Stressad häst!!!

Sv: Stressad häst!!!

Min häst är så ibland. Då brukar jag göra volter och mycket stop. Så dom förstår att när dom står still och är lugna får dom beröm och att det är mysigt.

Gör kanske lite svängar och mkt jobbiga saker så han/hon får tänka och glömmer bort att stressa.

Jag brukar göra lite skänkelvikningar över vägen, volter, stanna och stå still några minuter. Stanna och rygga. Och ut i skogen utanför stigarna så dom får tänka på att dom lyfter hovar och inte går in i träd och så.

jag har försökt detta, men det hjälper inte, jag kan inte heller ge eftergift, för om jag gör de, så kan jag ju bara glömma att få stopp på honom sen!!!! (har hänt fler än tre ggr:( )

jag skulle vilja att du prövar mitt tips!

har provat, tror mig det blir värre!!! han kan inte tänka när han är i detta vad det nu är!!:( Han bryr sig bara om att komma till stallet! och jag vet inte hur jag ska trötta u en travare. gr de, jag har provat, han är "odödlig"!:eek:

har provat, tror mig det blir värre!!! han kan inte tänka när han är i detta vad det nu är!!:( Han bryr sig bara om att komma till stallet! och jag vet inte hur jag ska trötta u en travare. gr de, jag har provat, han är "odödlig"!:eek:

Du behöver inte trötta ut hästen. Det hjälper inte.. Hästen orkar mer och mer för varje gång då konditionen och orken ökar.

Du måste ta bort det i stallet som drar... I detta fallet var det visst betfor som väntade... I andra fall kan det vara kompisarna i hagen...

Ta bort allt positivt med att komma hem till stallet. Kan du så är det bästa att du binder upp hästen i stallgången eller möjligen boxen ett par timmar utan varken mat eller kompisar.. Det skall vara lite tråkigt att komma hem om du förstår hur jag menar...

När hästens förväntningar på att komma fort hem minskar... så får du också en häst som tar det lungt...

Volta hjälpte inte på min travare heller.

Som jga fattat det så ligger problemet mest när du är på väg hem. Fungerar det inte med aktiviteter som halter, serpentiner osv för att hålla huvudet uppmärksamt på annat? Det viktiga är att man börjar med dessa övningar direkt men känner att det stressade beteendet är på väg.

Annars tycker jag att du helt enkelt kliver av vid olika punkter varje gång och går hem sista biten.

HUr länge har du haft hä'sten och hur länge har den varit ridhäst?

Knapplån
Jag har funderat på det där med att volta, och en del säger att det skapar mer energi i hästen att göra så.
Andra menar att det faktum att man böjer hästen i hals/nacke skulle frigöra endorfiner som får hästen att lugna sig.

Min slutsats, som jag börjat praktisera, är alltså att sluta med volterna och i stället ställa hästen. Öppna/sluta-tänk...
Och, om det blir superstress, att man får göra ett one-rein-stop.

Skulle man annars kunna tänka sig att göra halt och sedan, uppsuttet, ställa hästens mule mot stigbygeln? Alltså inte med våld, utan lirka.

kraftig ledarskapsbrist tycker jag!

Är han lugnare om nån går bredvid? Är du lugnare i det läget? För det kan ju annars vara nåt att prova. Har du provat på hemvägen när han börjar stressa upp sig att vända och rygga en bit Hemåt, avsluta direkt när han gör rätt, beröm och rid ett par steg framåt, vänd mjukt och rid hemåt igen. Min medryttarhäst ser av nån anledning ryggande som lugnande. Om hon stressar upp sig så hon nästan blir okontaktbar ryggar jag och då blir hon lugnare. Det viktiga är att efter du har ryggat hästen måste du gå framåt igen, och gärna inte lika många steg varje gång för att förebygga att hästen lär sig det utantill och kastar sig runt.

travare har ofta ett stort, snabbt steg. det är framavlat hos dem. prova att gå ut och promenera. är han lugnare då eller måste du springa bredvid för att hänga me? antagligen är det bara en vanesak som du behöver träna på.

*knapplån*

Min fd travare blir också lätt stressad vid ridning och varför vet jag inte. Han var inte alls sån med sin tidigare ägare som jag känner väl så det känns som om det är jag som stressar honom trots att jag själv tycker mig vara lugn vid ridnig och hantering av honom :confused:

Kan det vara en ledarskaps fråga? att han inte anser mig som lika självklar ledare som hans tidigare ägare?

Jag vet att hans tidigare ägare gjorde så att om han väl började stressa tex i galoppen och fortsatte stressa efter avbrytning så fick han inte galoppera mer under det ridpasset. Är det en bra teknik?

Med mig så stressar han ibland redan i traven, ska jag bara skritta då?

mvh

Hur länge har du haft honom och hur länge sedan är det han togs ur träning? En häst i träning är aldrig ute och skrittar i lugn takt utan de är vana att gå snabbt i både skritt och trav, oftast spänns de för redan i stallgången och sedan iväg så fort kusken är uppe i sulkyn. Mitt enda råd förutom de som du redan fått är att ta det lugnt och ha tålamod, det tar lång tid för en travare att ställa om sig till ridhäst även i skallen och inte enbart i kroppen. Om det inte fungerar ute så nöj dig med ridhus eller volt så länge tills ni får bättre kontakt och han orkar bära sig bättre. Variera arbetet och rid mycket i skritt, träna vägar, böjningar, bommar mm.

*kl*
Arbeta hæsten mycket från marken, gå promenader och lær kænna varandra. Utforska naturen och njut av varandras sællskap, med enda kravet att han ska hålla ditt tempo. Gør han inte det så får han gå volter runt dig, inte dra och bråka utan han får helt enkelt gå runt dig medan du fortsætter framåt i samma fart som tidigare. Efter ett tag blir det rætt tråkigt... :smirk:
Nær du rider så ær det inte ens vært att tænka på trav, utbildningen av en travare ær lång och det drøjer ett tag innan man nåt till traven. Skritta ut, børjar hæsten bråka och stressa så styr ut den i skogen, vem :devil: har tid att bråka och stressa med en massa træd och røtter runt sig? Dær får du æven den naturliga søkningen på hæsten. Har ridit många travare (jobbat med det) och har aldrig anvænt martingal, ær inte førtjust i den då den hindrar min kontakt med hæsten, blir hæsten stressad och ær outbildad ær det svårt att styra och stælla. Funkar det fortfarande inte att rida så gør som någon sa och ta med en ledare.
Om hæsten kommer direkt från travet så ær den van vid att ha en helt annat liv och energiførbruk æn du ger den, det ær helt enkelt en groteskt stor omstællning før hæsten. Ta det lugnt och låt det sakta sjunka in før hæsten vad dens nya liv och krav ær. Ni har ju trots allt ett helt liv på er att fundera ut det tillsammans! Lycka till!

Korn,betfor, mineraler, soja är det ej högt energivärde i så ge du det. soja ger du väl för att han är svår att hålla i hull?Annars onödigt!

Har du kollat honom hos veterinär och röntgat benen? "travare" som tränats och startat i travet har ibland skador i benen.... Ryggen har du sadel som är utprovad och är säker på att den sitter som den ska? ryggproblem uppstår ofta på travare då dom har långa ryggar (Ej framavlade för ridning) samt att dom EJ är viktbärande. Viktigt att gå i form!

lycka till!

Hur mår den här hästen? Det måste ändå vara fråga 1. När man skaffar sig en travare kan man räkna med att ta ut en kiropraktor/ryggveterinär för de har i nästan alla fall spänningar och problem. Det gäller nästan alla ridhästar också men framförallt travhästar. Så börja där.

Vad händer om du låter hästen gå i sina 120 på lång tygel en hel tur?

Vad du hatar (i detta fallet pass) är inte intressant i frågan. Det handlar om hästen inte om dig. Det är något du tagit på dig när du skaffat dig en travare. Att omskola en en travare innebär inte bara att lära den i huvet hur den ska göra, det handlar om att forma om en redan felmusklad häst, oftast är den också vuxen och mao inte längre lika formbar i sina muskler etc. Det tar år, räkna med det.

Ta på en halsförlängare eller gramantyglar, för att undvika att han kör upp huvudet i skyn o dra på, dessutom hindrar det att underhalsen blir värre.

Hej jag har e f.d travare, som jag håller på att skola om till en ridhäst. Men jag vill inte sitta och rida i ridhus eller paddock hela tiden, men om jag rider ut blir han så stressad, även om jag rider själv eller om jag har sällskap...:( Jag tror inte att det är så bra att hästar går och är stressade hela tiden, men iaf, när jag rider ut skrittar han som ett ånglok!! säkert i 20km/h. och är hyperaktiv, traven då? ja den finns inte det blir pass!!! jag hatar de!!!!!! Vad ska jag göraså att han inte blir så jä*la stressad? jag har provat att rida i ridhus först men då blir det värre, jag har också provat att longera före men det har samma effekt..:cry: HJÄLPMIG!!!!:confused:

jag hade själv en travare som var så där när jag fick henne... hon blev aldrig lugn.... passade hela tiden.... så en dag bestämde jag mig för att rida tills hon gav sig och förstod att vi bara skulle skritta å inte springa.... det tog 4 timmar..... men sen kunde jag skritta på halv långa tyglar....

efter det vart det lite bättre.. honk unde fortfarande stressa upp sig ibland.. men jag skrittade bara med henne i ca 6-7 månader innan jag började trava uppsuttet... detta kanske inte du behöver... min dam var lite speciell.... mycket slagen och rädd för folk osv...

lycka till...

Hur mår den här hästen? Det måste ändå vara fråga 1. När man skaffar sig en travare kan man räkna med att ta ut en kiropraktor/ryggveterinär för de har i nästan alla fall spänningar och problem. Det gäller nästan alla ridhästar också men framförallt travhästar. Så börja där.

Vad händer om du låter hästen gå i sina 120 på lång tygel en hel tur?

Vad du hatar (i detta fallet pass) är inte intressant i frågan. Det handlar om hästen inte om dig. Det är något du tagit på dig när du skaffat dig en travare. Att omskola en en travare innebär inte bara att lära den i huvet hur den ska göra, det handlar om att forma om en redan felmusklad häst, oftast är den också vuxen och mao inte längre lika formbar i sina muskler etc. Det tar år, räkna med det.

Om jag skulle låta min häst gå i sina 120 på långa tyglar så skulle han ta sig friheten att ta sitt bett och dra iväg i 320 istället, villket gör honom ÄNNU mer stressad!!! fårstår inte var hjälpen kommer här... men men...

Du har alltså provat?

Hjälpen finns oftast på de ställen där man minst anar dem. ;)

har en kallblodstravare som jag håller på att skola om..som också varit väldigt het..första tiden red jag honom enbart i skritt ,förhållning och halt..sen har jag jobbat honom mycket från backen (tömkört och longerat) under longeringen har jag haft honom lite inåttställd med hjälp av en inspännings tygel(bara så pass att han inte kan springa uttåtställd som travarna har en tendens att göra) då börjar han söka sig neråt...ibörjan toksprang han och då får man försöka hitta ett ljud eller ett ord som får honom lugnare...jag har även fått lov att ta bort havren i maten,får inte finnas ett spår av havre i hans foder..har hållt på länge med honom.man får skynda långsamt..nu kan jag när vi är ute vissa gånger travat och han är lite stressad ibörjan men sen känner man att ryggen kommer och han jobbar rätt..är en sån ball känsla ...sen nästa dag kan det vara kaos..men mycke tålamod får man ha...om du ej klarar det själv kanske du ska fundera på att ta hjälp av någon tränare ..håller även på med lite nh (grunderna ) sen kan man jobba lite över bommar för att få dom att tänka.. hoppas att allt kommer att ordna sig för er men man kan inta ha för bråttom ..man får behandla dom som unhästar..kan inte rida min kille varje dag då han måste bearbeta det som hänt(precis som min tidigare unghäst ) dom måste hinna med mentalt

Du har alltså provat?

Hjälpen finns oftast på de ställen där man minst anar dem. ;)

Ja kan säga att han sprang länge och väl!!! Kom hem mycket sent... men villken mjölksyra han hade sen!!! ODÅGAN!!!

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 609
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
2 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka