Stretchövning för Gluteusmuskeln?

L

Lord Owen

Vad finns det för stretchövningar där man kommer åt gluteusmuskeln (sätesmuskeln) på bästa sätt? Att stretcha bakbenet framåt och bakåt kanske inte känns så mkt i den muskeln, eller?

:bow:

Sv: Stretchövning för Gluteusmuskeln?

Stretcha framåt både högt och även lågt och långt under, sträcker Gluteus. Kom bara ihåg att INTE strecha förrän hästen är uppvärmd. ;)

Boj skrev:
Stretcha framåt både högt och även lågt och långt under, sträcker Gluteus. Kom bara ihåg att INTE strecha förrän hästen är uppvärmd. ;)

Aha, hm, jag har alltid upplevt det att den övningen inte tar på gluteus men det är säkert så bara att jag inte ser det. :D
Men som jag förstått det kan man även stretcha före träning? :confused:
Hur som helst så stretchar jag hästen ifråga när jag jobbat honom, men det som just nu räknas som jobb blir han nog inte uppvärmd helt och hållet på (ser till leder och senor) men musklerna hinner nog bli uppvärmda.

Gluteus är en muskelgrupp bestående av fyra muskler. Dess funktion är att böja (främre djupa delen) och sträcka (bakre delen) i höftleden. För att stretcha en muskel ska du göra tvärtom dess funktion dvs för att stretcha främre delen sträcka i höftleden och för att stretcha resten av muskelgruppen böja i höftleden. En låg bakbensstretch rakt framåt kommer inte att böja så mycket i höftleden, du måste komma upp en bit för att få ett böj i höftleden samtidigt som bakknät sträcks. Bakbenet bakåt då du sträcker i höftleden stretchar gluteus höftböjardel samt andra höftböjare exempelvis iliacus.

Aldrig stretcha på kall muskulatur, hästen ska vara varm i kroppen.
mvh
Lejonelle

Jag har en häst som gärna blir låst/stel i denna muskel, min kiropraktor visade mig hur man lätt lossar spänningar i denna. Lyft bakbenet som om du skulle göra ett böjprov fortsätt dock att lyfta så högt det går rakt upp (så att hästen nästan tippar) helt otroligt hur detta lyft får dessa muskler att släppa av.

Ja, det är ett annat sätt att böja i höftleden, dock ganska tungt för den som stretchar. Akta ryggen!
Lejonelle

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 016
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 315
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 800
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 570
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar