Stressad häst!!!

Sv: Stressad häst!!!

hej, vad glad jag blev av att se att så många har viljan att hjälpa mig!!!:bow:
Jag har bara betfor, hö, soja och lite lite kornkross till honom, men jag kan ju prova att ta bort det helt... ag är lite så där med att använda martingal, då han bara börjar bråka med den, och hans underhals blir ÄNNU större, och tro mig den ser redan för jävlig ut!!!:cry: men han är avslappnad när vi ska från stallet men tillbaka!!! oj oj oj, jag har de så svårt för stallet som jag står i ligger i slutet av vägen så det går inte att skritta förbi det.:mad: men om ni har ännu fler tips så tveka inte bara skriv!! Tack!:bow:

Jag kan ju säga att betfor BARA är energi. Byt till Korn istället, det är det "mildaste" alternativet. Om inte annat kan du ta bort allt kraftfoder och ersätta med grovfoder och sedan sakta sakta (Sakta!) öka till den vanliga givan igen..

Jag tycker också det är bra att skritta tills han tar det lugnt, och då gå hemåt. Annars skulle jag promenera långa rundor tills han är lugn med miljön och dig.

Och ha tålamod, och var konsekvent.

Som sedan 7 år tillbaka ägare av en häst med samma beteende säger jag:

Jag har skrittat dagslånga turer på upp till 8 timmar.. Hon skrittar precis lika snabbt heeeeela tiden. :smirk:

Som sedan 7 år tillbaka ägare av en häst med samma beteende säger jag:

Jag har skrittat dagslånga turer på upp till 8 timmar.. Hon skrittar precis lika snabbt heeeeela tiden. :smirk:

det är just de han gör!! jag har vart och PROMENERAT med honom i grimma i upp till 5 timmar:crazy: och de går jättebra! Men så fort sadeln och jag är på så ska han gå i 120... hmmm jaja så kan de väl va...:cool:

Ett tips är att rida tillsammans med någon annan hästkompis som din häst är trygg med, som är ett stabilt ankare och som helst är lite högre i rang än din egen häst.

Att gå samma runda vid upprepade tillfällen skapar också ett lugn. Se till att din häst inte är hungrig och välj tillfällena när du rider ut, d v s undvik när det blåser kraftigt eller liknande. I övrigt träna mycket lydnad på ridbanan och försök få hästen att lyssna på dig. På uteritterna, kräv att hästen skall lyssna på dig genom att göra upprepade halter på hemvägen, ge honom mycket beröm så fort han står stilla. Min pålle kan också stressa upp sig enormt exempelvis när det är vatten eller lera som han inte gillar. Träning, träning.. Lycka till! ;)

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 609
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
2 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka