Strikt ansvar som hästägare

Sv: Strikt ansvar som hästägare

Tack för lektionen, nu känns det bättre! :bow:

Jag har även e-postat Ridsport och frågat, med Buke är ju en smula rappare med svaren. Återstår och se om jag får svar.

Tack å bock.

tack till dig för dina svar och Immer för dina erfarenheter!

nu blev det lite klarare! :bump:

*kl*

vilken försäkring ska man se efter?
går den på min hemförsäkring om hästen ger sig på någon?

är det någon här som kan utveckla täckes-"ansvaret"
min blev av med SEX täcken på TVÅ dagar (måttligt j*a aslack när ägaren inte ens ville betala halva kostnaden för att LAGA)...

var det hon som insisterade på att hennes häst skulle gå med din och vägrade annat?

för vad ska hon göra åt att hennes häst äter täcken?

näää... den gick med andra.. å min skulle få gå själv (som jag ville, för hon var nybehandlad å på igångsättning, muskelproblemen)...
sen blev hennes häst mobbad i hagen å så skulle den gå med min (för stallägaren kunde inte bygga liten hage åt min i en annans hage, å inte dela av "min"... för att den mobbade måste ju få gå med andra...)... envägskommunikation (har flyttat)...
hur som helst, hästjäveln malde sönder 3 täcken.. sen får de gå i samma hage dan efter, å då rök två till, ett annat täcke var det första han sabbade.......

askul... not... jag ville inte ens gå i samma hage, fick ju offra...

*kl*

vilken försäkring ska man se efter?
går den på min hemförsäkring om hästen ger sig på någon?

Ja det är hemförsäkringen du ska kolla att du har. Dvs om du inte har någon form av verksamhet där hästarna ingår - då ska du ha en hästverksamhets/lantbruks eller företagsförsäkring. Men annars är det som sagt hemförsäkringen som gäller. Ansvarsförsäkring är en del av det "paket" som betecknas hemförsäkring!

Ansvarsförsäkringen ersätter (minus självrisk) om du är ansvarig för en skada. I annat fall kan dock din hemförsäkring medföra att försäkringsbolaget tar diskussionen med den som kräver ersättning av dig. Även det skyddet är värt en hel del... man kan ju bara tänka sig vad det skulle kostat att låta en advokat göra det åt en... (vanligen 1320 kronor per timme)

*är det någon här som kan utveckla täckes-"ansvaret"
min blev av med SEX täcken på TVÅ dagar (måttligt j*a aslack när ägaren inte ens ville betala halva kostnaden för att LAGA)...

Ägaren behöver bara betala om denne varit vårdslös. Såvida inte Lilja som sagt hittat något "nytt" strikt hästägaransvar.

Utifrån vad du beskriver tycker jag att det LÅTER som om hästägaren är oskyldig, möjligen skall ett ansvar åläggas stallägaren om denne ställde ihop hästarna utan att du godkänt det?

Utifrån vad du beskriver tycker jag att det LÅTER som om hästägaren är oskyldig, möjligen skall ett ansvar åläggas stallägaren om denne ställde ihop hästarna utan att du godkänt det?

jag blev ju tvungen å gå med på det... det gick ju absoluuut inte å dela av hagen för då blir den så liten.. men för sin EGEN häst delade hon minsan av...

jag tycker väl att det tillhör folkvett å vara med å betala om ens häst har sabbat SÅ många täcken på TVÅ dagar...

Där sätter du tummen på en för mig som jurist ganska öm punkt. Många gånger är jag i mitt jobb tvungen att föra en talan som innebär att jag säger till en person att du kan inte få ersättning, det finns ingen skadeståndsskyldighet här. Samtidigt som jag vet att om det vore min egen häst skulle jag ha betalat...

Orsaken till detta är förstås att lagstiftningen inte kan bli 100% rättvis i alla lägen. Lagstiftningen ställer upp principer men inte svar på varje situation. Det är en princip att jag bara skall vara ansvarig för saker som jag på något sätt kan råda över, således har man infört kravet på att man skall vara vårdslös för att bli skadeståndsskyldig i de flesta situationer. Rena olyckshändelser som ingen kan rå för får man då inte ersättning för.

Principen känns riktig men ger dessa udda konsekvenser. Tyvärr.

Hur gör man då om det går flera hästar i en hage? Och ingen har sett när det hände. Och om det varit bråk i hagen då flera hästar varit inblandade och några eller någon blivit skadad?
Och även om någon sett så kan det ju vara svårt att avgöra vilken spark från vilken häst som orsakade skadan.

MVH Russin8

Den som kräver skadestånd av någon annan har ju bevisbördan för hur skadan har uppkommit. Generellt sett får man alltså säga att om det går fem hästar i en hag och en blir skadad så måste den skadade hästens ägare kunna påvisa vilken av de andra hästarna som skadat den för att kunna hitta någon ansvarig ägare.

Möjligen kan man komma kring detta om alla de andra hästarna ägs av en och samma ägare men annars blir det ju svårt.

Men det är ju så att man har (hoppas jag) en egen försäkring för veterinärvård så då får man väl använda den i dessa fall...

Liknande trådar

Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
595
Senast: Myzan87
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 693
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag är sjukskriven för utmattning sedan en månad. Jag vet mycket väl varför jag hamnat här; för att jag tar på mig för mycket ansvar och...
2
Svar
27
· Visningar
3 094
Senast: Seaside
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 149
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar