Stressad ridtravare

Suskiv

Trådstartare
Jag har en superhärlig ridtravare som väldigt lätt stressar upp sig. Hon går tex inte att ställa upp i gången utan då stressar hon upp sig så hon blir helt stissig. Hon trampar runt, skrapar med frambenen och bajsar hela tiden. Knyter man fast henne utomhus så går det hur bra som helst. Då står hon och halvsover.

Under ridning och körning så är hon väldigt stressig i början. Man får jobba massor med att lugna ner henne eftersom hon verkar se det hela som på med utrustning och sen fullt ös, medvetslös. Vi skrittar mycket på långa tyglar/tömmar och det kan ta en hel tur innan hon slappnar av ordentligt. Ber man henne göra halt vet hon inte vart hon ska ta vägen utan stressar upp sig mycket.

Jag gissar mig till att förra ägaren/tränare (hon kommer direkt från travet) ställt henne i stallgången, selat, spänt för och sen kört rakt ut ur stallet och sen direkt trav och att det är därför hon blir så stressad i stallgången men inte när hon binds utomhus.

Hon blir stressad av att bli själv i stallet eller hagen. Inte så att hon river inredningen men man ser på henne att hon blir stressad. Stressen gör att hon även har svårt att lugna ner sig vid handbetning vilket är ett problem eftersom hon behöver vänjas sig vid gräs inför betesperioden.

Några tips på hur man får henne att lugna ner sig. Hon går ute 8-19-20 dagligen och har nästan inget kraftfoder alls.

Kommer hon direkt från travet är det ju inte konstigt att hon ff är stressad.
Fast mitt varmblod är sån ännu. Fast det är länge sen han slutade på travet.

Gör allt som hon stressar upp sig inför efter du tränat henne...handbetning efter hon blivit kört och ompysslad. Prova binda upp igången efter hon blivit körd osv. men det kanske du gör redan?

Jag gissar precis som du att tränaren selat på och sedan kört direkt. Så nu förknippar hon stallgången med jobb=stress. Fick ett jättebra tips från en mycket klok människa som haft liknande problem som dig. Det hon gjorde var att ta ut i stallgången, borsta och sen ta tillbaka hästen till hagen/boxen för att visa att stallgången inte alltid betyder jobb. Hon t o m sadlade och tränsade och tog ut hästen emellanåt men när de var ute på stallbacken gick hon in igen och tog av allt. Handbeta henne, precis som ridtravare skriver, efter att hon har jobbat och ta med en borste ut och passa på att borsta henne på ställen hon gillar eller lite morötter som du kan strö ut på marken :)

Hästen är delvis, som du själv säger, förmodligen inte van vid situationen.

Jag håller dock inte med övriga om att hästen så att säga behöver vara stressad i grunden. Men om att stå på gången eller ut och träna = vissa rutiner, och även jobb efter vissa rutiner = hästen blir naturligtvis stressad när den inte får göra det den är van vid. Den behöver såklart inte alls per automatik förknippa dessa moment med stress, eller varit stressad hos förra ägaren. Jag har sett själv samma mönster hos gamla passhästar som varit klippor på banan, men blivit halvt hysteriska när de hamnat som ridhästar hos någon som hanterat och motionerat på ett helt annat sätt än de varit vana och trygga med.

Kommer hästen dessutom från tävlingskondition på travet och nu bara promenadmotioneras, får den också garanterat stora mängder överskottsenergi som i sig också skapar stress. Inte konstigt att den blir hyper i främmande situationer. Kan du kanske komplettera med att göra övningar från marken eller ryggen, där hästen verkligen måste använda huvudet och blir mentalt trött?

Det är i övrigt bara att nöta på och vara lugn och konsekvent. Vissa hästar kräver tid för att ställa om när deras rutiner bryts, oavsett om det rör skötsel på gången, utevistelse eller flockbyte, och det får man ge dem.

Senast ändrad:
Hon var inte stressad när hon kom utan hon har blivit stressad här. Jag tror alltså att de är de nya rutinera som skapat stressen snarare än att hon skulle vara stressad i grunden.
Handbetar gör jag efter att jag ridit/kört henne och all skötsel sker idag utomhus eftersom det inte stressar henne på samma sätt som stallgången.
Jag ska faktiskt om två veckor gå en lektion i akademisk dressyr från marken, tror det kan vara bra för henne. Då får hon tänka mycket.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 214
Senast: malumbub
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 863
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 877
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar