Stretcha hästen efter ridning?

Sv: Stretcha hästen efter ridning?

Är den för att stretcha ryggen? Om det är samma som jag tror och som min equiterapeut visade mig så kan man använda två hovkratsar istället för tummarna. Hon startade vid sidan om (ca en handsbredd) svansroten och gjorde små, små cirklande rörelser med ett lätt tryck på en linje uppåt mot länden och fick på så vis hästen att "skjuta rygg" som en katt. Kan det vara samma som du menar?

Det är nog samma fast vi börjar från olika håll :idea: Undrar om det är lättare att hitta om man cirklar sig fram nerifrån? Måste prövas! :D

*kl*

gick på en massage/stretchningsclinik för några månader sen och fick en riktigt bra grund till och stretcha.
Tar si sådär 5 min och göra och man märker faktiskt lite skillnad på hästen.
Var jättenoga med det i början efter varje ridpass, men nu har jag sackat efter lite med det, tyvärr! Nu kör jag en ännu snabbare stetchning genom att göra yoga åt båda hållen :o

men har jag ridit ett långt dressyrpass eller långritt så strechar jag alltid och tar extra mycket mer hand om hästen än efter en barbackatur på 30 min

Jag brukar stretcha efter träningspass eller långa skogsturer. Benen framåt och bakåt, halsen med godistricket. Sen gör vi även bergsgeten, där hästen ska stå stilla med frambenen och själv ställa sig så nära framhovarna som möjligt med bakhovarna. Stretchar ut väldigt fint :) Det går lättare och lättare för varje gång man gör det.

Benen och halsen har equiterapeuten visat hur jag ska göra, även reflextricket vid svansroten. Jag ställer mig helt enkelt bakom hästen och drar med tummarna eller tumnaglarna från svansroten och uppåt, en hand på var sida om ryggraden, så hästen skjuter rygg.

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Roxy
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
661
Senast: tara
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
242
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 744
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama