Stressigt sto

Thunder

Trådstartare
Jag har ett problem med mitt sto. Hon är ett fullblod på 10 år som jag köpte för en billig slant för att ha till avel. Tills jag satt upp och insåg "WOW vilket steg" Så nu får avels livet vänta :smirk: Men hon är så otroligt förbannat känslig !! Hon är mitt 3:e fullblod så jag vet hur fullblod fungerar och vad som krävs för att kunna hantera och rida dom. Minsta lilla fel så blir hon rädd och blir super stressad och sen är det kört. Det går bara inte att fortsätta. Jag ger henne havrefri mat. (Lympos havrefri får hon) Vetrinären gav mig lugnande i form av koncentrerat vitamin pulver som ska ge ett s.k inre välbefinnande. Men det funkar inte. Jag gör allt. Jag är mjuk, inga höga toner. Inga kraftiga hjälper.. Men det kan räcka med att hon snubblar till eller gör något annat "fel" så är det som om jorden gått under .. Råkar man höja handen lite hastigt för att klia sig i håret när man hanterar henne på marken, då blir hon skit rädd precis som om jag skulle slå henne :confused: Verkar precis som om hon blivit slagen tidigare .. Men sånt vill man inte tro.. Eftersom det hära vitamin pulvret inte funkar så ska jag prova ett annat lugnande i form av örter, men det står på förpackningen "obs kontrollera dopingreglerna" Men jag hittar inget om ämnet Baldrian som då ska vara doping klassat. Jag vill veta hur lång karens tiden är eftersom det är planerat att hon ska tävlas i höst .. Tips ?

Sv: Stressigt sto

Hur länge har du haft hästen?
När jag köpte mitt väldigt osäkra sto tog det ett halvår innan hon funnit sig tillrätta och blivit trygg i stallet och med mej.
Hon hade alltid lätt att bli osäker men när hon väl var trygg med någon var hon en lugn häst. Tror inte hon blivit illa behandlad utan var bara en ganska osäker (och inte alltför smart men genomsnäll) häst.

Just ston kan vara väldigt beroende av sina kamrater och bli osäkra när de hamnar på nytt ställe.

Senast ändrad av en moderator:

Baldrian har jag aldrig hört talas om men din veterinär måste kunna svara på karenstiden. Vilken är den verksamma substansen???

Jag använder Dodson & Horrells "Placid" (örter) till en av mina och det är ingen karenstid alls.

Jag har hittat att baldrian är det "svenska" namnet för Valeriana.. Men hur lång karenstid det är på valeriana vet jag inte heller. Jag får ta och ringa någon vetrinär. Min vetrinär har semester och hon är expert på örter. Så typsikt att hon har semester nu. Men jag får väl ragga upp någon annan ;) Är det du använder bra ? Vad kostar det ca ?

Tror det där finns på apoteket för människor har du tur kan de ge dej mer info. Eller nån annan vet.

Ge det också tid, hon kan bli lugnare när ni känner varandra och hon är mer trygg med stallet och nya kompisarna. Kanske är det en häst som alltid kommer att vara lite otrygg under nya omständigheter.

Mitt sto var alltid jättetrygg i stora stall (på betäckningsstationen, på kurserna med många hsätar mm) Det var "litet" stall som vårt hon inte var van vid:crazy: 7-9 hästar oftast men flera ponnyer av dessa
(vad är det:eek:)

Prova att ge henne magnesium, funkar super på min häst som verkligen är skarp.
jag har en ponny som varit misshandlad i nästan hela sitt 15-åriga liv innan hon kom till mig...hon var ett nervvrak när hon kom men nu, efter nästan tre år så har hon blivit trygg och helt underbar. Men hon är fortfarande "skör" och man måste ha det hon varit med om i bakhuvudet när man hanterar henne för annars funkar det inte. SÅ mitt råd är bara att ha tålamod.....kanske kan du få hjälp av nån som håller på med NH?

Hon står tillsammans med min fullblods valack och en fullblod/halvblods korsning. Bara dom 3 .. Och det är bara jag och Lotta som tar in och ut och allt sånt. Så mycket folk eller stim och stök utsätts hon inte för. Tur är väl det !:crazy:

Jag ger redan magnesium. Det finns i mitt foder. (Lympos) Njaaa, NH är väl inte det som jag tror är lösningen för henne.. Jag måste klura ut det på något annat sätt..

Du behöver i alla fall inte vara orolig för att det är mer än 14 dgr i något av de preparat du nämnt troligtvis är det 0 tim. Du skulle väl inte tävla förrens i höst? I så fall hinner din veterinär komma hem först!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 677
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 322
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 329
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 652
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024