Stressad hund

aneeette

Trådstartare
(Varing för novell-inlägg!) Jag blir gråhårig snart! Min äldsta hund är ju som några av er kanske redan vet, väldigt stressad. Jag har haft honom i strax över 2 år nu, tog över honom när han var 6 månader gammal, direkt från uppfödarna. Han var då ett nervvrak som var rädd för ALLT.

Nu, efter två års träning har han gjort många många framsteg, han är inte lika rädd längre, betydligt lugnare i lite mer stressade situationer - men inte lugn, bara mindre stressad.

Jag har gjort det mesta med honom, jag spårar, tränade lydnad tills i höstas då han visade att han inte gillade det längre och blev väldigt låg under träningspassen, så jag började med lite hobby-freestyle istället. Nu går vi en agilitykurs och viltspårar. Agility 1-2 gånger i veckan och ett spår i veckan. Inte så att han borde bli överaktiverad alltså.

Jag har börjat jobba mer nu, min dagmatte går i skolan och har haft praktik = Antingen har hundarna fått följa med till jobbet och sitta i bilen, sitta i bilen från 7-10, komma in till "kontoret" fram till lunch, fått en långpromenad under lunchen och vara inne på "kontoret" med mig på eftermiddagarna och en stund ute i bilen igen på em. Eller så har de fått vara hos olika hundvakter över dagen eftersom jag inte gillar att de sitter i bilen mer än nödvändigt..

Detta har lett till att han har börjat bli otroligt stressad igen i och med att han inte vet vars han ska på morgonen när vi åker. Han skakar när han ska in i bilen, springer runt mycket, muckar otroligt med min andra hund osv. Han har börjat bajsa inne hos de som är hundvakter och nu på slutet har han även kissat inne hemma hos oss. Han har också blivit väldigt "på", han ska helst sitta på mig hela tiden, följer efter mig vartenda steg hemma. Han äter (fortfarande!!) väldigt dåligt och är klart underviktig.

Jag tycker mig ha provat allt nu, byggt upp hans självförtroende och självkänsla och han litar på mig. Jag börjar känna att det inte funkar längre! :cry: I juni börjar jag på ett nytt jobb, där de inte alls kan följa med längre. Jag kommer dock ha samma hundvakt hela tiden, med vissa få dagar som undantag. Det kanske lugnar honom.

Veterinärtid är bokad och jag börjar bli lite desperat, så tips och råd mottages väldigt tacksamt!

(och snälla håll inne på eventuellt gnäll och påhopp, det är nog jobbigt som det är ändå!)

Sv: Stressad hund

Be vetten kolla skjöldkötteln (stavas?), men det kanske redan är planen.

Under tiden kan du jobba lite med fodret, ge mat som innehåller tryptofan tex kalkon, det ökar seratoninomsättningen som har en lugnande effekt.

Jag har själv en hund som funkar utmärkt i vardagen, men händer det något utöver så stressar han enormt tex om han ska med ut och resa. Då använder jag Valeriana, köpt i hälsokosten, det hjälper honom väldigt mycket.

Ja, han ska undersökas grundligt nästa vecka, för finns det något fysiskt som gör att han är så här stressad så ska vi försöka hitta det! Sköldkörteln ska jag komma ihåg att säga till om, om de inte har tänkt kolla upp den också.

Kalkon.. Ska jag försöka mig på ett torrfoder baserat på kalkon eller kan man typ.. lägga i kalkonfilé i det torrfoder han äter nu? Han äter ju fruktansvärt dåligt och det fodret han äter nu äter han ganska bra av, så att försöka byta känns inte särskilt lockande. Men å andra sidan så brukar han kunna äta bättre en period när han får smaka på nytt foder. För om jag lägger i kalkon i fodret han äter nu kommer han mest troligt bara peta ut kalkonen och strunta i resten av maten. Som vanligt.

Edit; Kanske får prova Valeriana också. Men då skulle han behöva äta det varje dag en längre period. Kan man göra så?

Tack så jättemycket!

Kalkon.. Ska jag försöka mig på ett torrfoder baserat på kalkon eller kan man typ.. lägga i kalkonfilé i det torrfoder han äter nu? Han äter ju fruktansvärt dåligt och det fodret han äter nu äter han ganska bra av, så att försöka byta känns inte särskilt lockande. Men å andra sidan så brukar han kunna äta bättre en period när han får smaka på nytt foder. För om jag lägger i kalkon i fodret han äter nu kommer han mest troligt bara peta ut kalkonen och strunta i resten av maten. Som vanligt.

Kalkon är en ganska vanlig biståndsdel som man gärna ger när man barfar och kan du hitta en sådan återförsäljare i närheten (jipotimas är väl störst men lokala alternativ kan också finnas) så kan du köpa dels mald kalkon på tub, bara att tina och ge, eller hela kalkonhalsar. Mycket populärt och betydligt billigare än att köpa finskivor på ICA.
Blöt upp torrfodret och blanda/möjsa ihop med kalkonen eller ge en hals då och då.

Jag vet inte hur stor påverkan det egentligen gör, men så kan du iaf få tag på det om du vill försöka.

Jag tänkte vänta med att börja ge nått på egen hand tills jag pratat med veterinären. Förhoppningsvis kan hon väl svara på vad som kan tänkas fungera! :)

Tack för svaret! Bra att veta hur man kan få tag på det om det skulle bli aktuellt :)

Ursäkta ett litet inhopp i din tråd med egen fråga.

Min hund stressar upp extra när vardagen bryts. Brukar ge honom Zylkene om han exempelvis ska passas av någon annan i ett par dagar (börjar ett tag innan han ska lämnas bort för att ha god effekt under perioden han är på nytt ställe). Har inte direkt känt att det hjälper. Kan Valeriana fungera bättre för vissa hundar?

Dock tror jag inte skjöldkörteln har något med stress att göra.
Brist på skjöldkörtel märker man genom att hunden får kraftigt håravfall, blir trött och frusen, är dock olika
från individ till individ, men har aldrig hört om någon som blivit stressad pga det.
Min egna hund saknar någon hormon i skjöldkörteln och var i princip naken förra året, går nu på medicin året ut.

Här är en länk om du ändå mistänker skjöldkörteln: http://www.veterinaren.nu/artiklar/hund/hormonsystemet/hypothyreos-pa-hund/16

Min egen sköldkörtel producerar för lite hormoner och det blir motsatsen till stressad, vill jag lova.

MEN den kan också producera för mycket hormoner och då blir man hyper.

*kl*

Om han blir stressad av rutinändringar är det väl bättre att alltid ligga i bilen och sova och veta vad som ska hända än att det blir olika hela tiden.

Ja, min tanke är att det ev kanske kan vara för mycket hormon som procueras.. För stressad är väl ganska milt uttryckt när det gäller honom.

Han har fått vara med i bilen hela början av detta år. För stunden ligger han ute i bilen nu när jag är på jobbet och tar en mikropaus för att kolla buke ;) Han ligger så stilla och sover där inne. Men snart är det sommar och jättevarmt i bilen, då funkar det liksom inte att ha honom där.

Jag har dock en dagmatte (som är sjukskriven) på gång som kan tänka sig ha honom, och min andra hund, hela sommaren så förhoppningsvis går det bra!

Ska till vet. med min andra hund på fredag, så jag ordnade tid för denna stressade själ samtidigt så de får ta de prover och göra det som känns nödvändigt för att ta reda på om det kan vara nått som är tokigt.

Kanske att DAP kan fungera om vet inte hittar något?

Nej i sommar är väl bilen rätt dåligt :eek:

Hunddagis är väl inget bra alternativ för en stressad hund men om du skulle kunna få hyra en hundgård på landet av någon så vore det kanske en idé?

Funderade själv på en sådan lösning ett tag när jag jobbade dagtid. En granne hade då en hundgård ledig så jag funderade på att fråga om jag kunde hyra den till mina hundar. Nu löste det sig på annat sätt så det blev aldrig aktuellt.
Hundgård kunde kanske fungera bra för en stressad hund då det är en mindre yta att stressa runt på, samt att hunden alltid kommer till samma ställe så den slipper oroa sig för det ...

Lycka till!

Ursäkta ett litet inhopp i din tråd med egen fråga.

Min hund stressar upp extra när vardagen bryts. Brukar ge honom Zylkene om han exempelvis ska passas av någon annan i ett par dagar (börjar ett tag innan han ska lämnas bort för att ha god effekt under perioden han är på nytt ställe). Har inte direkt känt att det hjälper. Kan Valeriana fungera bättre för vissa hundar?

Vissa hundar funkar väldigt bra när man mixar Zylkene och D.A.P, det kan du också prova. Min egen funkar bäst på Valeriana, enbart Zylekene funkar inte heller för honom, kanske något bättre i mix med D.A.P.

Men enklast är ju att prova.

Kanske att DAP kan fungera om vet inte hittar något?

Nej i sommar är väl bilen rätt dåligt :eek:

Jag provade DAP i bilen när jag nyligen hade hämtat hem honom då han var åksjuk och stressade runt i bilen i början, men jag vet inte det hjälpte särskilt mycket.

Kanske DAPhalsband? För just i bilen är han ju inte stressad alls. Bilen är hans "safe haven" om han får ligga kvar hela dagen. Men påverkas inte min andra hund av det också? (Just nu skulle det kanske inte göra så mycket, eftersom han är halt och har alldeles för mycket energi.. :grin: )

Nja, hunddagis känns inte aktuellt. Men det var en väldigt bra tanke med att hyra en hundgård! Han älskar att sitta ute och spana på folk och fä hela dagarna (min andra hund också för den delen)!

Det ska jag absolut titta vidare på! Ska jobba i en mindre by i sommar så det kanske finns någon med en tom hundgård!

Måste bara stjäla tråden och fråga om Valeriana, vilken är det man ger och vilken dos? Min hund ska i sommar vara ensam regelbundet i 3-4 timmar varje dag nästan fm eller sen kväll och det är han inte van vid att vara VARJE dag så jag vill inte riskera återfall även om jag tror de bara är jag som är orolig i onödan.

Måste bara stjäla tråden och fråga om Valeriana, vilken är det man ger och vilken dos? Min hund ska i sommar vara ensam regelbundet i 3-4 timmar varje dag nästan fm eller sen kväll och det är han inte van vid att vara VARJE dag så jag vill inte riskera återfall även om jag tror de bara är jag som är orolig i onödan.

Jag ger vanliga "Valeriana-dag" köpt i hälsokosten. Det finns nån hundmodell också, men det är baserat på samma preparat (Valeriana Officinalis)
Du kan ge 1 tablett per 6kilo kroppvikt.
Om jag ska åka bort på lördagen så börjar jag ge honom tabletter på onsdagen innan.

Liknande trådar

Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 054
Senast: snöflingor
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 570
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 216
Senast: Nota
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 359
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025