Stressad av att vara själv inne i stallet

F

flinetrollet

Jag har ett jättemysigt hlb sto på 6år. Hon är helt underbar att rida. Det är inga problem att rida ut själv på henne, eller att ha henne själv i hagen. Men när hon blir själv i stallet så blir hon väldigt stressad. Vad jag vet så har det aldrig hänt henne någonting hemskt. Även när hon åker transport själv så blir hon stressad och står och sparkar. Finns det någon med erfarenhet från något liknande så vill jag gärna ha goda råd om hur hon ska lugna ner sig.
Min stora önskan är att hon ska lugna ner sig snart, så jag kan konsentrera mig på det roliga med henne istället.
 
Sv: Stressad av att vara själv inne i stallet

jag har börjat med att ta in berörd häst själv (brukar gå bättre att ta hästen från flocken än flocken från hästen) låta den stå inne i stallet en stund varje dag, när den är lungn med det så har jag låtit den hästen stå kvar en stund extra när resten släppts ut. efter ett tag brukar dom lungna sig. när hästen har accepterat att stå själv brukar det funka bra även i transporten.

träna träna träna ;) lycka till ;)
 
Sv: Stressad av att vara själv inne i stallet

Tack för ditt svar!
Man mår så dåligt av att se att hon blir så stressad av att vara själv. Men jag måste ta mig i kragen och träna henne. Jag tror också att hon kommer att lugna ner sig i transporten när hon blivit van att vara själv, för hon är otroligt lugn när hon har sällskap. Tänk att det kan vara så olika.
 
Sv: Stressad av att vara själv inne i stallet

Det är ett helt normalt betéende. Flockdjur o ser inga andra hästar.
Så gör de flesta hästarna.
Träna på bara, men sen finns det vissa som aldrig klarar av det.

Det är bra om man tränar unga hästar o sen underhåller det.
När jag köpte min 2-åring så grävde den 5 balar fuktig torv plus halm till ett stort berg när jag åkte o tränade den äldre.
Efter 4:e dagen så slutade den att göra så.

Ville att den från början skulle lära sig att det var normalt att den blev ensam ett tag per dag.
Den äldre svarade inte på de hysteriska skriken när den lastades.:bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Stressad av att vara själv inne i stallet

Blir hon stressad även när hon är ensam med DEJ (utan hästkompisar alltså?), det är inte bara när hon blir helt själv?

Som Hillevi skriver så är det träning som gäller... och se till så att hon har hö eller någonting att tugga på när hon vänjer sig vid ensamskapet - det är såklart lugnande! :smirk:
 
Sv: Stressad av att vara själv inne i stallet

När jag är med så är hon inte lika stressad. Då är hon faktiskt ganska lugn. Men om jag går ut ur stallet för att hämta någonting så blir hon orolig igen. Saken är den att hon är uppfödd i ett stort stall med många hästar och nu står hon i ett litet plutt stall jämfört med uppfödarstallet. Jag tror nog att det går att träna bort för hon har ett otroligt psyke annars. Men som sagt var så är det ganska jobbigt att lämna henne. Jag vill att hon ska vara lugn eftersom att vi har små barn på gården.
 
Sv: Stressad av att vara själv inne i stallet

Det är nog som Hillevie säger att det är bättre att ta hästen från flocken än flocken från hästen. För det stämmer nog i mitt fall också. Hon blir värre om jag tar ut min andra häst ifrån stallet när hon är inne än om jag tar in henne själv i stallet.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 604
Senast: cewe
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 770
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp