Stressad vid uppsittning

Nomina

Trådstartare
Jag har en 4 årig travare som är under inridning. Han är riden i knappt 2 månader, men allting har funkat kanon och flutit på, förutom en sak som hela tiden varit ett problem: Han är rädd vid uppsittning.

Först och främst vill han inte stå stilla. Får man honom väl att göra det och slappna av så skuttar han iväg när man "häver sig upp". Det är inget farligt och verkligen ingenting som inte går att kontrollera. Han lugnar sig väldigt fort igen så fort man kommer upp på honom. Det är just själva "hoppa upp i luften-momentet" som han tycker är obehagligt.

Jag har provat både med pall, direkt från marken och med att ha någon som lyfter upp mig. Har alltid någon som håller i honom när jag hoppar upp oavsett vilket alternativ jag väljer.

Har tränat mycket "sitta upp-sitta av-sitta upp-sitta av osv.". Då har det blivit bättre för varje gång, men nästa gång jag tar ut honom så är han lika rädd igen. Kan ju dock glädja mig över att denna träningen har gjort att han inte längre rör en min när jag sitter av längre :) haha.

Har någon några tips på hur jag ska hantera detta och hur man kan träna?

Sv: Stressad vid uppsittning

Håll i tyglarna med varsin hand, så du kan styra även under uppsittningsmomentet. Säg ifrån, tex morra eller vad som fungerar på just din häst när han gör fel, tokberöm när han gör rätt. Fortsätt inte uppsittningen om han börjar steppa runt utan börja om. I början kan det vara bra att ta hjälp av en vän vid uppsittningen som kan berömma/tillrättavisa eftersom det kan vara svårt när man håller på att sitta upp.

Så gjorde jag med mitt sto som ingen innan dess fått att stå still i uppsittningen.

Lycka till!

Det är så jag gör nu :)

Fortsätter aldrig uppsittningen ifall han börjar steppa runt, hänger då istället kvar i det läget jag är (foten i stigbygeln och magen över sadeln) tills han står stilla, och det har funkat bra. Har hållt på så i ungefär 2 månader, 3-4 dagar i veckan, men känner att jag inte riktigt ser några framsteg.

Är det bara att fortsätta kämpa eller ska jag använda någon annan teknik?

Tycker ditt sätt att sitta upp/ sitta av, sitta upp/sitta av är ett bra sätt. Det fungerade ypperligt på mitt sto när jag red in henne och hon började snurra å backa undan. Men,,,, bäst funkade att göra det när jag ridit klart och stod på stallbacken efter turen... kanske ngt att prova? Nu kan jag hoppa upp överallt utan att hon rör en fena... säjer bara "stilla".

Berömmer/tillrättavisar du tydligt? Annars är risken att man lät hästen att INTE stå still vid uppsittning...

Kan tillägga att jag aldrig skällt (t.ex. "morrat") på honom, utan bara lugnt sagt "hooow", alltså bett honom att stå stilla. Detta eftersom det känns som att han faktiskt är rädd och inte bara dum, känns fel att skälla på honom för att han är rädd. Eller borde jag göra det? :crazy:

En annan sak som jag kanske borde sagt är att han är en sån häst som aldrig har "normal-lätt" att lära sig saker. Vissa saker lär han sig oerhört snabbt och andra tar extremt långt tid. Nästan ingenting har varit där emellan. T.ex. så tog det väldigt lång tid innan han lärde sig att vara lugn när man lyfte hovar och borstade pannluggen (han är uppfödd hos oss av min morfar), nu är det dock inga som helst problem längre, däremot har den övriga inridningen gått som på räls hela tiden och han har accepterat precis allting jag bett honom om nästan direkt.

Jag antar att uppsittningen helt enkelt är en sån grej som han har svårt för, vill bara ha tips om hur jag lär honom på bästa sätt. Gör man fel från början så blir det ju i regel fel även i slutändan och det är svårt att få ordning på det även när man sedan börjar göra "rätt".

Beröm när han gör rätt har jag alltid varit väldigt nogrann med. Däremot som jag precis skrev har jag aldrig direkt skällt på honom.

Ska absolut prova att göra det efter att jag ridit färdigt istället, har alltid gjort det i början innan :)

Men borde jag ha någon som håller i eller borde jag göra det själv, så att säga? Det är ju absolut inte så att han blir ohanterbar, han blir bara stressad. Inte så att han sticker iväg eller något.

Problemet med att ha någon som håller i är väl egentligen att jag har 3 personer att välja mellan (står i ett väldigt litet stall):
Person 1: Blir väldigt lätt arg och bestraffar honom när han inte står stilla genom att smälla till honom eller liknande, känns som att detta bara stressar upp honom ännu mer. Går inte att säga till personen, eftersom han är väldigt bestämd med sina åsikter och är väldigt trångsynt. Han har dessutom väldigt dåligt tålamod.

Person 2: Hanterar hästen på ett bra sätt när han inte står stilla och är "lagom" tillrättavisande. Väldigt lugn. Problemet här är att vi aldrig är i stallet samtidigt, och dessutom inte kommer speciellt bra överens förövrigt. Försöker dock att välja denna personen när jag kan.

Person 3 (mamma): Är ej hästvan, men försöker så gott hon kan att göra allt jag ber henne om. Tyvärr blir hon väldigt stressad så fort hästen blir det, så de liksom stressar upp varandra.

Jag hade ett liknande problem med en unghäst jag red in en gång i tiden. Han kunde slänga sig ifrån en så fort man stack foten i stigbygeln osv. Det problemet löste jag genom att "hänga" i stigbygeln så ofta jag kom åt, både före och efter ridning. Jag hängde även i sadeln på honom, allt medan jag pratade med honom med lugn och stilla röst (jag har för mig att jag berättade för honom vad jag höll på med för då kunde jag hålla "samtalet" flytande).

Du borde nog åtminstone ha någon i närheten den närmsta tiden du hoppar upp på honom som kan hjälpa dig med att hålla honom om du känner att det behövs. Personen kan till att börja med hålla hästen, för att därefter allteftersom släppa på det och backa bakåt. Förhoppningsvis så blir övergången mellan att bli hållen av någon på backen och till att du kan hoppa upp själv.
Våga själv också markera ifrån med rösten. Man kan skälla på hästen utan att stressa upp sig själv och utan att skrika och gorma. Hästen förstår oftast inte skillnaden på ett ja och ett nej om det har exakt samma tonfall.

Lycka till!

Det glömde jag oxå säga: Han har inga som helst problem när man hänger på honom, varken på ryggen eller i stigbygeln. Ingenting när man "vickar" på sadeln, spelar ingen roll om man gör det mjukt och försiktigt eller hårt och häftigt. Dvs. inget läskigt alls, förutom just när matte skuttar upp i luften precis brevid honom. Har provat att stå brevid honom på marken med handen på manken och hoppa rätt upp, det är inte heller läskigt tycker han.

Jag förstår egentligen inte helt vad det är han tycker är så hemskt just med uppsittningen, och det är väl kanske en stor del av problemet. Hade blivit lättare om jag helt och hållet förstod, då vet man vad man ska träna på.

Vad händer om du parkerar honom med nosen mot en vägg? jag har själv en gammal travare som jag fick från travet och han selades ut direkt från stallet han hadde problem redan då.När grejerna var på skulle han iväg och man fick slänga sig i vagnen i stort sätt om man ville följa med öht.

Jag har löst det på min genom att jag helt enkelt ställde honom med nosen mot stallväggen när jag skulle sitta upp.Min är ju då inte rädd som din verkar utan väldigt ivrig iväg.Men när han inte kunde gå frammåt för väggen var i vägen gick det lättare.visst han svansade runt lite men det blev betydligt lättare att hantera när han inte kunde gå frammåt och jag kunde dessutom vara själv utan medhjälpare .
Nu för tiden står han alltid stilla vid uppsittning oavsett var vi står vid uppsittning och väntar på mig.Men det tog sin lilla tid att få honom dit.Mycket tålamod och beröm när han stod stilla så fattade han poängen ganska snart.

Det glömde jag oxå säga: Han har inga som helst problem när man hänger på honom, varken på ryggen eller i stigbygeln. Ingenting när man "vickar" på sadeln, spelar ingen roll om man gör det mjukt och försiktigt eller hårt och häftigt. Dvs. inget läskigt alls, förutom just när matte skuttar upp i luften precis brevid honom. Har provat att stå brevid honom på marken med handen på manken och hoppa rätt upp, det är inte heller läskigt tycker han.

Jag förstår egentligen inte helt vad det är han tycker är så hemskt just med uppsittningen, och det är väl kanske en stor del av problemet. Hade blivit lättare om jag helt och hållet förstod, då vet man vad man ska träna på.

Jag tycker nog det är skillnad på att skälla på en häst och tillrättavisa. Man måste ju berätta vad man är ute efter liksom. Och se till att vara konsekvent. Det var inte jag med mitt sto i början...

Har du testat att bara stå på en bänk bredvid honom, så du kommer högre upp bredvid honom och klappa honom över ryggen och röra på dig och prata med honom? Akta dig bara för att bli för låst vid att jämt använda tysta, lugna rörelser för då hinner han aldrig få en chans att uppfatta vad som händer förrän du helt plötsligt sitter på honom.
Och som Gimlan säger, se till att vara konsekvent!

En travtränad travare rör sig framåt så fort den inte sitter fast:D
Den är lärd på det viset och det är viktigt att ha i åtanke.
Annars är det bara att traggla och träna. Det kommer lossna snart om du bara är konsekvent.
Många travare uppfattar att när man hoppar till för att komma upp så är du hästens ögon sas redan halvvägs i vagnen och det är dags att röra på sig.

Att stå still är det första du konsekvent skall träna.
Sitt gärna upp-av en gång under ridturen ommöjligt och en elelr två gånger vid hemkomst osv.
Även om det tar tre timmar första gången att få hästen att stå still så fattar de snabbt.
Ett annat trick kan vara att när man suttit upp, hästen står still osv får denen godisbit.
Godiset får aldrig ges i farten sas utan hästen skall verkligen stå still.

Oftast snappar de detta snabbt och inser att står de inte still betalas inte "ridbiljetten" utan de får springa i "önödan":D

Är hästen travtränad så är detta ett vanligt problem. Iom att man sitter upp i vagnen i "farten" när man kör så är hästen helt enkelt van att gå iväg. Vi har haft mkt travhästar som vi ridtränat som komplement till banjobb och problem med uppsittning har funnits hos så gott som samtliga. Alla har dock lärt sig att stå still med tid och träning. Be någon hjälpa dig att hålla i och fortsätt att träna.

Var lugn och konsekvent, hästen förstår helt enkelt inte att den inte får gå iväg. Testa även att sitta upp med näsan mot en vägg. Gärna i ett hörn så att du kan ställa hästen lite i nacken in mot väggen brevid. (Förstår man om jag säger så?) När du väl kommit upp och hästen har stått still i själva uppsittningsmomentet, låt bli att bråka om att den ska stå still en stund till. Det kan du jobba med senare när hästen står helt still vid uppsittning utan väggar och/eller ihållare. Beröm mkt!

Mvh JV

Börja med att ställa honom på ett ställe i paddocken, när hästen står still så sätter du foten i stygbygeln, och lägger dig på honom som i början, då man "hänger" på hästen. Är hästen stille så beröm mycket och hoppa av.
Går hästen iväg så hoppa av och backa tillbaka honom tills han står stilla. och gör samma sak igen.

När hästen står stilla vid "hängningen" så kan du börja sätta dig upp. Är hästen inte stilla så hoppa av och backa tillbaka. Står hästen stilla så beröm massor, gärna med någon liten godis bit också.

Har haft samma problem med min häst, men har tränat konsekvent på det här sättet varje gång jag rider, han måste stå stilla när jag ska hoppa upp, jag tycker att det är grundläggande. Men tränar man varje gång och aldrig låter hästen gå iväg, är lugn och tålmodig när man väl tränar så går det nog bra (:

*delvis kl*

Jo, det problemet som ni beskriver har jag varit med om innan. Har ridit mycket travare. Men grejen med denna pållen är att han inte går framåt för att han tror att han ska. Han har inga som helst problem med att stå stilla vid något tillfälle, han blir bara RÄDD och det är enda anledningen till att han flyttar på sig. Därför tyckte jag också att det var fel att varken skälla eller tillrättavisa, han gör ju det faktiskt inte med mening, så att säga.

Förtydligar ännu en gång: Han gör ingenting för att han är dum eller för att han tror att han får/ska. Han är RÄDD och rör sig därför när man hoppar upp.

Jobba mycket från pall då.
Stå på en pall och borsta, sadla, rycka man osv
Har märkt att speciellt lite större hästar är ovana vid att saker rör sig över dem. Vid uppsittning dyker du plötsligt upp i synfältet på ett annat sätt.
Börja klättra längs boxväggarna.:D

Tack så mycket :) Bra idé faktiskt. Känner mig lite dum som inte tänkt på det själv. xD

Provade idag att låtsas att jag skulle hoppa upp på honom barbacka. Dvs. hoppa upp i luften och samtidigt mot honom (svårt att förklara, tror ni vet hur jag menar). Det gick faktiskt över förväntan. Till slut rörde han inte på sig även om jag dunsade rakt in i hans mage. Min smidighet är väldigt begränsad xD

Tyvärr låter det som att ni redan gått lite för långt, alltså att hästen redan lärt sig ovanan. Då är det tålamod som gäller! :p
Ofta är det inte så mycket vad man gör utan hur man gör det.

Att vara konsekvent brukar räcka långt. Konsekvent med att hästen ska stå stilla (vare sig man väljer att flytta tillbaka hästen eller göra det obekvämt genom att böja halsen tills den stannar) och att backa tillbaka så snart hästen går. Om man sitter upp när hästen går så har man på sätt och vis redan förstärkt beteendet.
Men jag skulle vara försiktig med att "hålla kvar" eller bestraffa genom att rycka i tyglarna eller bli arg. Går hästen är det bara att lugnt och fint flytta tillbaka, eller styra in på en liten volt, vilken metod man nu föredrar.

Sen finns det undantagsfallen. De som antingen har det alldeles för inrotat eller inte är i en mottaglig sinnesstämning. Då kan särskild hänsyn behöva tas, ex. att man t ex gör det så "felsäkert" som möjligt för att trigga till beröm/godis och bara övar 2-3 uppsittningar, sen lägger ner för dagen, eller att man övar annan kommunikation innan som förberedande för att göra hästen cool och mottaglig.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
802
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Ridning Jag red som ung, men slutade i tonåren efter en olycka där jag skadade mig ganska allvarligt. Tog några år att bli helt återställd och...
2
Svar
22
· Visningar
3 618
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar