stretching?

Sv: stretching?

lånar knapp

Jag har stretchat min häst så länge jag ritit honom (7år) och numera så är det ju ingen skilland i hur långt ut jag kan stretcha (har nått maxlägena och tänker inte få honom mer böjlig). Det jag tycker bäst om med stretchingen nu är att jag kan känna om jag ridit igenom honom smidighetsmässigt tillräckligt - det är bra gjort så är han mycket mjuk och lätt att stretcha. Sedan kan jag numera också känna om det är något som inte är som det ska. Ofta tar jag det benet igen efter en stund och då släpper spänningen. Hästen kan själv också markera att han vill mera - genom att lyfta upp det aktuella benet igen efter att jag är klar. Jag tror iallafall att det är det han menar för efter en ny stretchomgång brukar benet vara kvar i golvet.

kotte

Jag tycker min häst har blivit mjukare, finare och framför allt rörligare när jag stretchat efter ridning.

pinky skrev:
Jag märker positiv effekt i min hästs rygg när jag stretchar regelbundet, så något gott gör det nog i alla fall.

Hon har problem med spänd och öm rygg, men om jag är noga med stretchandet håller hon sig fräsch.

hur stretchar du då?
min häst har oxå ryggproblem... brukar ha en godisbit å ge henne mellan frambenen å sen på ena sidan å sen åt andra sidan... ibland knakar det i nacken (å det va tydligen bra sa kiropraktorn...)...
men finns det några fler övningar man kan göra?

hon sträcker sig alltid som en katt när man ska sadla... jag lägger alltid på schabraket först, å då går hon ner med frambenen rakt fram, å så upp med baken.. ser rätt söt ut... :love:
men det lär ju mer vara magmusklerna å frambenen som sträcks då... inte ryggen...

Jag stretchar "med benen", alltså drar i fram- och bakben.
Svårt att förklara, men HÄR finns det bilder som visar ungefär det jag gör.

Jag gör även "morotsstretching", som du själv beskriver. Där gör jag gärna varje rörelse minst 2 gånger.

Ibland masserar jag in arnikatinktur på ryggen och bakdelen, men inte för ofta.

pinky skrev:
Jag stretchar "med benen", alltså drar i fram- och bakben.
Svårt att förklara, men HÄR finns det bilder som visar ungefär det jag gör.

Jag gör även "morotsstretching", som du själv beskriver. Där gör jag gärna varje rörelse minst 2 gånger.

Ibland masserar jag in arnikatinktur på ryggen och bakdelen, men inte för ofta.

TACK!!! nu ere bara å testa :D

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 847
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 569
Senast: bellala
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 588
Senast: cirkus
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka