F
Fruentimber
Så vitt jag kan se finns det ingen markerad tomtgräns. Hur folk då ska veta var den går är obegripligt.
Varför skulle det vara obegripligt? Inte alla hus har staket.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så vitt jag kan se finns det ingen markerad tomtgräns. Hur folk då ska veta var den går är obegripligt.
Jag hörde om en person med liknande problem och han lade ut låtsashuggormar längs tomtgränsen. Han står i fönstret nu och fnissar när han ser när de vänder om helt
Folk är inte tankeläsare.Varför skulle det vara obegripligt? Inte alla hus har staket.
Hur ser ett get-staket ut? Och vad kostar det?" ...löste det med grind och billigaste möjligaste staket, ett getstaket från Granngården."
Okej att man kanske inte fattar det just vid grinden för att man tror att vägen går förbi husen eller liknande, men borde man då inte vända när man gått några meter och inser att man kliver in på någons gräsmatta, entré, eller för att man måste sick-sacka mellan massa hus och förråd för att komma vidare?
Inläggen beskriver ju inte folk som stannat precis vid grinden för att stretcha eller beundra utsikten.
Fast vägen har ju "tagit slut" innan grinden, det är en återvändsgata med uppsatta skyltar om just återvändsgata. Märkligt nog är det tydligen bara bilförare som ser det, för främmande bilar har vi extremt sällan några bekymmer med. Det är alltså en lite större grusplan så att man ska kunna vända innan grinden.
Jo men sådana har folk satt upp i tid och otid! Dessutom räcker det med att det långt efter gården är en skyllt med motortrafik förbjuden så är det återvändsgata. För promenerare och ibland cyklister kan det mycket väl vara väg vidare. Till traktens finaste kvällssolsstrand eller något annat.
Finns inget på andra sidan tomten så stäng, är där något på andra sidan och eran tomt blivit å att säga porten dit, så försök anvisa annan väg. Annars blir det bara att folk kommer från andra hållet och blir "instängda" på tomten.
Är det inte lättast att sätta upp en skylt om privat väg eller liknande?Återigen: vi kan inte stänga grinden.
Man kan nå hus på andra sidan, och för det finns det en utmärkt bred stig att tillgå som börjar precis bredvid grinden.
Det är inte "folk" som satt upp skyltar om återvändsgata. Det är vanliga gatuskyltar.
Är det inte lättast att sätta upp en skylt om privat väg eller liknande?
Om folk som ska till husen kan ta en annan väg är det väl lättast att prata med granarna om det.
Bra förslag!Satt upp ett par blom krukor och en skylt "Har bor" och era namn till vanster om grinden. Eller "ni kommer nu hem till ...." Eller en skylt som sager "har bor" och rakna upp era djur "radda oss vid fara"
Har i landet ar det inte bra att satta upp skyltar med "varning for hunden" da det kan innebara att jag vet att jag har en aggressiv hund ... sa jag tar bilder pa mina rottisar och sager "Vi bor har, var snall och radda oss vid fara" och satter upp vid ingangen till hus och tomt.
Solviken låter som ett badställe....dit man kan gå och bada!Det får bli ett par större blomkrukor med lite finare skyltar i! Har redan haft funderingar på att göra en skylt av fastighetsnamnet (Solviken ) så nu är det bara att sätta igång!
Tror ni man lägger märke till bokstäver på grinden, trots att den är ställd åt sidan? Tänker mig av lite större format, sådana man kan köpa löst! Ska dock köpa mig en gul ful skylt också att ha åt hållet som ungdomarna ofta kommer ifrån, de bryr sig nog inte så mycket om blomkrukor när de har mage nog att passera 20 cm från ytterdörren...
Solviken låter som ett badställe....dit man kan gå och bada!
Vi har satt upp en sådan skylt eftersom en del (väldigt få) inte fattar att den igenvuxna grusvägen från skogen är en del av trädgårdstomt och inte "väg" längre. Vägen flyttades för 40 år sen och infarten till vår fastighet sker från motstatt håll och därmed blev vägen borttagen som "väg" officiellt på kartor mm.
På vår skylt skrev vi adressen : XXXXX 108
XXXX Kennel
Ej Genomfart
På så sätt är folk medvetna om att de kommer till en fastighet och att här finns hundar samt att vägen inte är tillgänglig för trafik.
Hur ser ett get-staket ut? Och vad kostar det?[/QUOTE][QUOTE="Blandrastik, post: 17657237,
" ...löste det med grind och billigaste möjligaste staket, ett getstaket från Granngården."
Hur ser ett get-staket ut? Och vad kostar det?