Strikt ägaransvar och oönskade besök.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Diskutera du exakt den frågan som trådskrivaren ställer i trådstarten och du får trådar på 1-5 inlägg eller så genomgående. Detta är ett diskussionsforum med levande trådar inte en frågelåda där man enbart svarar på ursprungsinlägget. Det finns i stort sett ingen tråd som inte svävar ut något. Mina svar berör i stort sett huvudfrågan. Varför folk går in på TS tomt och hur hon ska förhindra det.

Ditt svar är däremot direkt OT, om du vill diskutera vad man får skriva och inte får skriva i trådar så rekommenderar jag en tråd under "Om Bukefalos". Gå tillbaks till ursprungsfrågan och jag kan garantera att ditt inlägg inte berör TS fråga på något sätt. Ogillar du vad folk skriver så rekommenderar jag att triangla inlägget du inte vill ha kvar. Det är mycket bättre än att leka åsiktspolis och anse sig ha tolkningsföreträde

Da jag inte tanker ge mig in I forklaringar som andra redan gett nojer jag mig med att saga att det ar mer ditt envisa fasthallande av att inte lyssna pa TS utan fora en egen parallel discution jag finner anmarkningsvard. Som du papekade ar mitt inlagg inte "on topic" aven om det beror traden, sa jag slutar har.

Låt moderator moderera så kanske vi inte måste fylla ut trådar här med en massa inlägg som säger åt andra vad de får eller inte får skriva i en tråd. (tyvärr gör jag samma fel nu, är medveten om det!)

Varför dra upp det. Det är ingen som hävdat att man får här eller? Det känsla som folk drar upp det för att föra fokus från frågan om var gränsen går. Här tycks det vara ett populärt argument när det kommer fram att markägare tar sig friheter.

Nej man får inte gå in på annans tomt men samtidigt få man inte kalla vad som helst tomt. Får man inte bygglov vid stranden för att folk ska få vistas där så får man inte utvidga tomten på eget bevåg att omfatta stranden. Det händer ganska ofta och är en källa till konflikt.

Just det är huvud orsaken att jag hänvisade till myndigheter och bygglov. Jag vet inte hur det egentligen ligger till på platsen TS kan ha grannar som inte har koll men hon kan också vara mitt i en konflikt där hon hävdar att det är tomt och grannarna har en helt annan uppfattning.

Handlar frågan frågan om okunskap är det lätt åtgärdat med staket men är folk oeniga så lär det krävas andra medel.

Det är mycket sällan grannar, desto oftare turister. Mellan oss få åretruntboende som finns här finns inga som helst oklarheter. Det finns ingen som helst "oenighet" eller "konflikt", jag är bara trött på att folk stövlar in på tomten. Både av misstag och med vilje.

Varför dra upp det. Det är ingen som hävdat att man får här eller?
Därför att vi andra i tråden känner det som att det är just det som du gör.
Och så länge som vi känner så, så kommer argumentationen att sitta fast just där.
Du får väl förtydliga dig så att diskussionen kan gå vidare.

Det där är inte alltid så enkelt.
Stigen ligger nog på någon annans mark t.ex. och då så får man inte röja.

Korrekt, det är inte vår mark. Men bonden som äger den sköter den fint och har även gjort en bro över våtmarken, så där finns inga bekymmer. Men det är en skogsstig och folk tror väl att den går rakt in i skogen istället för förbi vår fastighet.

Korrekt, det är inte vår mark. Men bonden som äger den sköter den fint och har även gjort en bro över våtmarken, så där finns inga bekymmer. Men det är en skogsstig och folk tror väl att den går rakt in i skogen istället för förbi vår fastighet.
Men varför vill folk gå förbi ert hus? Vart är dom på väg?

• Gilla
Reactions: ptr
Men varför vill folk gå förbi ert hus? Vart är dom på väg?

Det vet dom nog inte många gånger själva. :D I majoriteten av fallet är det människor som är ovana vid området och som förmodligen tror, som flera påpekat, att vägen fortsätter. Man är ute på söndagspromenad eller morgonjogg. Joggarna brukar vända väldigt kvickt medan andra som sagt "njuter av utsikten".

Joggarna brukar vända väldigt kvickt medan andra som sagt "njuter av utsikten".

Fast det där tror jag kan vara för att dölja att man tycker det är lite pinsamt när man inser att man står på någon annas tomt.

Jag tror det gör stor skillnad att sätta upp skyltar. Sållar ni bort de som gör ett ärligt misstag, har ni bara dårfinkarna kvar, och de kan ni alltid säga till.

Fast det där tror jag kan vara för att dölja att man tycker det är lite pinsamt när man inser att man står på någon annas tomt.

Jag tror det gör stor skillnad att sätta upp skyltar. Sållar ni bort de som gör ett ärligt misstag, har ni bara dårfinkarna kvar, och de kan ni alltid säga till.

Haha, ja, det handlar det nog om många gånger. Barnfamiljen fick brådis när jag till slut gick fram och vänligt frågade om jag kunde hjälpa till med något. ;)

Men dårarna som vinar och stretchar är nog de som blir svårast, förstås. Helgens projekt blir att måla sten. :angel:

Jag har aldrig, och då menar jag ALDRIG, blivit bortmotad av någon markägare men däremot fått många fina vänner bland både bönder, andra markägare och fiskare m.fl. då jag varit ute i spenaten. Beter man sig inte som ett rövhål blir man heller inte betraktad som ett och det värsta som hänt mig hittills var när en bonde bussade hunden på mig :love: och bjöd in mig på middag. :d

Jag lever efter den filosofin att det ska inte märkas att jag övernattat i någons skog och jag har ju förmågan att försvinna i terrängen, fråga @Inte_Ung om hon skulle hittat mig om hon inte visste var jag sov i terrängen. :D
Jag har aldrig blivit bortmotad av någon markägare heller och övernattat många gånger i skogen utan att lämna spår, det är inget konstigt utan normalt beteende i min värld. Det hindrar dock inte att jag stött på tokstollar i andra sammanhang, markägare så väl som andra.

• Gilla
Reactions: ptr
Du drar upp 2 saker som jag gör fel enligt dig där jag inte skrivit så men däremot raka motsatsen flera gånger. Tala om att hitta undermeningar och leta efter något att hoppa på mig för.
Jag förklarar varför vi andra i tråden reagerar som vi gör på det som du skriver.
Du tolkar det som påhopp.
Det är det inte.
Utan det är bara en beskrivning av orsakerna till reaktionerna på dina inlägg i tråden.
Om du inte vill förstå så slipper du, ingen kan tvinga dig.

Jag har gjort en snabbrensning och har jag missat något så får ni mer än gärna rapportera inläggen.

/lillebill,moderator

Det är normalt folkvett att inte gå in på någons tomt, men det är ju tydligt även i denna tråd att många saknar det förståndet, sätt upp en skylt tycker jag , hade aldrig pallat ha folk springande i min trädgård =D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sånger som du hatar
  • Pusseltråden
  • Hitta på ett eget efternamn?

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat