Strikt ägaransvar och oönskade besök.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om folk står och stretchar på er tomt, kan de ju knappast fatta att de är just på er tomt. På nåt sätt skylt eller staket bör ni ju kunna informera om detta.

Har själv en sk skaft-tomt, ett par gånger i månaden irrar promerande folk in här för de tror att vägen fortsätter. Jag löste det med grind och billigaste möjligaste staket, ett getstaket från Granngården. Går ju att byta ut bitvis mot riktigt staket, så känns det inte så jobbigt ekonomiskt.

Om hunden är av modellen "skita ner de som kommer" skulle inte jag oroa mig.

Jag tror snarare att folk skiter i det. De som stod och stretcha vad tvungna att ta sig emellan både ett stort förråd och en stuga. Sambon kom hem, parkerade bilen och sa ett "hej?", de stod lugnt kvar tills de tyckte att de var klara. De hade full insyn till vår altan och vardagsrum. Likadant med dagens barnfamilj - mitt på grusplanen bara några få meter från vårt hus stod de och tyckte att de skulle njuta av utsikten lite. :banghead: Grind har vi ju, den går inte att missa trots att den är ställd åt sidan så att vi inte ska behöva hoppa in och ut när vi kommer med bilarna.

Det får helt enkelt bli skyltar.

Du har ett strikt ägaransvar för hunden - eventuella skadestånd jämkas om motparten varit vårdslös, men en jämkning är ytterst osannolik om man lämnat hunden lös utan tillsyn även om det är på ens privata tomt.

PS vad gäller grannarnas ungdomar - varför inte knacka på och prata?

Jag är tyvärr inte helt säker på vems ungdomar det är. Igår var jag säker på att det var närmaste grannens, men idag har jag inte sett att det skulle vara någon i det huset.

Var tvungen att ta en bild nu när jag hämtade posten. Här är alltså "entrén" till tomten. Min bil som är parkerad till vänster. Bonusbild på Lasse till höger. Rakt fram är vårt förråd, uppe på berget till höger är en av stugorna. Står du nedanför där ser du utan problem halva vårt hus. Går du istället till vänster efter min bil hamnar man vid ytterligare stuga, båtvarv och det andra bostadshusen.

Missar jag något som tycker att det ändå är ganska uppenbart att man just gått in på någons privata tomt?

Jag tycker att det där är uppenbart. Grind mot synliga hus säger tomtmark i mitt huvud så dit skulle jag aldrig gå.
Privat mark och tomtmark är ju lite olika, men det du beskrivit att folk sysslar med är ju helt klart hemfridsbrott. :banghead:
Men tyvärr hjälper det ju inte när det gäller hundägaransvaret.

Nä helt "tomtigt" ser det inte ut på den vägen, snarare att det är en grind där som går att stänga, för djur eller något.

Många vägar i landet ser ut så där där de passerar eller går igenom någon tomt eller gårdsplan, inget konstigt med det. Har åkt många mil grusväg efter att passerat nån sån grind och väg. Likaså så har jag åkt i miltal på skogsvägar och kommit fram till en sådan grind som är stängd, full med arga skyltar - bara det att jag kom inifrån!

Nä helt "tomtigt" ser det inte ut på den vägen, snarare att det är en grind där som går att stänga, för djur eller något.

Många vägar i landet ser ut så där där de passerar eller går igenom någon tomt eller gårdsplan, inget konstigt med det. Har åkt många mil grusväg efter att passerat nån sån grind och väg. Likaså så har jag åkt i miltal på skogsvägar och kommit fram till en sådan grind som är stängd, full med arga skyltar - bara det att jag kom inifrån!

Det här är ett villaområde. Den enda tomt som är av den här storleken är vår egen, resten ligger tätt efter varandra. Det är dessutom återvändsgata, med tillhörande skylt.

Okej att man kanske inte fattar det just vid grinden för att man tror att vägen går förbi husen eller liknande, men borde man då inte vända när man gått några meter och inser att man kliver in på någons gräsmatta, entré, eller för att man måste sick-sacka mellan massa hus och förråd för att komma vidare?

Inläggen beskriver ju inte folk som stannat precis vid grinden för att stretcha eller beundra utsikten.

Angående det här med "privat mark" och "tomtmark" - vad är vad? Oavsett var du står på tomten ser du minst ett bostadshus + taket på ett annat bostadshus. Du ser förmodligen också minst en stuga och antingen båtvarv eller förråd. Samma vid förtöjning på sjösidan - minst ett bostadshus ligger då fullt synligt. Jag har alltid tolkat vår tomt som enbart tomt, inte "privat mark".

Jag tycker förvisso själv att det är tydligt nog. Det finns två stugor och två bostadshus på tomten, bodar, båtvarv etc. När man går in på tomten passerar man en stor vit grind som är ställd åt sidan så att vi ska kunna köra in och ut med bilarna. Men det kanske inte är så tydligt för utomstående? Du ser ju dock husen (förutom det vi själva bor i) från grinden och barnfamiljen som traskade in nu stod mitt på grusgången bredvid vårt förråd, 20 meter från ena stugan och 10 meter från vårt egna hus (allt helt synligt). :confused: Ungdomarna i huset bredvid går förbi vår egen ytterdörr, de traskar alltså helt sonika över vår egen trapp. Jag fattar inte hur folk är funtade.

Förra året joggade ett par män in och började stretcha på ena bergshällen. Alltså i princip mitt på tomten, med alla hus synligt runt sig (vår altan 10-15 meter ifrån, förrådet 5 meter ifrån osv).

Andra långsidan består av skog och kortsidorna är i princip berg, både häck och stolp blir svårt.
Det går utmärk att sätta stolp på sten. Du sätter bara fast en hållare för stolpen i berget.

Jag vet att det är mycket svårt att få kalla en strand privat, oavsett hur liten den är. Kolla med eran kommun.

Det låter lite som om det kanske inte är helt enkelt att se att det är privat tomt. Börjar en att gå där så är det lätt att andra hakar på utan att mena något illa med det. Jag hade försökt att stängsla in så gott det går i alla fall. För att öka tomtkänslan.

Dom kan vara hyfsat buttra, ja. :p

Ett par ilskna gäss lösa på gårdsplanen kanske skulle göra ett under? :D

Det finns ju skylt med texten:
"Om du blir anfallen av vår hund är det vårt ansvar. Om du kommer in hit oinbjuden tar vi gladeligen det ansvaret."
Nu ser ju inte Bosse så hemsk ut...

Lasse, om jag får be! :mad: :D Hittat många roliga skyltar efter lite googling, om man bara har en dekal på hans huvud i profil har man ju faktiskt ingen aning om hans egentliga storlek. :angel: Jag hade mer än gärna haft en skylt liknande ditt förslag, men sambon vill vara väldigt diskret. Vi har många kunder här ute, såväl åretruntboende som sommargäster, så han vill förstås hålla sig väl med grannar och dylikt och inte låta "grinig". Han stör sig inte på att det vandrar in folk på tomten, det har det "alltid" gjort. Men jag tycker det är obehagligt, speciellt nu när vi har djur och vi dessutom har haft påhälsning av inte lika välsinnade som bara vill titta på utsikten.

Ett par ilskna gäss lösa på gårdsplanen kanske skulle göra ett under? :D

Lasse, om jag får be! :mad: :D Hittat många roliga skyltar efter lite googling, om man bara har en dekal på hans huvud i profil har man ju faktiskt ingen aning om hans egentliga storlek. :angel: Jag hade mer än gärna haft en skylt liknande ditt förslag, men sambon vill vara väldigt diskret. Vi har många kunder här ute, såväl åretruntboende som sommargäster, så han vill förstås hålla sig väl med grannar och dylikt och inte låta "grinig". Han stör sig inte på att det vandrar in folk på tomten, det har det "alltid" gjort. Men jag tycker det är obehagligt, speciellt nu när vi har djur och vi dessutom har haft påhälsning av inte lika välsinnade som bara vill titta på utsikten.
Gäss tycker jag låter som en utmärkt idé :idea: :up: :D

Tror lite av problemet ligger i "att det har dom alltid gjort". Det är så lätt att det blir en outtalad okej grej att göra när det pågått ett tag. Det är inte det att folk inte tänker sig för utan det är på något sätt kollektivt undermedvetet okej.

Var tvungen att ta en bild nu när jag hämtade posten. Här är alltså "entrén" till tomten. Min bil som är parkerad till vänster. Bonusbild på Lasse till höger. Rakt fram är vårt förråd, uppe på berget till höger är en av stugorna. Står du nedanför där ser du utan problem halva vårt hus. Går du istället till vänster efter min bil hamnar man vid ytterligare stuga, båtvarv och det andra bostadshusen.

Missar jag något som tycker att det ändå är ganska uppenbart att man just gått in på någons privata tomt?

På bara bilden (dvs jag vet inte hur det ser ut längre fram eller bakåt) hade jag lätt kunnat tro att det var en mindre väg som kanske gått förbi, än till eller in, en tomt. Dvs om jag hade velat ta en titt på vattnet så hade jag kanske chansat och kollat om vägen gick ned dit. Det är inte så lätt att veta ibland med såna vägar :o
Om det är ärliga misstag så borde de lätt hjälpas med en skylt som talar om att det är en privat tomt.

Det går utmärk att sätta stolp på sten. Du sätter bara fast en hållare för stolpen i berget.

Jag vet att det är mycket svårt att få kalla en strand privat, oavsett hur liten den är. Kolla med eran kommun.

Det låter lite som om det kanske inte är helt enkelt att se att det är privat tomt. Börjar en att gå där så är det lätt att andra hakar på utan att mena något illa med det. Jag hade försökt att stängsla in så gott det går i alla fall. För att öka tomtkänslan.

Jag googlade lite sporadiskt och hittade detta hos Länsstyrelsen: /.../Du får bada, förtöja din båt tillfälligt och gå iland nästan överallt, utom vid tomt eller där det är särskilt tillträdesförbud, till exempel till skydd för fågellivet eller för sälarna. Annars gäller samma hänsynsregler som vid camping. Du får endast förtöja tillfälligt vid annans brygga förutsatt att det inte hindrar ägaren./../

"Utom vid tomt" räknar jag som att det gäller hos oss, eftersom jag räknar all mark som tomtmark (se tidigare inlägg + bild). Även om stranden är liten ligger den i direkt anslutning till vår gräsmatta, 10-15 meter från vårt hus och du har full insyn på hus och altan från strand. Oavsett var du förtöjer båten eller badar på sjösidan har du syn på minst ett bostadshus. Men det verkar vara en himla massa tolkningar här och var, svårt att veta exakt vad som gäller. Lite staket här och var kan nog göra susen, men jag skulle nog helst vilja ha något som kräver så lite jobb som möjligt. Något lättare dekorationsstaket kanske? Ska kika. :)

Gäss tycker jag låter som en utmärkt idé :idea: :up: :D

Tror lite av problemet ligger i "att det har dom alltid gjort". Det är så lätt att det blir en outtalad okej grej att göra när det pågått ett tag. Det är inte det att folk inte tänker sig för utan det är på något sätt kollektivt undermedvetet okej.

Ja, mycket möjligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka