Strikt burvila.........

Is

Trådstartare
....i tre veckor pga "benhinneinflammation" (kommer ju aldrig ihåg vad de heter men ni vet va jag menar) som inte vill ge med sig utan som nu anses vara "kronisk". Detta gäller alltså min ettåriga schäfertik.

Hur skulle ni göra? Jag vill verkligen inte ha henne i bur och kan för mitt liv inte förstå att bur ska anse som det bästa alternativet. Men för att förtydliga, hemma har vi hundarna på nedervåningen, så inga trappor, och de får inte härja inne så alla går lugnt och lägger sig när vi är hemma.
Så länge som hon har varit halt har hon inte fått suttit i hundgården utan legat i bilen så där är det ju burvila. Rasta gör vi i koppel och bara en kortsväng på vägen.
Dvs jag anser att vi håller henne helt lugn, men hur mycket mer ska en bur kunna göra? Känns som att det mest kommer stressa henne (och oss).
Jag gör naturligvis allt för min hund ska blir bra men vill ju ändå ge henne ett drägligt liv under tiden. Aktivering gör vi genom att aktivera gärnan detta genom att träna platsliggningen med störning, ettans apportering och olika triks inne.

Hur skulle ni ha gjort? Och i värsta fall, Vart ansöker jag om undantag från lagen om bur inne?

Känner mig minst sagt nedstämd här :(

....i tre veckor pga "benhinneinflammation" (kommer ju aldrig ihåg vad de heter men ni vet va jag menar) som inte vill ge med sig utan som nu anses vara "kronisk". Detta gäller alltså min ettåriga schäfertik.

Hur skulle ni göra? Jag vill verkligen inte ha henne i bur och kan för mitt liv inte förstå att bur ska anse som det bästa alternativet. Men för att förtydliga, hemma har vi hundarna på nedervåningen, så inga trappor, och de får inte härja inne så alla går lugnt och lägger sig när vi är hemma.
Så länge som hon har varit halt har hon inte fått suttit i hundgården utan legat i bilen så där är det ju burvila. Rasta gör vi i koppel och bara en kortsväng på vägen.
Dvs jag anser att vi håller henne helt lugn, men hur mycket mer ska en bur kunna göra? Känns som att det mest kommer stressa henne (och oss).
Jag gör naturligvis allt för min hund ska blir bra men vill ju ändå ge henne ett drägligt liv under tiden. Aktivering gör vi genom att aktivera gärnan detta genom att träna platsliggningen med störning, ettans apportering och olika triks inne.

Hur skulle ni ha gjort? Och i värsta fall, Vart ansöker jag om undantag från lagen om bur inne?

Generellt är det den lagstiftande instansen som kan ge dispens från lagstiftningen, ang. burhållning är det alltså Jordbruksverket du vänder dig till isf. I regel är det dock inga större konstigheter om burhållning/annat undantag från lagstiftningen ordinerats av veterinär och det finns på papper eller kan styrkas på något sätt.

• Gilla
Reactions: Is
Hur skulle ni göra? Jag vill verkligen inte ha henne i bur och kan för mitt liv inte förstå att bur ska anse som det bästa alternativet.
Jag hade inte tolkat burvila så bokstavligt; utan gjort precis som du gör. Innebörden av burvila är ju att hunden inte ska röra sig mer än absolut nödvändigt under vilan - och det uppfyller du ju med det upplägg du har.

• Gilla

Åh vad ledsen jag är för er skull, ni har verkligen haft otur på er start tillsammans :(. Stackars lilla olycksfågel till hund :(.

De verkar inte så :( jag har ont i magen över all tid hon får tillbringa stillasittande i förhoppning om att hon snart ska vara hel och få springa fritt :(

Minns hur det var när min Wahidah hade skadat sig och enligt veterinär bara skulle gå korta koppelrundor runt huset, inget mer. Det slutade med att hon hade så mycket överskottsenergi att hon rev huset och hade kapplöpning med sig själv så fort jag vände ryggen till... Hade jag stängt in henne i en bur så skulle hon skrikit ihjäl sig och säkert skadat sig ännu mer i utbrytningsförsöken. Det som fungerade och höll henne lugnast var att ta långsamma koppelpromenader a'la valppromenad (vara ute kanske en timme eller två, men gå lååångsamt och låta henne nosa på precis allt så länge hon ville). Inte vad veterinär rekommenderade m.a.o. men det höll henne lugnast och mest avslappnad.

Generellt är det den lagstiftande instansen som kan ge dispens från lagstiftningen, ang. burhållning är det alltså Jordbruksverket du vänder dig till isf. I regel är det dock inga större konstigheter om burhållning/annat undantag från lagstiftningen ordinerats av veterinär och det finns på papper eller kan styrkas på något sätt.

Om det ändå vore så. Ang dispenser. Jag fick avslag trots veterinär ordination och trots att det bara handlade om bur 8 h på natten sam typ 1 h i veckan om jag var tvungen att åka och handla. Jag var hemma med hunden på heltid och kunde passa den övrig tid så den inte fick fnatt, men jag behövde ju få sova också.

Men se det gick då inte för sig inte. Ingen bur. Avslag på dispensansökan.

Dock så tog själva handläggningen såpass lång tid att de löste sig ändå. Jag hade honom i bur i väntan på svar på dispensansökan och när svaret kom hade det gått 2 v och vi kunde strax slopa buren ändå.

Dock känns det knepigt med strikt burvila för "benhinneinflammation". Och jag hade gjort som TS tänkt om jag varit TS.

• Gilla
Om det ändå vore så. Ang dispenser. Jag fick avslag trots veterinär ordination och trots att det bara handlade om bur 8 h på natten sam typ 1 h i veckan om jag var tvungen att åka och handla. Jag var hemma med hunden på heltid och kunde passa den övrig tid så den inte fick fnatt, men jag behövde ju få sova också.

Dock så tog själva handläggningen såpass lång tid att de löste sig ändå. Jag hade honom i bur i väntan på svar på dispensansökan och när svaret kom hade det gått 2 v och vi kunde strax slopa buren ändå.

Dock känns det knepigt med strikt burvila för "benhinneinflammation". Och jag hade gjort som TS tänkt om jag varit TS.

Illa av Jordbruksverket då denna typ av dispenser ska gå med typ vändande mail.

Jag har dock sett flera dispensansökningar där veterinär ordinerat sånt som går emot lagstiftningen som gått igenom, så att du inte fick rätt ger kanske inte "så här är det bilden" :-) det är en bedömning från fall till fall som görs.

Ang. handläggningstiden så är det däremot också min bild, att det tar tid. Men, som i ditt fall, så kan det ju vara gynnande, så länge det finns en dispensansökan som behandlas så brukar det inte hända så mycket (även om lagstiftningen egentligen ska följas i väntan på beslut). Lite konstigt är det också att det inte finns utrymme i sällskapsdjursföreskriften för undantag ordinerade av veterinär per automatik, det finns i många andra djurslagsföreskrifter.

Minns hur det var när min Wahidah hade skadat sig och enligt veterinär bara skulle gå korta koppelrundor runt huset, inget mer. Det slutade med att hon hade så mycket överskottsenergi att hon rev huset och hade kapplöpning med sig själv så fort jag vände ryggen till... Hade jag stängt in henne i en bur så skulle hon skrikit ihjäl sig och säkert skadat sig ännu mer i utbrytningsförsöken. Det som fungerade och höll henne lugnast var att ta långsamma koppelpromenader a'la valppromenad (vara ute kanske en timme eller två, men gå lååångsamt och låta henne nosa på precis allt så länge hon ville). Inte vad veterinär rekommenderade m.a.o. men det höll henne lugnast och mest avslappnad.

Precis så är det här också, har hon inte ätit upp något (eller någon!) tidigare så är risken överhängande att hon börjar med det när hon blir understimulerad. Bara att klippa klorna är ett rent helvete när hon inte varit och tränat sig trött i huvudet innan. Är hon nöjd i övrig ligger hon som ett ljus och tycker att kloklippning är ganska mysigt även om det inte helt uppskattas men är hon understimulerad så skriker hon som om jag skulle misshandla henne tilldöds i samma sekund som jag säger ordet ligg......

Jag hade hoppats på att få börja simma henne ganska snart iaf för det gör hon självmant utan stress och bara plaskar runt lugnt.

Illa av Jordbruksverket då denna typ av dispenser ska gå med typ vändande mail.

Jag skickade iofs snigelpost. Men svaret kom ju inte med vändande sådan heller. Vilket i mitt fall var en fördel iofs, det fanns för mig inte på kartan att de skulle avslå när det fanns en veterinär rekommendation och handlade om bara 8 h per dygn. Men iom att de avslog så var det ju "tur" rent konvalescentmässigt att det dröjde

Jag har dock sett flera dispensansökningar där veterinär ordinerat sånt som går emot lagstiftningen som gått igenom, så att du inte fick rätt ger kanske inte "så här är det bilden" :-) det är en bedömning från fall till fall som görs.

Ang. handläggningstiden så är det däremot också min bild, att det tar tid. Men, som i ditt fall, så kan det ju vara gynnande, så länge det finns en dispensansökan som behandlas så brukar det inte hända så mycket (även om lagstiftningen egentligen ska följas i väntan på beslut). Lite konstigt är det också att det inte finns utrymme i sällskapsdjursföreskriften för undantag ordinerade av veterinär per automatik, det finns i många andra djurslagsföreskrifter.

Nej menade inte att "såhär är det", utan menade bara att nyansera bilden att dispenser ges ganska lätt om det finns veterinär ordination. Att det beror på helt enkelt.

Men ja det är konstigt att en häst kan man lagligt ställa på box 24/7 i 6 månader om det är på vet ordination. Krävs ingen dispens och ät inga problem. Du kan för all del ha den på box 48 h pga extremt väder, mkt insekter etc.

Men att ha en hund i bur ens 2 h, om buren är utanför bilen - det kräver dispens.

Just det blir extra knas. Jag hade fått köra omkring med honom 8 h per dygn i samma bur. Inga problem. Trots att han hatar bilåkning. Men fy mig om jag ställde buren bredvid sängen och la mig och sov medan han lugnt sov i buren bredvid.

Men jag antar det finns en välgrundad anledning till de strikta reglerna för hund och bur.

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 369
Senast: Migo
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 492
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 974
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 330
Senast: mmbot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar