jag får utbyte med i livet. Lite udda att uttala sig om att mitt liv måste vara tråkigt och något att oja sig över när du inte känner mig eller vet något om mig. Alla behöver inte leva som du eller tro som du för att bli lycklig. För mig är det snarare tvärt om. Gladast är jag om mina hundar inte råkar i slagsmål med andra för att jag förväntar mig saker av andra. Eller att mina valpar säljs till vettiga hem där de inte används till blandrasavel, avlivas eller kasseras om de inte duger för tävling för att jag har noga kollat upp folk.

Bli hunduppfödare och se hur bra det går att tro gott om alla! Du kommer få en chock! Jag har många historier jag kan berätta som skulle få dig att tappa tron på mänskligheten. :)

Hoppsan hejsan, värst vad du vad tvärsäker på att jag skulle få en chock? Varför tror du att jag är blåst bara för att jag vill tro gott om folk?

Och vad får dig att tro att mina hundar råkar i slagsmål?

Sen undrar jag lite vad du menar med det här? Uppenbarligen har TS problem med att folk släpper in hundar i hundgårdar fast hon lägger koppel på grinden. Så vad spelar det för roll om du bott/vistats på ställen där folk skött sig? Uppenbarligen gör inte alla det när TS och andra upprepade gånger haft problem. Antingen så ljuger alla som haft problem med detta eller så har du, in fact, haft tur!

Jag reagerade på att folk tyckte att tjejen hade brustit i ansvar för att hon haft sin hund lös i rastgården öht. Det tycker inte jag att hon har. Hon har gjort så gott hon har kunnat.

Jag reagerade på att folk tyckte att tjejen hade brustit i ansvar för att hon haft sin hund lös i rastgården öht. Det tycker inte jag att hon har. Hon har gjort så gott hon har kunnat.

Du kan säga vad du vill men uppenbarligen har hon problem som inte du haft. Folk släpper in sina hundar till hennes. Då var inte riktigt din berättelse om hur du aldrig haft samma problem relevant. Och då får man väl inse att folk är puckon och hitta någon annanstans att vistas med sin hund om man inte vill stå för kostnader om något händer.

Hoppsan hejsan, värst vad du vad tvärsäker på att jag skulle få en chock? Varför tror du att jag är blåst bara för att jag vill tro gott om folk?

Och vad får dig att tro att mina hundar råkar i slagsmål?

Ja det tror jag absolut att du hade fått.

Hela tråden handlar om att undvika att hundar hamnar i slagsmål p.g.a. att TS har en hund som inte tål andra hundar helt. Jag har inte sagt något om dina hundar, utan scenariot vi diskuterar. Jag håller mig till tråden istället för att prata om saker som inte är relevanta (t.ex. ens goda tur som sluppit det just diskuterade scenariot).

Hela tråden handlar om att undvika att hundar hamnar i slagsmål p.g.a. att TS har en hund som inte tål andra hundar helt. Jag har inte sagt något om dina hundar, utan scenariot vi diskuterar. Jag håller mig till tråden istället för att prata om saker som inte är relevanta (t.ex. ens goda tur som sluppit det just diskuterade scenariot).

Nja nu var det ju inte jag som drog upp hela historien om biltrafik… Och jag tar mig för pannan angående det andra. Sitt du där på dina höga hästar om du vill. Jag är liksom inte född igår. Jag vill bara inte vara så misstänksam som du är (för genom sig själv känner man andra…). Det går helt enkelt utmärkt att leva så utan att det händer en massa hemskheter.

Jag hävdar fortfarande att TS inte gjort fel på något sätt. Hon råkar visst bo på ett ställe där ovanligt många puckon bor. Givetvis får hon agera därefter. Men skulden för tidigare incidenter kan man knappast lasta henne för. Kanske bör hon kontakta kommunen så de sätter upp skyltar med lite hänsynsregler?

Det är inte jag som har problem, det var en annan användare. I min rastgåd sköter sig folk, och är det oklarheter så har vi en fb där man kan prata med varandra. Jag är bara nyfiken på vad som gäller!

Det är inte jag som har problem, det var en annan användare. I min rastgåd sköter sig folk, och är det oklarheter så har vi en fb där man kan prata med varandra. Jag är bara nyfiken på vad som gäller!

Sorry, jag menade den andra tjejen. Jag vet att du släpper med folk du har koll på :).

Ursäkta, jag blandade ihop. Men inlägget står som det är. Det finns folk som har problem med rastgårdarna. :)

I min stad finns två rastgårdar om stan, och jag är sällan där.
Går dock dit ibland med en kompis som inte kan ha sia hundar lösa annars.

Och de gånger jag varit där har jag alltid gått därifrån och varit besviken.

Några exempel som jag varit med om när jag varit där-
1- en grupp överkåta hanar jagar och försker våldta min tik, ägarna står lite skrattandesoch säger men sluta nu gubben..
Jag får springa och lyfta upp min tik som är helt nerslemmad och stressad.

2- En stor otrevlig hund av typen, trycka ner andra hundar utan orsak, börjar jaga min lilla hund och får tag i henne flera gånger, ägaren bara står där hon står , jag springer efter och år tag i stra hunden, ber ägaren koma och hålla in förbannade hund å jag kan ta min lilla och g¨, ägaren komer lit sakta och säger ja men hon leker bara........ sen tar hon iaf sin hund med en sur min och går och säger typ men alla har rätt att vara här..

3- Är med min kompis och våra 4 småhundar i rasgården, plötsligt kommer två schäfrar i full galopp.
DE var snäll, men man blir LIVrädd, när stora främmande hundar kommer i full far.

4- Jag går utanför en rastgård där ett par hundar absolut inte verkar funka ihop, och hör samt mellan ägarna att de ska låta hundarna göra upp själva

I övrigt uppfattar jag rastgårdar, som en viss typ av hundar med bra hundspråk ,intresse av att leka och träffa andra hundar och inget behov av att trycka ner andra hundar, har glädje av rastgårdar.

De flesta hundar pasar inte att umgås i rastgårdar, de blir nertryckta, mobbade, eller måste stressmobba själva.

Jag tycker hundgårdar är bra attd e finns, men de flesta svenssons förstör dom med sin okunskap.

Själv har jag generellt goda erfarenheter från rastgårdar, en enda gång har det hänt att en smått överförfriskad person släppt in sin hund utan att fråga. Kanske tyckte han att en hund till när där redan lekte 20 stycken inte kunde skada, vem vet.

Till Topic fast ändå inte har jag haft en liten diskussion med en hundägare vars hund bet min (ej i rastgård) och hon menar att det är min försäkring som ska täcka skadorna och hon ska betala självrisken. Jag menar att det inte ska belasta min försäkring överhuvudtaget. Visst har jag rätt?

Nu tycker jag faktiskt att du är lite oresonlig @Viva... Oavsett vad som ev är rätt eller fel. Jag kan dock inte tänka mig att tanken är att hon ska behöva betala hela summan trots att du har försäkring.

Nu tycker jag faktiskt att du är lite oresonlig @Viva... Oavsett vad som ev är rätt eller fel. Jag kan dock inte tänka mig att tanken är att hon ska behöva betala hela summan trots att du har försäkring.
Det är din fulla rätt att tycka. Min grundinställning är dock att jag inte ska lida ekonomisk på grund av skador någon annan hund orsakar, och oavsett om min försäkring ersätter skadorna kan det drabba mig dels genom högre premier, dels att jag når maxbeloppet på min försäkring. Nu rör det sig i mitt fall inte om några större summor, det når inte ens upp till min fasta självrisk men vill man inte riskera att bli stående med en dyr räkning på grund av något ens djur ställt till med finns något som kallas ansvarsförsäkring som ibland ingår i hemförsäkringen.

Själv har jag generellt goda erfarenheter från rastgårdar, en enda gång har det hänt att en smått överförfriskad person släppt in sin hund utan att fråga. Kanske tyckte han att en hund till när där redan lekte 20 stycken inte kunde skada, vem vet.

Till Topic fast ändå inte har jag haft en liten diskussion med en hundägare vars hund bet min (ej i rastgård) och hon menar att det är min försäkring som ska täcka skadorna och hon ska betala självrisken. Jag menar att det inte ska belasta min försäkring överhuvudtaget. Visst har jag rätt?
Detta är en sak mellan henne(hennes försäkringsbolag) o ditt försäkringsbolag!
PL

Detta är en sak mellan henne(hennes försäkringsbolag) o ditt försäkringsbolag!
PL
Hur menar du då? Just nu har vi inte valt att blanda in några av våra försäkringsbolag då summan varken uppgår till min fasta självrisk eller hennes fasta självrisk (på hemförsäkringen), men vi är som sagt oense om vad som gäller om den hade gjort det.

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan blev min kelpie (16 kilo) attackerad och biten av en fullvuxen Gran danois hane. Jag var inte med men enligt...
Svar
2
· Visningar
4 655
Senast: WildWilma
·
Hundträning Visste egentligen inte hur jag skulle skriva rubriken. Jag har en hane på 2 år som tyvärr har blivit hundrädd/hundaggressiv mot...
Svar
17
· Visningar
2 461
Senast: KasperTim
·
Övr. Hund Förvarnar för en väldigt lång "skriva av sig-tråd".. Vet knappt vad jag ska börja med.. Eller ja, kanske "början" vore bra... Efter...
2
Svar
35
· Visningar
5 613
Senast: Philosophia
·
Övr. Hund Detta har jag aldrig uppfattat förr. T ex om en häst orsakar en skada på en annan så brukar ju den skadade hästen få ta det på sin...
Svar
9
· Visningar
2 038

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Skötsel av utedass

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar