Stressad på vägen hem..

Manji

Trådstartare
Jag har haft mitt arabsto i snart 4 år och hon har alltid varit stressad påvägen hem, varför vet jag inte (?!). Hon är alltid jätte lugn när jag rider bort från stallet men i samma sekund som jag vänder henne är hon som förbytt.

Jag har inga problem med att kontrollera henne även om hon är uppe i varv men det är inte speciellt trevligt..:/

Jag har försök med nästan allt känns det som. Några ex;

-Endast skritta hem och göra halt varje gång hon blir överdrivet stressad och bara prata lugnade med henne.

-Rida på lång tygel (funkar ibland, då blir hon inte het men fortfarande "trippig".)

-Vända på engång som hon börjar stressa och rida från stallet tills hon blir lugn, detta har dock aldrig funkat då hon fortfarande är lika stressad när jag vänder mot stallet igen.

-"Arbeta" med henne, ex göra skänkelvikningar, öppnor,
backa osv.

Sen så är problemet att hon är så jäkla smart! (vem sa att hästar är korkade?:) ).
Så hon brukar samla upp sig extermt (inprincip trampa på stället) och då vet hon att jag kommer be henne gå fram mer och då tar och chansen att springa på lite extra. Så hon lyssnar på mig...När hon vill.

Har nån varit med om detta själv? vad gjorde ni i sådanna fall?
Kan ju tillägga att hon är endast så här när jag rider, kan leda henne och hon är jätte lugn hela tiden.

Sv: Stressad på vägen hem..

Rider en likadann. 22-årig arabgosse som alltid hetsar upp sig på hemvägen. Just nu så skrittar jag alltid hemåt, och då han börjar hetsa upp sig och takta så vänder jag tvärt och skrittar åt andra hållet tills han lugnat sig. Sen vänder vi och skrittar hemåt igen. I början tog det evigheter innan vi kom oss hem, blev liksom "två steg fram och ett steg bak", men jag har varit väldigt konsekvent och nu börjar han faktiskt ge med sig! :banana: Igår tog vi till och med ett litet travpass hemåt, och det gick hyfsat! :)

Sv: Stressad på vägen hem..

Har en arabvalack på 15 år, som är likadan vissa perioder.
Det enda som har hjälpt mig har varit att jobba honom i skritten, när han börjat trippa, gjorde jag halt. Jag fick vara sååå disciplinerad hela tiden. Fick han ta minsta lilla trippsteg, så kom det 10 till. Så försöka få till en lugn skritt, massa halvhalter o när det behövdes halt. Som tur är släppte det efter 3 ridturer när jag ridit så VARJE gång ;)
Nu vet jag att han blir sån vissa perioder och det gör det lättare att kämpa igenom det, för usch vad jag tycker det är tråkigt när han blir sån :crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 835
Senast: skiesabove
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 607
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 546
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar