Strikt ägaransvar och oönskade besök.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Okej att man kanske inte fattar det just vid grinden för att man tror att vägen går förbi husen eller liknande, men borde man då inte vända när man gått några meter och inser att man kliver in på någons gräsmatta, entré, eller för att man måste sick-sacka mellan massa hus och förråd för att komma vidare?

Inläggen beskriver ju inte folk som stannat precis vid grinden för att stretcha eller beundra utsikten.

Har även varit med om att det sett ut så och där skulle jag ner med lastbil och släp till en gård några km in, mitt i en radby. Tack och lov blev det inget med det av någon anledning.

När det är tomt på tomt, å dyker det upp en väg! Hade gladligen cyklat in bara för att se vart det tog vägen om jag semestrat i byn, och sen sett vilsen ut om vägen inte fortsatte. Dock hade jag väl inte stått kvar och glott när jag insett mitt misstag. Mycket trevligt folk har jag pratat med genom åren på det viset!

Fast vägen har ju "tagit slut" innan grinden, det är en återvändsgata med uppsatta skyltar om just återvändsgata. Märkligt nog är det tydligen bara bilförare som ser det, för främmande bilar har vi extremt sällan några bekymmer med. :D Det är alltså en lite större grusplan så att man ska kunna vända innan grinden.

Jo men sådana har folk satt upp i tid och otid! Dessutom räcker det med att det långt efter gården är en skyllt med motortrafik förbjuden så är det återvändsgata. För promenerare och ibland cyklister kan det mycket väl vara väg vidare. Till traktens finaste kvällssolsstrand eller något annat.

Finns inget på andra sidan tomten så stäng, är där något på andra sidan och eran tomt blivit å att säga porten dit, så försök anvisa annan väg. Annars blir det bara att folk kommer från andra hållet och blir "instängda" på tomten.

Jo men sådana har folk satt upp i tid och otid! Dessutom räcker det med att det långt efter gården är en skyllt med motortrafik förbjuden så är det återvändsgata. För promenerare och ibland cyklister kan det mycket väl vara väg vidare. Till traktens finaste kvällssolsstrand eller något annat.

Finns inget på andra sidan tomten så stäng, är där något på andra sidan och eran tomt blivit å att säga porten dit, så försök anvisa annan väg. Annars blir det bara att folk kommer från andra hållet och blir "instängda" på tomten.

Återigen: vi kan inte stänga grinden.
Man kan nå hus på andra sidan, och för det finns det en utmärkt bred stig att tillgå som börjar precis bredvid grinden.

Det är inte "folk" som satt upp skyltar om återvändsgata. Det är vanliga gatuskyltar.

Satt upp ett par blom krukor och en skylt "Har bor" och era namn till vanster om grinden. Eller "ni kommer nu hem till ...." Eller en skylt som sager "har bor" och rakna upp era djur "radda oss vid fara"
Har i landet ar det inte bra att satta upp skyltar med "varning for hunden" da det kan innebara att jag vet att jag har en aggressiv hund ... sa jag tar bilder pa mina rottisar och sager "Vi bor har, var snall och radda oss vid fara" och satter upp vid ingangen till hus och tomt. :angel:

Återigen: vi kan inte stänga grinden.
Man kan nå hus på andra sidan, och för det finns det en utmärkt bred stig att tillgå som börjar precis bredvid grinden.

Det är inte "folk" som satt upp skyltar om återvändsgata. Det är vanliga gatuskyltar.
Är det inte lättast att sätta upp en skylt om privat väg eller liknande?
Om folk som ska till husen kan ta en annan väg är det väl lättast att prata med granarna om det.

Är det inte lättast att sätta upp en skylt om privat väg eller liknande?
Om folk som ska till husen kan ta en annan väg är det väl lättast att prata med granarna om det.

Vi vet som sagt inte vilka grannar det är vars ungdomar använder vår tomt som passering. Alla andra använder stigen, om de inte av misstag villar in sig på tomten förstås. Det går också en bilväg dit från den större leden. Knacka hus blir något av ett veckoprojekt, det finns många sommarstugor och gårdar på "andra sidan". Jag ska försöka få tag i dom i farten nästa gång, stod halvnäck i köket igår och trodde det var vår hyresgäst som vi har i en av stugorna. :D

Satt upp ett par blom krukor och en skylt "Har bor" och era namn till vanster om grinden. Eller "ni kommer nu hem till ...." Eller en skylt som sager "har bor" och rakna upp era djur "radda oss vid fara"
Har i landet ar det inte bra att satta upp skyltar med "varning for hunden" da det kan innebara att jag vet att jag har en aggressiv hund ... sa jag tar bilder pa mina rottisar och sager "Vi bor har, var snall och radda oss vid fara" och satter upp vid ingangen till hus och tomt. :angel:
Bra förslag!
Vid sommarstugan på Åland hade vi ett bra tag en enkel målad namskylt (med efternamnet) på ett träd där man svänger av från den större vägen in på en pytteväg. Där man sedan svänger av igen ner mot tomtgränsen står en målad sten med tomtens namn på.
Går ju att göra mycket fina och trevliga "skyltar" (gillar speciellt vår sten) som tydligt visar att det är någons väg/tomt istället för sånadär gula fula "privat väg" och whatever som bara ser ut som att man är en surpuppa (även om man har rätt att vara det).

Det får bli ett par större blomkrukor med lite finare skyltar i! :) Har redan haft funderingar på att göra en skylt av fastighetsnamnet (Solviken :love:) så nu är det bara att sätta igång!

Tror ni man lägger märke till bokstäver på grinden, trots att den är ställd åt sidan? Tänker mig av lite större format, sådana man kan köpa löst! Ska dock köpa mig en gul ful skylt också att ha åt hållet som ungdomarna ofta kommer ifrån, de bryr sig nog inte så mycket om blomkrukor när de har mage nog att passera 20 cm från ytterdörren... :meh:

Det får bli ett par större blomkrukor med lite finare skyltar i! :) Har redan haft funderingar på att göra en skylt av fastighetsnamnet (Solviken :love:) så nu är det bara att sätta igång!

Tror ni man lägger märke till bokstäver på grinden, trots att den är ställd åt sidan? Tänker mig av lite större format, sådana man kan köpa löst! Ska dock köpa mig en gul ful skylt också att ha åt hållet som ungdomarna ofta kommer ifrån, de bryr sig nog inte så mycket om blomkrukor när de har mage nog att passera 20 cm från ytterdörren... :meh:
Solviken låter som ett badställe....dit man kan gå och bada!

Vi har satt upp en sådan skylt eftersom en del (väldigt få) inte fattar att den igenvuxna grusvägen från skogen är en del av trädgårdstomt och inte "väg" längre. Vägen flyttades för 40 år sen och infarten till vår fastighet sker från motstatt håll och därmed blev vägen borttagen som "väg" officiellt på kartor mm.

På vår skylt skrev vi adressen : XXXXX 108
XXXX Kennel
Ej Genomfart
På så sätt är folk medvetna om att de kommer till en fastighet och att här finns hundar samt att vägen inte är tillgänglig för trafik.

Solviken låter som ett badställe....dit man kan gå och bada!

Vi har satt upp en sådan skylt eftersom en del (väldigt få) inte fattar att den igenvuxna grusvägen från skogen är en del av trädgårdstomt och inte "väg" längre. Vägen flyttades för 40 år sen och infarten till vår fastighet sker från motstatt håll och därmed blev vägen borttagen som "väg" officiellt på kartor mm.

På vår skylt skrev vi adressen : XXXXX 108
XXXX Kennel
Ej Genomfart
På så sätt är folk medvetna om att de kommer till en fastighet och att här finns hundar samt att vägen inte är tillgänglig för trafik.

Du har ratt i att Solviken later som ett badstalle ... men da kan man skriva nagonting i stil med att: "Har i Solviken bor ..."

Jag tycker idén om fina skyltar som säger "här bor vi..." låter jättebra. Det blir inte någon surpuppa-attityd och man visar tydligt att det är någons tomt. Jag håller också med om att det nu är lite svårt att döma vart tomtgränsen går, och en skylt i sig skadar ju ingen. :)

Men just solviken låter som ett badställe eller en offentlig plats så jag skulle hellre ta namnen på er eller er familj. :p

[QUOTE="Blandrastik, post: 17657237,
" ...löste det med grind och billigaste möjligaste staket, ett getstaket från Granngården."
Hur ser ett get-staket ut? Och vad kostar det?[/QUOTE]

1400:- för 50 meter. Fördelen när man har hund är att hundar har mycket svårt att se färgen orange, så om man inte lär hunden hoppa över, så gör den inte det. Här är en länk:http://www.granngarden.se/Sortiment...gselnät-Får-Get,-108-cm-x-50-m/p/1171902_BASE

Hur ser ett get-staket ut? Och vad kostar det?

1400:- för 50 meter. Fördelen när man har hund är att hundar har mycket svårt att se färgen orange, så om man inte lär hunden hoppa över, så gör den inte det. Här är en länk:http://www.granngarden.se/Sortiment/Lantbruk-&-Skog/Stängsel/Nät/Elstängselnät-Får-Get,-108-cm-x-50-m/p/1171902_BASE[/QUOTE]

Vid användning av sk elnät så rekommenderar jag starkt att använda ett där de vertikala trådarna är förstärkta med plast istället. Betydligt lättare att hantera, sätta upp och hålla snyggt även på lite ojämnt underlag. Dessutom billigare ;)

https://www.lgprodukter.se/product....0-cm-gron-enkelfot-50-meter-2?category_id=656

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka