Stress vid stall byte?

T

toketossan

Hur stor är stressen för en häst att byta stall och vänner? Om den har samma ägare kvar.
Har funderat ett tag på att flytta ifrån där jag bor upp till trakterna jag bodde innan men det som hindrar mig mest är att jag är rädd att det ska bli jobbigt för min häst.
Han har nämligen åkt runt mkt i sitt liv och haft flertal ägare (om jag fattade hans gamla ägare rätt så är jag den 11:te ägaren han har).
Därför vill jag veta om stressen blir stor av att byta hem även om det är jag som har honom kvar och fortsätter sköta honom som innan.

Mvh

Sv: Stress vid stall byte?

har haft några hästar som kunnat bli lite stressade av miljöombyte. ätit och druckigt dåligt någon dag. oftast har det varit yngre hästar.

har han flyttat så ofta, så borde han ju vara van. att sen du finns kvar, gör ju omställningen mindre.

tror nog att det ska gå bra. det brukar det göra. lycka till.

Det är klart du ska flytta om det är det du vill och känner är bäst...
Visserligen kräver det en del av din häst att byta stall, flock och rutiner, men det är övergående och bara du ger hästen tid att anpassa sig utan för höga krav på prestation under tiden kommer det säkert att gå jättebra.
Var extra noga med rutinerna i början i det nya stallet, tillbringa gärna mer tid än vanligt med din häst där och kanske promenera tillsammans eftersom man kommer nära varandra då, så känner din häst sig trygg som har dig med i flytten.
Mår du bra kommer det smitta av sig på din häst! :D

Det är upp till varje individ hur mycket de påverkas av det.

Men så länge han har Dig så är det ju något som är bekant.

Jag har flyttat min häst två gånger de senaste fyra månaderna, högdräktig. Jag var otroligt orolig för alla risker med att tappa fölet osv. Men jag har världens coolaste kärring (18år) och hon har inte brytt sig ett dugg. Bara det finns andra hästar så verkar inget bekomma henne...
Så jag tror att om hästen känner sig trygg med dig så kommer det säkert att gå bra. Det är ju, som nån skrev, de första dagarna som kan vara lite jobbiga.

En av mina hästar påverkas starkt av miljöbyte.

När vi flyttade i somras påverkades hon extremt mycket. Ett exempel är att hovslagaren i vanliga fall tar henne helt själv, hästen ifråga är väluppfostrad, van vid olika miljöer och lugn och trygg i stallet, efter flytten kunde hon inte skos bak, hon bara slog, då var iofs inte jag hemma, det var sambon och hovslagaren som var med, men sambon hanterar henne dagligen och hovslagaren hade då varit med i ett och ett halvt år.

Jag tycker att detta fenomen är intressant, då det är vanligt att man tillskriver hästar egenskaper utifrån att man har sett dem en eller ett par gånger, och då tar väldigt lite hänsyn till situation/miljöfaktorn.

Den som enbart sett min häst i den situationen hade avfärdat henne som omöjlig, ouppfostrad och illa hanterad, de som känner henne vet att hon vanligtvis är trevlig, väluppfostrad och lyhörd, dock uppmärksam och vaken.

En månad efter flytten var min häst trygg och lugn igen.

Jag försöker att ge mina hästar tid, trygghet och rutiner, och ovanpå det utmaningar i form av att sakta men säkert utforska de nya omgivningarna och öka "den trygga zonen" till att omfatta större och större geografiskt område efter flytt. Jag begränsar mina krav på dem till att de ska lyssna och vara uppmärksamma på mig under tex promenader, kortare ridturer odyl, då de lämnar sina hästkompisar i hagen eller stallet. Jag ändrar inte mitt eget beteende, jag hanterar dem som tidigare, försöker att vara lugn och konsekvent, även om det är jobbigt när de tror att allt är farligt.

Mitt mål är att minimera stressen, och öka deras självförtroende; så att de känner att fixar den nya situationen.

Detta beror mycket på hur hästen är i psyket kan jag tänka mig.

Jag har ett fullblod som är hyffsat cool, men ändå har nerverna kvar. Efter att ha flyttat från sommarbete till ett helt nytt stall såg jag en förändring på hästens beteende. I stallet hon stog före betet hade hon varit i flera år.
När hon väl hamnade på det nya stället började hon väva igen, vilket jag inte har sett henne göra under den tiden hon varit i min ägo. Men jag har vetat om att beteendet funnits där tidigare.

Nu ett halvår senare har hon lugnat ner sig och kommit in i rutiner och flocken. Känns jättebra eftersom det är ett kanonställe vi står på.

Så som sagt, det beror mycket på hur hästen är som individ.

Lycka till!
/Myran

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 440
Senast: Smurfoff
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 887
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 126

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka