Wingates
Trådstartare
På facebook länkas det ibland en blogg angående det strikta ägaransvaret och en text om att ägaransvaret inte gäller om man släpper ihop sin hund med andra i en hundrastgård. Kan detta verkligen stämma?
Några menar på att detta har med jämkningsprincipen att göra, att om min hund flyger ihop med en annan så kommer jag förvisso bli dömd till skadestånd MEN att jag sedan kan kräva jämkning på summan.
Någon som kan reda ut det här?
Det är mest av nyfikenhet, men det är ju alltid trevligt att ha koll på exakt vad som gäller.
Alltså, att om någon annan biter min hund så får jag själv betala?I en hundrastgård upphör det strikta ansvaret för hundägare:
Dvs så blir ägaren till en hund som råkar skada en annan inte ansvarig att betala vård för hunden som skadats eller använda sin hundförsäkring för detta ändamålet, som hade varit fallet om dennes hund hade åsamkat skada på utsidan av rastgården.
Kort sagt, i hundrastgård gäller: ”Ger du dig in i leken får du leken tåla.” Du blir ansvarig för din egen hund när du släpper in den i en rastgård – om hunden så skadas av en annan hund där inne, eller skadas av nåt vasst pga dåligt underhåll, tränger sig ut genom hål eller hoppar över ett för lågt stängsel. Det är du som bär hela ansvaret som hundägare.
Några menar på att detta har med jämkningsprincipen att göra, att om min hund flyger ihop med en annan så kommer jag förvisso bli dömd till skadestånd MEN att jag sedan kan kräva jämkning på summan.
Någon som kan reda ut det här?
Det är mest av nyfikenhet, men det är ju alltid trevligt att ha koll på exakt vad som gäller.