strikt ägaransvar katt-hund-häst?!

Messy

Trådstartare
Förlåt moderator, visste inte var jag skulle lägga tråden då den rör både katt, hund och häst :D

Har just kommit hem från en middag med släkten, som vanligt blir det lite "alla har rätt"-stämning och ingen ger sig (alla åker hem och googlar för att överbevisa) :angel::rofl:

så... jag har fått för mig att kattägare INTE har strikt ägaransvar över sina katter, men när jag googlar står det ATT de har de...
så, hur är det?
är det bara att det är j*t svårt att bevisa saker och ting?

har läst massa trådar om katter, för att saxa lite

1) en på buke hade problem med att en grannes katt kom IN i lägenheten och pissade ner, men grannen sket i det... dyrt för den drabbade

2) en katt kommer in på tomten och hunden som går lös (men det är staket RUNT tomten) hugger ihjäl katten...

vem får stå för vad?

sen har ju en hästägare ALDRIG strikt ägaransvar... så om någon kör förbi mig och hästen kickar in i bilen och skadar bil och sig själv så får bilägaren stå för både bilens och hästens skador...

vad händer om hästen rymmer och trampar upp en tomt?
eller om en häst rymmer och hoppar över ett staket och en hund på den tomten biter hästen? (ok det skulle aldrig hända men ändå)...

nu vill jag har BRA svar så jag "vinner" diskussionen ;)

Sv: strikt ägaransvar katt-hund-häst?!

Hundägare har alltid strikt ägaransvar, så det spelar ingen roll om det är en främmande katt på tomten eller en inbrottstjuv som tar sig förbi stängsel och lås, man är ändå ansvarig för vad hunden gör.

Som hästägare åker man dit om man varit vårdslös och exvis har dåliga hagar eller slarvar med säkerheten vid hantering så de kan komma lös. Skador som en häst orsakar, exvis trampar sönder en gräsmatta, brukar täckas av hemförsäkringen. Trafikolyckor och -incidenter går alltid på bilens försäkring, om man inte kan visa på vårdslöshet hos hästägaren.

Kattägare är ansvariga för sina katter, men det råder inte strikt ansvar i samma utsträckning som det gör för hundar.

tack, jag hittar ingen skrift ang. hästar...

har hittat för hund å katt... nu j*ar ska här motbevisas ;)

Det diskuteras ju lite om just det här i den här tråden på Katt. Men det kanske är en av dem du redan har varit inne och läst i?

ska kolla!

just nu är det häst-ansvaret jag inte hittar...

typ lagen i trafiken, om min häst sparkar på en bil som är typ parkerad vid stallet eller åker förbi å tutar å hästen kickar...

Då skickar vi den till hästmänniska, i hopp om hästiga svar.

/moderatorn på Senior

sen har ju en hästägare ALDRIG strikt ägaransvar... så om någon kör förbi mig och hästen kickar in i bilen och skadar bil och sig själv så får bilägaren stå för både bilens och hästens skador...

En hästägares ansvar kan delas in i två lägen, dels i situationer där det finns ett strikt ansvar (ett strikt ansvar är ett ansvar oavsett vållande kan man säga) och dels i situationer som inte är särskilt lagreglerade = inget strikt ansvar men "vanligt" skadeståndsansvar kan bli aktuellt.

Strikt ansvar har en hästägare om han inte sett till att hålla sin häst inhägnad eller om hästen av andra skäl rymmer och orsakar skador på mark. Alltså bara skador på mark omfattas av strikt ansvar. Detta är en gammal lagstiftning som rätt få känner till (ägofredslagen) något vidare men den gäller ännu.

Strikt ansvar finns också för en hästägare om hästen dödar eller skadar annat fä - i normalfallet gäller det strikta ansvaret dock bara för halva skadan. Detta är en ännu äldre lagstiftning som nog ännu färre känner till (byggningabalken) men även denna lagstiftning är ännu i kraft.

Detta är de två områden jag kunnat finna ett strikt hästägaransvar. I alla andra situationer blir det skadeståndslagen som gäller och då får man göra en bedömning av om hästägaren varit vårdslös. Om hästen rymmer och skadar till exempel en bil och grannens mark blir alltså hästägaren ansvarig (=betalningsskyldig) för skadorna på marken oavsett hur det gått till när hästen rymt. Skadorna på bilen blir hästägaren bara ansvarig för om han varit vårdslös på något sätt (glömt sätta på elen, stängt grinden slarvigt etc. etc).

Jag har skrivit rätt mycket i de två trådar som hänvisades till ovan, har du några ytterligare funderingar när du läst dem får du gärna skriva igen så ska jag se om jag kan svara.

/Jenny

tack!!!!

Men visst är det så att om jag rider och en bil kör förbi mig och skrämmer hästen så får den betala ev. skador?

Bilister har ett strikt ansvar för skador "i följd av trafik".

ok så det är inte hästen som är "fråntagen" ansvaret, utan bilesten som är "tvingad" ansvaret?

ursäkta mina ordval, är inte så bra på rätt ord i vanliga fall och idag är ingen bra dag :D

Förlåt moderator, visste inte var jag skulle lägga tråden då den rör både katt, hund och häst :D

Har just kommit hem från en middag med släkten, som vanligt blir det lite "alla har rätt"-stämning och ingen ger sig (alla åker hem och googlar för att överbevisa) :angel::rofl:

så... jag har fått för mig att kattägare INTE har strikt ägaransvar över sina katter, men när jag googlar står det ATT de har de...
så, hur är det?
är det bara att det är j*t svårt att bevisa saker och ting?

har läst massa trådar om katter, för att saxa lite

1) en på buke hade problem med att en grannes katt kom IN i lägenheten och pissade ner, men grannen sket i det... dyrt för den drabbade

2) en katt kommer in på tomten och hunden som går lös (men det är staket RUNT tomten) hugger ihjäl katten...

vem får stå för vad?

vad händer om hästen rymmer och trampar upp en tomt?
eller om en häst rymmer och hoppar över ett staket och en hund på den tomten biter hästen? (ok det skulle aldrig hända men ändå)...

nu vill jag har BRA svar så jag "vinner" diskussionen ;)

Det är ju som med hundar och katter. Har du hästen på "koppel", rider, leder så har du uppfyllt ditt ägaransvar och det är bilförarens fel. Har däremot hästen smitit/kastat av, är lös, så är det ditt fel.

Jag blev påkörd då jag red och hästen blev så skadad att den blev avlivad på plats. Jag ringde SOS alarm och polisen var inte alls intresserade av att komma. Det visade sig att de trott att det var en lös häst som blev påkörd. Hade den vetat att det var en ryttare på hade de kommit. Då handlar det om att bilen körde på en oskyddad trafikant, ytterst allvarligt.

Så bilägare, gör ALLT för att inte köra på häst och ryttare, för det är alltid bilistens fel då. Själv stannar jag helt vid möten av ekipage.

Hälsning Maja

Strikt ansvar finns också för en hästägare om hästen dödar eller skadar annat fä - i normalfallet gäller det strikta ansvaret dock bara för halva skadan. Detta är en ännu äldre lagstiftning som nog ännu färre känner till (byggningabalken) men även denna lagstiftning är ännu i kraft.

/Jenny

Räknas en människa till "fä"? Jag bara funderar på vad som skulle hända om medryttaren ramlade av hästen och skadade sig.

En hästägares ansvar kan delas in i två lägen, dels i situationer där det finns ett strikt ansvar (ett strikt ansvar är ett ansvar oavsett vållande kan man säga) och dels i situationer som inte är särskilt lagreglerade = inget strikt ansvar men "vanligt" skadeståndsansvar kan bli aktuellt.

Strikt ansvar har en hästägare om han inte sett till att hålla sin häst inhägnad eller om hästen av andra skäl rymmer och orsakar skador på mark. Alltså bara skador på mark omfattas av strikt ansvar. Detta är en gammal lagstiftning som rätt få känner till (ägofredslagen) något vidare men den gäller ännu.

Detta är de två områden jag kunnat finna ett strikt hästägaransvar. I alla andra situationer blir det skadeståndslagen som gäller och då får man göra en bedömning av om hästägaren varit vårdslös. Om hästen rymmer och skadar till exempel en bil och grannens mark blir alltså hästägaren ansvarig (=betalningsskyldig) för skadorna på marken oavsett hur det gått till när hästen rymt. Skadorna på bilen blir hästägaren bara ansvarig för om han varit vårdslös på något sätt (glömt sätta på elen, stängt grinden slarvigt etc. etc).

Jag har skrivit rätt mycket i de två trådar som hänvisades till ovan, har du några ytterligare funderingar när du läst dem får du gärna skriva igen så ska jag se om jag kan svara.

/Jenny

men du, jag har för mig (lärare sa till mig) att om man inte vill ha häst på sin tomt så måste man sätta upp staket runt sin tomt! Det för att det är inte lag på att man måste ha staket till sina hästar utan rent teoretiskt så får man släppa dem vind för våg, och skulle hästarna då gå på någonsgräsmatta så får det skylla sig själva eftersom de inte har staket.

denna lärare var alltså lärare i ämnet ö.... kommer inte ihåg det korrekta namnet men "djur i ... ja nåt gammalt ord... hehe men du fattar iaf, enligt honom så var den lagen gammal, men den fanns kvar... iaf några 100 år gammal....

Det finns en gammal sedvana som gäller i delar av landet - är dock inte helt hemma på detta. Det handlar i alla fall om "fritt mul och klövbete" och det är en gammal sed från tiden då man hade djur på fäbodar etc och djuren alltså strövade fritt. Har ärligt talat inte koll på var och exakt hur det tillämpas i dag.

Vet att en kollega till mig höll på med detta för några år sedan och då konstaterades (om jag minns rätt var det av domstol) att detta är tämligen inaktuellt i dag men att sedvanerätten finns kvar. Med andra ord nästan omöjligt att säga hur det egentligen förhåller sig.

Ngn annan som vet?

Människor är inte fä.

Om medryttaren faller av har jag svårt att se att du skall anses vara ansvarig. Om jag har en oinriden eller en häst jag vet är lite "lynnig" vid ridning och slänger upp någon som inte riktigt kan rida så kan jag nog vara ansvarig. I andra fall får man nog utgå från att den som rider inser och tar riskerna.

Däremot finns ett skydd i många djurförsäkringar tror jag, så om hästen har en försäkring där det finns någon form av olycksfallsförsäkring för den som hanterar hästen bör kanske den försäkringen kunna ersätta något. Kolla med det försäkringsbolag där du har hästen försäkrad.

Annars är det ju alltid bra att tipsa de som rider om att de bör teckna en egen olycksfallsförsäkring av något slag.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, jag håller på att förgås av sorg och dåligt samvete. Jag har tre hittekatter, varav den äldstes ålder har av veterinär uppskattats...
Svar
15
· Visningar
3 893
Senast: Sel
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 197
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 281
F
  • Låst
Övr. Hund Varje sommar är det samma visa. Turister och sommargäster går helt sonika in på vår tomt, eller över den. Igår gick en ungdom från...
10 11 12
Svar
224
· Visningar
15 057
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV