Strikt ägaransvar och oönskade besök.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du har mina sympatier. Jag har varje sommar folk som letar efter gulliga djur i vår lada och som tar sig in i stängt och släckt stall för att klappa hästar (som står inne och sover på dagarna). De öppnar dörrar och kikar in i våra uthus. Det är helt sanslöst.
Du undrade över ägaransvaret och det har du ju fått svar på. Jag själv har undrat över vad som händer om .barnen som går in i våra utrymmen gör sig illa på verktyg eller på annat sätt skadar sig.
Jag tror att du är inne på rätt spår. Upp med stora blomkrukor och gör tomtgränsen ännu mer tydlig. Alla blir du nog inte av med men kanske några.

Återigen: vi kan inte stänga grinden.
Man kan nå hus på andra sidan, och för det finns det en utmärkt bred stig att tillgå som börjar precis bredvid grinden.

Det är inte "folk" som satt upp skyltar om återvändsgata. Det är vanliga gatuskyltar.
Kanske en liten skylt om "här är stigen till xxx" som pekar till den andra stigen om ni vill vara extra säkra.
Men det behöver ni såklart inte om ni inte vill. @hastflicka hade jättebra förslag på skyltar!

Kan du inte sätta upp några "Privat väg" och "Privat" skyltar? Du får inte sätta dem helt ner mot vattnet och du får absolut inte sätta upp staket i närheten av vattnet. Dock kan du ju sätta tex trädgårdsmöblar längst ner på din gräsmatta så folk fattar att området tillhör någon.

1400:- för 50 meter. Fördelen när man har hund är att hundar har mycket svårt att se färgen orange, så om man inte lär hunden hoppa över, så gör den inte det. Här är en länk:http://www.granngarden.se/Sortiment/Lantbruk-&-Skog/Stängsel/Nät/Elstängselnät-Får-Get,-108-cm-x-50-m/p/1171902_BASE

Vid användning av sk elnät så rekommenderar jag starkt att använda ett där de vertikala trådarna är förstärkta med plast istället. Betydligt lättare att hantera, sätta upp och hålla snyggt även på lite ojämnt underlag. Dessutom billigare ;)

https://www.lgprodukter.se/product....0-cm-gron-enkelfot-50-meter-2?category_id=656[/QUOTE]
Fast jag gillar att Granngårdens är organge, jag verkligen ser hur hunden har problem med staketet för att de inte syns. Sen vilket som är lättare att hantera låter jag vara osagt.

Därför att första och sista rymningsförsöket såg ut så här: https://www.facebook.com/photo.php?...24383900.1073741831.1472674790&type=3&theater
Han skulle nog kunna gräva sig under, men hoppa är skitsvårt då han inte kan beöma höjden. Senaste året har han inte ens försökt. (Tror jag)

Kan inte se filmen men då förstår jag poängen.
Såg framför mig min ena hund som inte vågar gå ut på tomten av rädsla att nudda nätet hon inte ser, & den andra obekymrat galopperandes i bygden med nätet som klänning typ. :p

Kan inte se filmen men då förstår jag poängen.
Såg framför mig min ena hund som inte vågar gå ut på tomten av rädsla att nudda nätet hon inte ser, & den andra obekymrat galopperandes i bygden med nätet som klänning typ. :p
Jaha, nä han är verkligen inte rädd för nätet, utan det är mera "vad är det som tar emot?" När han ska trycka sig genom häcken till grannen. Men han är inte rädd för det, det är bara krångligt för honom.

Kan du inte sätta upp några "Privat väg" och "Privat" skyltar? Du får inte sätta dem helt ner mot vattnet och du får absolut inte sätta upp staket i närheten av vattnet. Dock kan du ju sätta tex trädgårdsmöblar längst ner på din gräsmatta så folk fattar att området tillhör någon.

Stranden är som sagt inte problemet. Det räcker nog gott med någon "privat"-skylt eller liknande precis vid grinden, får vi hoppas. :)

Happ, jag får väl strunta i fastighetsnamnet då. :p Det blir nog adressen i smidebokstäver som sätts i på grinden, tillsammans med ett par blomkrukor och en finare "privat"-skylt och någon fin corgi-figur. Det borde ju räcka.

Jag kan förstås förstå att man "råkar" gå in. Det jag inte kan förstå är hur man har mage att vara kvar när man bara är några få meter från vårt hus. :rage:

Du har mina sympatier. Jag har varje sommar folk som letar efter gulliga djur i vår lada och som tar sig in i stängt och släckt stall för att klappa hästar (som står inne och sover på dagarna). De öppnar dörrar och kikar in i våra uthus. Det är helt sanslöst.
Du undrade över ägaransvaret och det har du ju fått svar på. Jag själv har undrat över vad som händer om .barnen som går in i våra utrymmen gör sig illa på verktyg eller på annat sätt skadar sig.
Jag tror att du är inne på rätt spår. Upp med stora blomkrukor och gör tomtgränsen ännu mer tydlig. Alla blir du nog inte av med men kanske några.

Folk är ju inte kloka! :rage: Fyfan, jag hade blivit skogstokig. Ja, när det gäller varvet är jag verkligen inte glad över folk som går in och snokar. Det finns mycket man kan skada sig på där inne, för att inte tala om stöldrisken.

Båtvarvet ligger i anslutning till det andra bostadshuset. Oavsett är båtvarvet industrimark och ingen äger rätt att beträda den utan lov. Fastigheten är nästan hundra år gammal, all byggnation är godkänd. Från Länsstyrelsen: "Med en hemfridszon menas den privata zon som kan anses vara tomtplats. Inom den zonen upplever allmänheten att det privata området inkräktas. Fastighetsägaren har även rätt till detta skydd. Hemfridszonen för ett bostadshus inom strandskyddsområde omfattar endast det område vilket tagits i anspråk för tomtplats före år 1975 eller som lämnats dispens till därefter. Utanför hemfridszonen gäller allemansrätten."

Allmänheten kan inte få tillträde till stranden utan att kränka hemfridszonen.
Som sagt jag har inte varit på plats. Hur det ligger till kan man förmodligen se i planritningar byggnadslov etc. Ingen kan varken bekräfta eller säga emot. Vad du tycker det borde vara kanske stämmer eller så inte.

Som sagt jag har inte varit på plats. Hur det ligger till kan man förmodligen se i planritningar byggnadslov etc. Ingen kan varken bekräfta eller säga emot. Vad du tycker det borde vara kanske stämmer eller så inte.

"Jag har inte varit på plats", varför litar du inte bara på vad jag skriver? Det är nog ingen här i tråden som varit på plats på min tomt (men ni är ju hemskt välkomna :p), så du får vackert gå efter mina beskrivningar.

.
"Jag har inte varit på plats", varför litar du inte bara på vad jag skriver? Det är nog ingen här i tråden som varit på plats på min tomt (men ni är ju hemskt välkomna :p), så du får vackert gå efter mina beskrivningar.
Nej. Jag går inte efter din beskrivning då den inte är avgörande. Det spelar för övrigt mig ingen roll. Hade jag varit intresserad hade jag kollat med berörd myndighet. Nu kom frågan upp och jag gav den input jag kunde.

Folk är ju inte kloka!
Vilket egentligen är det största problemet.
Där vi bodde förut så vägrade folk att gå av gårdsplanen med sina lösa hundar även om jag bad dem fara dit pepparn växer.
De hävdade sin rätt att promenera mellan hus och stall bara för att det fanns väg till gårdsplanen från 2 håll.
De hävdade att de minsann fick gå på allmän väg.
Visst, men inte över privat tomt.
Fatta skillnaden liksom.

Sen får man minnas att väldigt många lever sina liv där det som är tomt är bar något större än frimärke, då har de inte samma privats svär som vi som bor lite glesare.
Då behöver man vara tydlig så att de får möjlighet att visa hänsyn.

Mycket få dräller omkring runt stugknuten för att störa eller stjäla, även om sådant givetvis förekommer.

Här har vi gott om vägar om av hävd går igenom tomterna, det är inte bilvägar, men väl promenad och ridvägar. men vissa gör vad de kan för att få bort dessa, vilket är synd då många av dem är gamla kulturvägar med på kartor sen mer än hundra år. när dessa sen inte hävdas så är hävden borta.

På vissa ställen har det gjorts en anvisning till sidanom, vilket är trevligare.

.

Nej. Jag går inte efter din beskrivning då den inte är avgörande. Det spelar för övrigt mig ingen roll. Hade jag varit intresserad hade jag kollat med berörd myndighet. Nu kom frågan upp och jag gav den input jag kunde.

Återigen: stranden är inte bekymret. Stranden tillhör tomten. Beträder du stranden bryter du hemfridszonen. Slut på OT.

Sen får man minnas att väldigt många lever sina liv där det som är tomt är bar något större än frimärke, då har de inte samma privats svär som vi som bor lite glesare.
Då behöver man vara tydlig så att de får möjlighet att visa hänsyn.

Mycket få dräller omkring runt stugknuten för att störa eller stjäla, även om sådant givetvis förekommer.

Här har vi gott om vägar om av hävd går igenom tomterna, det är inte bilvägar, men väl promenad och ridvägar. men vissa gör vad de kan för att få bort dessa, vilket är synd då många av dem är gamla kulturvägar med på kartor sen mer än hundra år. när dessa sen inte hävdas så är hävden borta.

På vissa ställen har det gjorts en anvisning till sidanom, vilket är trevligare.

Vägen går inte igenom tomten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka