Strikt ägaransvar och oönskade besök.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det troliga är ju att de inte förstår att de befinner sig i någons privata trädgård, troligen för att omgivningarna är sådana att det helt enkelt blir diffust. Klart att det kan finnas en och annan idiot, men inte drösar..
Jo det finns drösar.
Gårdsplanen som jag har på min jordbruksfastighet ligger mellan stallet och 2 bostadshus.
Det är mindre än 30m mellan det största bostadshuset och stalldörren.
Där så fanns det drösar med idioter som vägrade inse att de var på min tomt.

Jag har svårt att tro att folk medvetet går in på någons tomt och beter sig märkligt. Det troliga är ju att de inte förstår att de befinner sig i någons privata trädgård, troligen för att omgivningarna är sådana att det helt enkelt blir diffust. Klart att det kan finnas en och annan idiot, men inte drösar..

Problemet är att det på sommarmånaderna exploderar av mängden människor här ute. Då blir det lätt en drös och inte bara någon få idiot.

Men nu så tar du väl i?
Hur konstigt kan det vara att någon vill vara i fred på sin tomt?
Jag kan inte begripa att det skall vara så provocerande.

För att många med mig inte kan köpa oss gods med tillräckligt med egna marker för att röra oss i. Det handlar inte om din lilla plätt utan det sammantaget om vi ska låsa och hindra varandra så att det ända som går att gå på är försumpade rishyggen, eller ens det. Det börjar med det som är närmat husen, fortsätter med markerna sen blir det de enskilda vägarna, är någon annan här på forumet som är rätt rabiat i den frågan, men det hör inte hit än i alla fall.

Dessutom är det varför folk tar den vägen som är knuten. Somliga stigar kan ha används av hävd och tradition långt innan ert hus var byggt, andra tillkommer av någon anledning. Rentav vara orsaken till att huset ligger där det ligger.
Nog går det att flytta undan en sån passage, men att bara stänga av - det är provocerande, och jag hoppas att det kommer att fortsätta att vara det i det här landet under lång tid framöver.

Sen att folk tar sig större friheter än hävden säger, det är galet det med.

Det som det fortfarande inte är något svar på är varför folk drattar in på er gårdsplan, går det att flytta varför etc.

Problemet är att det på sommarmånaderna exploderar av mängden människor här ute. Då blir det lätt en drös och inte bara någon få idiot.
Så är det här också. ( På ett annat ställe än på min gård.)
Vid infarten finns en skylt med motorfordonstrafik förbjuden men den respekteras dåligt.
Vi har behövt mota ut bilar med båt på släp, bilar med 4-hjuling på släp och en massa andra bilar som har varit i vägen.
Cyklar och fotgängare får däremot gott och väl plats men en massa parkerade bilar klarar vi inte av.

Ang, bryggor och stränder, man FÅR lägga till vid annans brygga tillfälligt och även använda den för bad tex. men ENDAST om den ligger utanför tomt och inte är synlig från huset. En brygga eller strand som ligger på privat tomtmark hör inte till allemansrätten, har aldrig hört till allemansrätten och KOMMER aldrig att innefattas i allemansrätten. Punkt!

För att många med mig inte kan köpa oss gods med tillräckligt med egna marker för att röra oss i.
Men det betyder väl inte att man måste trampa runt på andras tomt för det?
Tomt är där man bor, kan jag komma och sätta mig i din soffa i sådana fall och titta på din storbilds-TV?
Det som det fortfarande inte är något svar på är varför folk drattar in på er gårdsplan, går det att flytta varför etc.
Orsaken är ju att det är bekvämare att gå där någon annan har snöröjt eller skött vägen, men den är fortfarande en infart trots att det finns en från varje håll.
Och nej, det finns ingen hävd på den vägen utan den går över tomten.
Det går utan vidare att gå runt på stallets baksida, jag har lämnat en gata mellan vinterhagen och en sommarhage där man kan komma fram.
Men då så måste man ju ut i skogen.

Ang, bryggor och stränder, man FÅR lägga till vid annans brygga tillfälligt och även använda den för bad tex. men ENDAST om den ligger utanför tomt och inte är synlig från huset. En brygga eller strand som ligger på privat tomtmark hör inte till allemansrätten, har aldrig hört till allemansrätten och KOMMER aldrig att innefattas i allemansrätten. Punkt!

:bow:

Jamen dåså, är där en stig alldeles intill så hänvisa dit då - då är väl problemet löst!

Cyklar och fotgängare får däremot gott och väl plats men en massa parkerade bilar klarar vi inte av.
Nej och dessutom är befintlig parkering till för båtägarna så det finns ingen plats över. Skillnad hade varit om det varit ett kommunalt finansierat bad tex. på privat mark som häromkring men så är det ju inte.

Riktigt så enkelt är det inte, fast ibland kan det vara det.
Är det det så finns det beslut om det i planer mm.
Sen att det kan vara olämpligt och höra till hyfs att inte bära sig åt, det är något annat.

Det är klart att det blir gissningar, är få av oss här som vet hur det ser och vad som är bakgrunden. Eftersom det är troligare att gissa fel om hur det ser ut så är det troligast att det blir fel. Inget konstigt med det. Men det går att tänka sig hur det skulle kunna se ut för att det skulle kunna bli problem och utifrån det bilda sig en uppfattning. Något annat har vi inte att gå på.

Det är klart att det blir gissningar, är få av oss här som vet hur det ser och vad som är bakgrunden. Eftersom det är troligare att gissa fel om hur det ser ut så är det troligast att det blir fel. Inget konstigt med det. Men det går att tänka sig hur det skulle kunna se ut för att det skulle kunna bli problem och utifrån det bilda sig en uppfattning. Något annat har vi inte att gå på.
Förutom tomtägarens många beskrivningar tidigare i tråden som helt går emot gissningarna?

Gör de det, där är en bild på en grind, och att uppfarten slutar vid huset, men det pratas om varv och slutar världen på andra sidan tomten och så var det stranden, måhända om den hör till tomten men bortom den då?

Om något är oklart är det bara att be mig förklara istället för att göra lösa antaganden om att det "egentligen" skulle vara en väg där och att vi bara vill stoppa folk. Det är bara väldigt fula antydanden om att jag skulle vara oärlig.

Förutom tomtägarens många beskrivningar tidigare i tråden som helt går emot gissningarna?

Exakt.

Gör de det, där är en bild på en grind, och att uppfarten slutar vid huset, men det pratas om varv och slutar världen på andra sidan tomten och så var det stranden, måhända om den hör till tomten men bortom den då?

Vad har varvet med uppfarten att göra? Har varvet inte möjlighet att existera samtidigt som vägen tar slut vid vår husgavel?

Stranden tillhör tomten. Bortom den är Östersjön. :meh:
Du kan sluta gissa nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka