Strikt ägaransvar och oönskade besök.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, det är just det dessa inte fattar, det var ju det som var problemet!

Ah, då missförstod jag ditt inlägg. :) Men ja, det är ju förstås en del av problemet. Men för andra verkar det tydligen inte spela någon roll, istället ställer man sig lugnt och "tittar på utsikten", stretchar efter ett löppass eller sätter sig ner med vänninan och dricker vin (!!). :meh:

Ah, då missförstod jag ditt inlägg. :) Men ja, det är ju förstås en del av problemet. Men för andra verkar det tydligen inte spela någon roll, istället ställer man sig lugnt och "tittar på utsikten", stretchar efter ett löppass eller sätter sig ner med väninnan och dricker vin (!!). :meh:

I det sistnämnda fallet hade min gräsmatta plötsligt fått ett behov av att vattnas med vattenspridaren :devil: Även om gräsmattan är en stenhäll :D

Inte läst så noga i tråden, men jag tycker det är skitskumt att knalla in genom någons grind , verkligen, jag själv vänder direkt om det ser ut som man kommer in i på någons tomt.
Hos mig åker också människor rätt igenom min tomt , men här fortsätter vägen in på en skogsväg där folk plockar svamp.
Men för egen del hade jag aldrig åkt in här heller om jag inte bodde här, känns för privat.

Inte läst så noga i tråden, men jag tycker det är skitskumt att knalla in genom någons grind , verkligen, jag själv vänder direkt om det ser ut som man kommer in i på någons tomt.
Hos mig åker också människor rätt igenom min tomt , men här fortsätter vägen in på en skogsväg där folk plockar svamp.
Men för egen del hade jag aldrig åkt in här heller om jag inte bodde här, känns för privat.
Det är kanske för att många vägar går genom tomter på det viset och att det då är tillåtet att passera ja kanske till och med nödvändigt för att undvika omvägar och ta sig till slutmålet. Det är något man får vara beredd på när man köper ett hus med väg som går över tomten och som drar ner värdet på den. Det finns många som letar efter hus där de slipper detta för att undvika passerande.

Det är lätt att tycka att det går att gå runt om, men passerar vägen flera tomter så kan det bli ganska drygt om man har långt och gå och är man inte bekant med området så vet man inte ens om det fungerar och kör man bil så går det ofta inte att välja annan väg.

Det blev en himla mycket OT i den här tråden, men tack för alla svar och tips som jag fått om hur vi bättre kan markera vår tomtgräns! :)

Vid användning av sk elnät så rekommenderar jag starkt att använda ett där de vertikala trådarna är förstärkta med plast istället. Betydligt lättare att hantera, sätta upp och hålla snyggt även på lite ojämnt underlag. Dessutom billigare ;)

https://www.lgprodukter.se/product....0-cm-gron-enkelfot-50-meter-2?category_id=656
Fast jag gillar att Granngårdens är organge, jag verkligen ser hur hunden har problem med staketet för att de inte syns. Sen vilket som är lättare att hantera låter jag vara osagt.[/QUOTE]
Fast det där stämmer inte. Vår labbe har aldrig haft bekymmer att berömma avstånd eller höjd på orange staket.

Tänk om det råkar vara så att vägen faktiskt går till stranden och att det då bildar en slinga som folk använt länge, men nu är joggarna mm för många och tomtägaren vill få stopp på detta och menar att nu går vägen bara till huset.

Även jag säger att det vet vi inte om det är så, men det förekommer nog så ofta!
För nog är det lite märkligt att joggarna skulle dratta in på en gårdsplan utan att de inte tror de kommer vidare, de brukar ju gärna springa i slingor och ofta samma eller ett fåtal av dem.

Är det så, så är det ett enkelt sätt att bli osams med grannarna - att stänga av och sätta arg skylt med "PRIVAT", sätta stort gunnebostaket med skyltar "BEVAKNING" osv. Det är så att säga extremen åt andra hållet.

Att hitta den där lagoma vägen är den framkomligaste men kanske kräver lite mer jobb och eftertanke. Men det blir oftast mer hållbart i längden!
Att göra en liten stig i kanten som alternativ, med egen liten anslutning till vägen och uppmaningen att "Följ gärna stigen om du vill passera över vår tomt" eller liknande. För att få bort folk från alldeles intill huset.
Du skrev om varv, där är det ju stopp. Kan det då vara så att vägen över eran tomt är för att komma runt varvet när de vill ta sig längs vattnet? I så fall är det runt varvområdet det behöver vara stig, att gå över tomten är inget mål i sig.

Att bara stoppa huvudet i en hink och säga att det är bara här och nu jag bryr mig om, allt annat är "ickefrågor" kommer man ingenstans med - jo om målet är att irritera omgivningen.

Där är minst två delar för att få ihop en lösning, anvisa och hänvisa (om man kan skriva så). Anvisa ett alternativ och hänvisa till anvisningen.

Fast jag gillar att Granngårdens är organge, jag verkligen ser hur hunden har problem med staketet för att de inte syns. Sen vilket som är lättare att hantera låter jag vara osagt.
Fast det där stämmer inte. Vår labbe har aldrig haft bekymmer att berömma avstånd eller höjd på orange staket.[/QUOTE]
Vad är det som inte stämmer? Jag har påstått att hundar har svårt att se orange.

Fast det där stämmer inte. Vår labbe har aldrig haft bekymmer att berömma avstånd eller höjd på orange staket.
Vad är det som inte stämmer? Jag har påstått att hundar har svårt att se orange.[/QUOTE]
Att de gar svårt att se orange och därför inte kan bedöma när staketet kommer. Var i alla fall så jag tolkade ditt inlägg. Jag upplever inte att våra hundar har svårt att se orange. Vi hade sånt staket precis när vi flyttade in. Hundarna såg det utan problem.

beslut som förmodligen tagits i samband med bygglovet.
Men snälla, man pysslade inte med bygglov och strandskydd för över 100 år sedan.
Det är lätt att tycka att det går att gå runt om, men passerar vägen flera tomter så kan det bli ganska drygt om man har långt och gå
Men det tar inte allemansrätten någon hänsyn till.
Om det går att ta sig till området med rekreationsvärde på annat sätt så får man vackert ta den långa vägen.
T.ex. runt ett hjorthägn eller liknande.
Det är rätt naturligt att se det som en väg när det går en väg till gårdsplanen
Jag kan förstå misstaget men inte att man inte backar undan och ger sig av efter att ha blivit upplyst om att man står mitt på någons tomt.
Utan står kvar och hävdar sin rätt att vara där.
och man ska ignorera myndigheterna har inte rätt.
Det är ingen här som påstår att man skall ignorera myndigheterna.
Utan här så försöker man tolka allemansrätten och tolkningen är nog solklar, stranden är PÅ tomten.
Det är en principiellt viktig fråga för mig med strandskyddet och allemansrätten och att ägare till mark inte självsvåldigt kan utestänga folk utan tillstånd. Allemansrätten gäller.
Allemansrättten gäller inte på tomt så du kan sluta tjata nu.

För nog är det lite märkligt att joggarna skulle dratta in på en gårdsplan utan att de inte tror de kommer vidare,
Men även om man kommer vidare så gäller allemansrätten fortfarande inte över en tomt.
Är det så, så är det ett enkelt sätt att bli osams med grannarna -
Att hålla på och springa över grannarnas tomt är också ett sätt att bli osams på.
Så det är nog redan kört med sämjan i det där läget.
Grannsämja måste gå åt båda håll.

Är ett och annat som skiter i om det är tomt eller inte.

Är gården tillräckligt gammal så kunde det vara så att tomt inte var definierad.

Det som då går att fundera på är om det är folk som gör så här för att demonstrera hur detta har hanterats. I det läget kan det kanske var på sin plats med råd och anvisningar från kommunen om hur det ska hanteras på lämpligt sätt.

Jag har svårt att tro att folk medvetet går in på någons tomt och beter sig märkligt. Det troliga är ju att de inte förstår att de befinner sig i någons privata trädgård, troligen för att omgivningarna är sådana att det helt enkelt blir diffust. Klart att det kan finnas en och annan idiot, men inte drösar..

Tänk om det råkar vara så att vägen faktiskt går till stranden och att det då bildar en slinga som folk använt länge, men nu är joggarna mm för många och tomtägaren vill få stopp på detta och menar att nu går vägen bara till huset.

Även jag säger att det vet vi inte om det är så, men det förekommer nog så ofta!
För nog är det lite märkligt att joggarna skulle dratta in på en gårdsplan utan att de inte tror de kommer vidare, de brukar ju gärna springa i slingor och ofta samma eller ett fåtal av dem.

Är det så, så är det ett enkelt sätt att bli osams med grannarna - att stänga av och sätta arg skylt med "PRIVAT", sätta stort gunnebostaket med skyltar "BEVAKNING" osv. Det är så att säga extremen åt andra hållet.

Att hitta den där lagoma vägen är den framkomligaste men kanske kräver lite mer jobb och eftertanke. Men det blir oftast mer hållbart i längden!
Att göra en liten stig i kanten som alternativ, med egen liten anslutning till vägen och uppmaningen att "Följ gärna stigen om du vill passera över vår tomt" eller liknande. För att få bort folk från alldeles intill huset.
Du skrev om varv, där är det ju stopp. Kan det då vara så att vägen över eran tomt är för att komma runt varvet när de vill ta sig längs vattnet? I så fall är det runt varvområdet det behöver vara stig, att gå över tomten är inget mål i sig.

Att bara stoppa huvudet i en hink och säga att det är bara här och nu jag bryr mig om, allt annat är "ickefrågor" kommer man ingenstans med - jo om målet är att irritera omgivningen.

Där är minst två delar för att få ihop en lösning, anvisa och hänvisa (om man kan skriva så). Anvisa ett alternativ och hänvisa till anvisningen.

Det var jävlar i mig en hel radda gissningar, och inte ett enda rätt.
Vägen går inte fram. Då kör du in i vår husgavel. Nej, det finns ingen allmänhetsslinga ner till stranden och har inte funnits på de hundra år som fastigheten har varit i släktens ägo. Nej, det finns ingen väg "runt" varvet och har aldrig funnits.

Det finns redan en stig vid sidan av tomten. Jag tänker för bövelen inte göra en ny för att människor är lata och hellre passerar 20 cm från vår ytterdörr.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka