Stretcha hästen efter ridning?

Deimion

Trådstartare
Stretchar ni era hästar efter ridning? Isåfall, hur, hur länge och hur ofta?

Själv stretchar jag inte min ponny, men funderar på att börja.

Jag sökte, men hittade ingen liknande tråd. Moderator får flytta tråden om den ligger fel :)

Sv: Stretcha hästen efter ridning?

Har stretchat mina hästar efter ridning de senaste 4 åren. De har blivit mycket vigare och mjuka i kroppen! :) Det finns en bok som heter hästmassage (kommer inte ihåg författaren)den säljs både på Hööks och Börjes i alla fall. Själv lärde jag mig av en tjej som då jobbade hos mig och utbildade sig till hästmassör hos Axelssons. Vi stretchar framben, bakben, rygg och hals. Jag stretchar även nacke ibland (dock får inte eleverna göra nacke om det skulle bli fel). Bara rörelser rakt fram och rakt bak, dvs stora muskelgrupper i bakdel & lår samt bog. Stretchar varje övning 8 sek * 2 (hur länge en stretch skall hållas för att ge effekt är hett debatterat, resultatet av denna stretch ger iaf en längre muskel och smidigare/rörligare häst ). Du kommer helt säkert att se ett positivt resultat efter bara några gångers stretching! Lycka till!

Tack så jättemycket! Ska kolla upp den där boken, låter intressant!

Jag försöker stretcha efter varje pass, men det är inte alltid det hinns med. :o Stretchar benen framåt och bakåt enbart, tidigare försökte jag stretcha hals och rygg också, men hon blev mer uppspelt än avslappnad av det. :grin:

Håller cirka 30 sekunder, räknar i huvudet så det är inte särskilt exakt.

Jag stretchar alltid min häst efter ridning. Alla ben( drar både framåt och bakåt) + ryggen. Förr sa man 1 min vid varje stretch, men jag har fått lära mig att det effektivaste är 10 sekunder ggr 3:).

Jag har tre hästar och försöker att stretcha så ofta jag kan. Stretchar enbart efter "ordentliga" ridpass då jag vill vara säker på att hästarna är ordentligt varma i musklerna.

Häst nr 1 stretchas i framben och hals/rygg. Bakbenen går inte att stretcha.
Häst nr 2 och 3 stretchas alla ben + rygg/hals.

Stretchar också x 2 och hur länge beror lite på men runt 10 sek varje övning ungefär.

Mvh JV

Stretchar halsen efter varje ridpass på inrådan av massören. Jag kör "morots-tricket" - dvs håller en morot vid länden på varje sida, så långt bak och upp som hästen når utan att flytta benen. Dessutom mellan frambenen långt in under magen, långt ner.

Efter träningspass (dressyr och hopp) så stretchar jag bakbenen framåt och bakåt. Mest nödvändigt framåt, men det är mest motstånd mot det förstås, detta på inrådan av dressyrtränaren.

Vi stretchar lite då och då när tid finns. Ben, bogar, hals, rygg. Det man ska tänka på när man börjar med en ovan häst är att hästen kan ha problem med balansen till en början samt att en del av "reflexövningarna" (man stimulerar reflexer under magen och på baken för att få hästen att skjuta rygg) kan kännas obehagliga för hästen innan de vant sig. Ta det försiktigt och håll koll på eventuella flygande hovar.

Jag håller i varje övning så länge jag orkar, brukar bli 10-20 sekunder, hästben är tunga saker :p Reflexövningarna gör jag två-tre gånger per övning och ser till att hästen slappnar av i ryggen imellan.

Jag stretchar några gånger i veckan. Alla fyra benen bakåt och framåt, har inte någon speciell tid utan går lite på känsla och slutar när hästen känns avslappnad och följsam, tar oftast några sekunder. Sedan stretchar jag halsen med hjälp av godis åt båda hållen samt uppåt (står på pall/sten) och neråt (mellan frambenen).

Har inte märkt någon skillnad än så länge men märker ju skillnad på mig själv när jag stretchar efter träning så jag kör på ändå.

Jätteintressant att läsa era svar! Nu blir det mer stretching på schemat :)

Den boken ska jag nog också kika efter!

Vet ju hur stel man själv blivit när jag slarvat med stretchingen =/

KL. Haha, jag slarvar alltid med det :o :eek: Max 10 minuter i veckan, om jag har tur...

Halvt knapplån

Jag har boken och använder också stretchövningarna lite då och då.

Men är det någon som kan förklara "refleksövningarna". Jag har testat den med att klia under magen några ggånger, men min häst verkar inte reagera alls. Men sen är han inte det minsta kittlig heller. Någon som vet hur man kan få den att funka?

Det gäller att klia på rätt ställe. Det går som en linje mitt under magen på häsen och drar man, ganska hårt, längs med den linjen så får man ofta ett bra resultat. Sen, när man hittat punkten, så kan man stå och gnugga på samma ställe för att få hästen att hålla i lite längre. Men som sagt, att stå och småklia hjälper inte man måste ta i lite.

Den andra jag kan görs stående bakom hästen med två tummar på var sin sida om ryggraden uppe på korset, ca 15-20 cm ifrån. Sedan drar man snett neråt innåt mot svansroten. Den reflexen tycker jag dock är betydlgt svårare att hitta (och därmed även förklara i text :p ).

Jag stretchar efter varje ridpass! Fick övingar av min kiropraktor, och stretchar frambenen framåt-uppåt, bogarna ut och sidan och bakåt. Bakbenen = framåt och bakåt. Brukar även stretcha halsen åt alla väderstreck, men detta gör jag även under ridningen så jag lägger inte så stor vikt på det.

Håller 10 sekunder på varje övning, även detta på order av kiropraktor. Om jag rider ett riktigt hårt pass gör jag varje övning 2 ggr :)

För ett enkelt och lättfattligt schema kan man gå in på Cattas hästmassage och skriva ut.

Jag stretchar och masserar min häst efter varje ridpass och det gör verkligen skillnad. Stretchar mig själv också för den delen för jag blir stel som en pinne annars :D

Den andra jag kan görs stående bakom hästen med två tummar på var sin sida om ryggraden uppe på korset, ca 15-20 cm ifrån. Sedan drar man snett neråt innåt mot svansroten. Den reflexen tycker jag dock är betydlgt svårare att hitta (och därmed även förklara i text :p ).

Är den för att stretcha ryggen? Om det är samma som jag tror och som min equiterapeut visade mig så kan man använda två hovkratsar istället för tummarna. Hon startade vid sidan om (ca en handsbredd) svansroten och gjorde små, små cirklande rörelser med ett lätt tryck på en linje uppåt mot länden och fick på så vis hästen att "skjuta rygg" som en katt. Kan det vara samma som du menar?

Jag stretchar alltid efter ridning, rygg, ben, bog, hals, lår. Ibland mer. Fick lära mig av en vän som är utbildad massör på Axelssons. Stretchar varje muskelgrupp i ca 30 sekunder.

kl, jag har en gammal ponny som jag tror behöver lite strechning till kvällen för att hålla igång musklerna. han tränas ej utan går i hage hela dagarna pga hans ålder och hälsa. han är lite mager nu men jag känner att han behöver mjukas upp för att kunna orka röra sig mer i hagen.
har ni några tipps på övningar till min gamling?

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Roxy
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
661
Senast: tara
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
242
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 744
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama