Strikt ägaransvar och oönskade besök.

Status
Stängd för vidare inlägg.
minns jag inte fel så är det tämligen uppenbart.
Jo det är tämligen uppenbart.
Man befinner sig mellan bostadshusen och stallet och det är 30 meter mellan byggnaderna.
Dessutom så pågår ofta aktivitet på gårdsplanen.
Den räknas både som arbetsområde p.g.a. att det är en jordbruksfastighet och som tomt p.g.a. närheten till bostadshusen.
Nu så uppstår inte problem med passerade där förrän de stör.
Motorfordonstrafik får jag ju stoppa med en skylt om jag vill.
Och gående spelar faktiskt ingen roll.
Men lösa hundar under hundförbudstiden som springer in på gräsmattan och skrämmer kaninerna i sina burar vill jag inte ha.
Eller folk som går in i stallet för att titta på hästarna.
Eller släpper lös hundarna i hästhagarna för att de skall leka med hästarna.
Eller går in med hela familjen bland husen för att titta på kaninerna i sina burar.

Jag har kört ut folk ur stallet medan de ivrigt hävdat att stall är kommunala och dem får man vara i.
Med det vill jag säja att folk är idioter.

Ett gods jag var på nyligen hade skyltar med "Allemansrätten slutar här - arbetsområde"
I Upplands Väsby finns 2 stora egendomar som jag kommer på så här utan besvär.
Runsa och Stora Wäsby.
De har båda skyltar om att allemansrätten inte gäller där.
Privat park tillträde förbjudet.

Jo det är tämligen uppenbart.
Man befinner sig mellan bostadshusen och stallet och det är 30 meter mellan byggnaderna.
Dessutom så pågår ofta aktivitet på gårdsplanen.
Den räknas både som arbetsområde p.g.a. att det är en jordbruksfastighet och som tomt p.g.a. närheten till bostadshusen.
Nu så uppstår inte problem med passerade där förrän de stör.
Motorfordonstrafik får jag ju stoppa med en skylt om jag vill.
Och gående spelar faktiskt ingen roll.
Men lösa hundar under hundförbudstiden som springer in på gräsmattan och skrämmer kaninerna i sina burar vill jag inte ha.
Eller folk som går in i stallet för att titta på hästarna.
Eller släpper lös hundarna i hästhagarna för att de skall leka med hästarna.
Eller går in med hela familjen bland husen för att titta på kaninerna i sina burar.

Jag har kört ut folk ur stallet medan de ivrigt hävdat att stall är kommunala och dem får man vara i.
Med det vill jag säja att folk är idioter.

Nja alla är inte idioter, men bland de som hävdar att stall är kommunala finns nog en stor andel ;)

• Gilla
Reactions: ptr
Utifrån bilden hade jag inte varit 100 % säker. Kanske ett annat läge om jag stått där.

Jag hade beställt fyra av den här typen och satt upp. Då kan man också vänligt fråga folk som "hittat fel" om de inte är läskunniga. Som en skön bonus.

privat_omrade-obehoriga_aga_ej_tilltrade.jpg

Heureka, du kom på det till slut.
Det är just det som är problemet som vi andra diskuterar.
Vad du diskuterar har jag ännu inte riktigt kommit på.
I ditt scenario skulle alla svar vara överflödig. Det är fler än jag som har tagit upp det jag gjort. TS försöker pressa mig till att säga att hon har rätt. Jag vet ju inte om hon har rätt, folk som går in på vad hon kallar tomt är kanske de som har rätten på sin sida. Inte vet jag, jag med flera hade inte trott på en tomt utifrån bilden som är utlagd utan hade lätt kunnat göra samma misstag.

• Gilla
Tråden handlar om det folk diskuterar, du äger inte den. Det är så gott som inga trådar som bara behandlar det trådskaparen vill.

Du kan citera myndigheter hur mycket du vill, jag kan fortfarande inte bekräfta att det du påstår stämmer då jag inte sett tomten och inte har möjligheten att kolla upp. Du tycks inte nöja dig med annat än att folk bockar, bugar, skrapar med fötterna och håller med. Inte med ett ord har jag sagt att du har fel utan bara konstaterat att är det oklart så är det kontakt med myndigheterna som gäller för att reda ut saken. Varför måste du nödvändigtvis ha min bekräftelse på att du har rätt?

Du är ju helt otrolig. Jag har varit på Bukefalos i många, många år, men tack för informationen. Vill du diskutera allemansrätten, strandskydd, tomtdragning och huruvida det är möjligt att det går fler än en väg från huvudled är du himla välkommen att starta en tråd om det.

Det finns inga oklarheter. Det är du som skriver att jag ska kolla med berörs myndighet. Det har jag gjort. Det duger inte. Vad menar du att jag mer ska göra?

Det är en tomt. Ingenting annat. Stranden tillhör tomten. Hur det ser ut precid vid grinden är på intet sätt avgörande i huruvida marken räknas som tomt eller ej. Slut på tiotusende upprepningar.

I ditt scenario skulle alla svar vara överflödig. Det är fler än jag som har tagit upp det jag gjort. TS försöker pressa mig till att säga att hon har rätt. Jag vet ju inte om hon har rätt, folk som går in på vad hon kallar tomt är kanske de som har rätten på sin sida. Inte vet jag, jag med flera hade inte trott på en tomt utifrån bilden som är utlagd utan hade lätt kunnat göra samma misstag.
Bilden som är utlagd visar ju inte platsen där folk befunnit sig då den faktiska platsen anses vara för privat för att fotograferas/läggas upp, så @FrauleinLeo vill förstås inte göra det. Det borde ju säga en del kan man tycka.
Har man fri insyn i någons hus och står och glor "mitt på grusgången bredvid [ett] förråd, 20 meter från ena stugan och 10 meter från [ett] hus" så är man solklart på en tomt. Folk som inte förstår det är dumma i huvudet.

Jag hade verkligen inte kunnat göra samma misstag.
Jag hade möjligtvis kunnat råka gå förbi grinden för att träden till vänster döljer bostadshuset. Men när jag då kom ner några meter till på vägen och inser att den går mot det tidigare dolda huset hade jag insett mitt misstag och snabbt vänt om.

Om det är en återvändsgränd hos dig eller inte har jag ingen aning om men det är rätt uppenbart att en del tror att det är så. För dig är det viktigare vad folk tror än verkligheten. Det är sällan värt att processa med de som råkar göra intrång av misstag och det verkar mest som problemen har att göra med att folk inte inser att de är på er tomt.

Alltså va? Verkligheten är att det är en återvändsgata. :confused: Varför skulle din idé om hur det "egentligen" ser ut hos mig vara mer verklighet än min egen beskrivning? Så himla märkligt.

Att göra ett misstag är en sak att hävda sin rätt en annan.
TS blir störd och de objudna besökarna rör sig för nära hennes hem.
Då så blir det att allemansrätten inte gäller.
Det är en grundklausul att man inte får störa.
Jag orkar inte dra det ett varv till. Det var liksom där vi började.

Grunden för att få folk att sluta störa är att ge dem en chans att göra det genom att upplysa om problemet (exempelvis genom att markera var tomten går) samt att om det behövs ta reda på om man faktiskt har rätten på sin sida.

• Gilla
Alltså va? Verkligheten är att det är en återvändsgata. :confused: Varför skulle din idé om hur det "egentligen" ser ut hos mig vara mer verklighet än min egen beskrivning? Så himla märkligt.
Är det så svårt att förstå att jag inte vet och därför varken kan bekräfta eller säga emot, men konstaterar liksom många andra att det ser ut att vara lätt att missförstå?

Varför är det så viktigt att jag håller med?

• Gilla
Alltså, ursäkta om/att jag lägger sordin på diskussionen.

Jag tycker också folk borde sluta vara lusfräcka. Tyvärr räcker det inte med att jag tycker det, världen blir inte bättre.

Skyltarna kostar under 100 kr/st, det finns andra, mindre iögonfallande, varianter (svart text på matt silvrig botten) med risken att folk låtsas inte se dem.

En på var sida om grinden, och två till på strategiska platser där folk brukar smita in. Det är SÅÅ värt om så hälften undviker att klampa på.

Är det så svårt att förstå att jag inte vet och därför varken kan bekräfta eller säga emot, men konstaterar liksom många andra att det ser ut att vara lätt att missförstå?

Varför är det så viktigt att jag håller med?

Det är inte på något sätt viktigt att du håller med om huruvida det eventuellt ser ut som att du går in på en tomt eller ej. Det är du som har malt och malt om vår strand och allemansrätten. Trots att jag påpekat att det är ett icke-problem och att allemansrätten ej gäller. Vill du misstro informationen, go ahead.

Alltså, ursäkta om/att jag lägger sordin på diskussionen.

Jag tycker också folk borde sluta vara lusfräcka. Tyvärr räcker det inte med att jag tycker det, världen blir inte bättre.

Skyltarna kostar under 100 kr/st, det finns andra, mindre iögonfallande, varianter (svart text på matt silvrig botten) med risken att folk låtsas inte se dem.

En på var sida om grinden, och två till på strategiska platser där folk brukar smita in. Det är SÅÅ värt om så hälften undviker att klampa på.

Tackar för tipsen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka