Stretching???

Sv: Stretching???

Gilette skrev:
Kan man skada hästen om man stretchar på fel sätt?

Ja det kan man! Stretcha ALDRIG hästens ben ut i sidled! Hästen har inte leder som tillåter detta. Man kan tänja ut ligament som omsluter lederna så dessa blir för "slappa" enkelt förklarat och skada dessa för all framtid. Bäst är att låta någon som kan detta visa första gångerna.

Och som flera redan sagt, stretcha alltid när hästen är varm!

axel skrev:
Det var ett fult ÖK du har ritat :D Fniss

Hm, lite off topic nu, men jag skulle vilja säga att det syns tydligt på dessa skisser att vi har att göra med en konstnär:)

Om du vill stretcha ryggen kan du ställa dig bakom hästen, sätta pekfingrarna på vardera sida av ryggraden, vid länden typ. Sen trycker du och drar bakåt, ner mot rumpan/svansroten. Då du trycker vid länden her hästen ner rygg/rumpa sen när du kommer bak och börjar trycka vid svansroten (fortfarande på vardera sida om vars egentligen ryggraden skulle sitta) så her hästen upp ryggen.

Jätte effektivt på min häst! :)

Vet inte om ni förstår hur jag menar, är lite dålig på att beskriva :p

Det kan skada en häst med stretching, i ett andraled: Har du en led som är överrörlig är det inte bra att stretcha den då ligamenten blir lösare och det då blir lättare för hästen att vricka sig.

Bara en liten varning.

Kolla gärna med kunnig innan du börjar dra för mycket i benen.

Det där har jag aldrig hört talas om, kanske värt att testa?

Liknande trådar

Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
468
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 035
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 873
Senast: fio
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 239

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka