Stretcha hästen

H

Helan

Någon som kan tipsa om en bra sida på internet med illustrationer på en massa olika STRETCHING-övningar för stela hästar?

Sv: Stretcha hästen

Jag brikar hålla en morot mellan frambenen på min häst och vid båda sidorna. Fungerar ganska bra :)

jag brukar stretcha:

fram - hålla benet 90 grader, sen rakt ut, så högt hästen kan och sen vika bakåt igen upp mot armhålan på hästen.

bak: ta tag i hoven eller strax bakom och sätter mig på huk strax framför fambenen och försöker få hästen att sträcka fram benet så gott det går utan att få ner hoven i marken, sen gör jag samma sak fast bakåt och slutligen "viker" jag upp benet så gott det går som jag gjorde med fram. Sen så tar jag motsatta ben och strechar det frammåt mot motsatta fram, alltså ex: höger bakben mot vänster framben.

sen tar jag en morot och håller den vid virvlen så att hästen sträcker ut halsen, på båda sidorna, sen mellan frambenen.

slutligen kan man även dra lite i svansen så att ryggkortorna stäcks ut, men gör det inte så ofta..

blev en rättså luddig förklaring, mycket enklare att förklara till bilder :o

så gör jag iaf :)

När jag stretchar min hästs länd, står jag precis bakom honom, han måste även stå jämnt med alla fyra ben. Så tar jag två pennor/hovkratsar och placerar på var sida om ryggraden lite framför korset och ger ett litet tryck. Då svankar han och sen drar jag bakåt, sakta ner över rumpan på honom, vilket gör att han skjuter rygg. Fungerar jättebra!

glöm inte att hästen måste vara uppvärmd...

tänk dig själv om du sitter stel och fryssen och någon kommer och drar i ditt ben ;)

När jag stretchar min hästs länd, står jag precis bakom honom, han måste även stå jämnt med alla fyra ben. Så tar jag två pennor/hovkratsar och placerar på var sida om ryggraden lite framför korset och ger ett litet tryck. Då svankar han och sen drar jag bakåt, sakta ner över rumpan på honom, vilket gör att han skjuter rygg. Fungerar jättebra!

:devil:Funkar nån gång ibland på detta sto, sen vet hon vad det är frågan om och slår...:devil:

Bara en variant på nr 7 i länken.
Istället för att stå med huvudet mot hästens huvud och dra i benet med enbart armar och rygg, som de gör på bilden; kan ställa sig med ryggen mot hästens huvud och lyfta benet som om man skulle kratsa hoven. Sen lägger man helt enkelt en del av sin kroppstyngd mot underbenet. Lite skonsammare mot ryggen.

några bra övningar som min hästs massör visade mig var att ta en morot och ställa sig på sidan för att stretcha halsmuskeln och en annan att hålla försiktigt i hästens svans så "drar" dom ut ryggen själva, det tycker min häst är jätteskönt :) sen finns det nån punkt under magen som man kan "trycka" på så att de skjuter upp ryggen.

min häst får dock inte stretchas på nåt annat sätt för att han är såpass rörlig och mjuk, så va noga med att veta om din häst verkligne behöver stretchas innan :)

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
702
Senast: tara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 367

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare