Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Speciellt soja är svårspjälkat för hästar och kan ofta ge problem med huden.
Det kan det vara
Ibland kan man prova mag-tarmpreparat för att se om det kan hjälpa... Om man känner att man provat det mesta.
Speciellt soja är svårspjälkat för hästar och kan ofta ge problem med huden.
Jag har ingen erfarenhet av regnskållor, men som jag tolkar tidigare förklaringar i denna tråd så stämmer det inte riktigt?
Jag uppfattar det som att regnskållor är krustor som kan lossna och att pälsen då följer med?
Jag har haft rejält med mugg på den andra hästen en höst/vinter som även blev rasp och jag tycker att det låter väldigt lika det ni beskriver som regnskållor, men att regnskållorna sitter högre upp på kroppen?
Det är väl även logiskt att mugg och regnskållor påminer om varandra eftersom det är svamsjukdomar bägge två?
Dessa utslag sitter som små knölar under huden och kliar mycket, pälsen är blank och fin, huden är helt normal. Det är inga krustor och han tappar ingen päls, det går inte heller att pilla bort något utan det är bara förhöjningar under huden som kliar?
Är det någon som har erfarenhet av så kallade proteinknölar? Kan de sitta på undersidan och upp lite på sidorna av halsen?
/Camilla
Jag har upplevt regnskållor både som små krustor som sedan släpper och det fäljer med hårrem samt att det släpper hår även utan att krustorna är knappt kännbara. Det har även kliat men det vet jag inte om det stämmer på alla hästar.
Jag läste en artikel om sadelstadsknutor, låter det mer likt era symptom?
http://wwwc.aftonbladet.se/sport/ridsport/halsa/sadelknutor.html
Knutorna, Eosinofila granulom, är en samling av vita blodkroppar, De kan orsakas av en retning från fodret. Kan även sitta på andra ställen på hästen och är som en ärta i storlek.
Jag tror "proteinknölar" är ett obsolet uttryck. Det är nog mer riktigt att kalla dem foderknölar. De ska inte bero på just protein utan oftast är det något i hästens foder den inte riktigt tål/är överkänslig mot och färmed får en slags allergisk reaktion. Korn brukar vara en sådan produkt.
Så kolla över foderstaten noggrannt, har ni korn i foderstaten kan det vara läge att först byta ut detta för att sedan försöka prova er fram.
Sadelknutor kan uppkomma på andra ställen på kroppen så det vore antagligen riktigt att det är sådna knutor folk i gemen kallar proteinknölar.
Det som förbryllar mig är dock det att de kliar. Det har jag inte varit med om tidigare.
Kanske ett samtal till vetrinär kan ge dig mer information om vad det egentligen är för något?
10 gr bakjäst i fodret varje dag håller magen bra i schack, kan ju också vara värt att prova för att ge hästen de bästa förutsättningarna. Lycka till!
Då tror jag snarare att det beror på att hästen fått i sig fruset gräs? Kanske stressat av fruktan?
Är det möjligt att det kan bli en sådan reaktion av fruktan?
Min fångponny har sådana knölar, inte så många bara ett par tre st, men nästan alltid. Hennes mage reagerar på fruset gräs och hon fick fång en kall vinter. Det är naturligtvis omöjligt att veta med bara ett par exempel men ändå lite underligt.