Streptococcus zooepidermicus

lundsbo

Trådstartare
Streptococcus zooepidermicus finns i trakterna enl svabb-odling.
En veterinär sade att det är lönlöst att odla på då den finns i de flesta hästars svalg.
Den andra odlade och isolerade stallet.

Givetvis ska stallet isolera sig, då det är en smitta, men finns streptokocken i hästarna normalt eller inte?

Sv: Streptococcus zooepidermicus

Japp den tillhör normalfloran i luftvägarna. Men vid infektion så ökar de i antal.

Vad är ett normlat antal på en "frisk" hst och hur mycket stiger det?
Mäts antale verkligen vid odling där man letar kvarka eller påvisas bara strepokocken?

Odling är nog främst för att kolla om det är kvarka eller inte. Kvarka orsakas ju även den av en likartad bakterie, Streptococcus equi, och ger likartade symtom som zooepidemicus.

Stallet behöver bara isoleras om sjukdomen uppträder som kvarka.

Veterinären ekomenderade 15 dagar hemma innan de sa åka någonstans. Bra tycker jag,
men tävla får det ju inte göra på 3 v enl TR.
Många tror ju att det är grönt lju så länge inte veterinär isolerat stallet.

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
809
Senast: Lucifer
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
561
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 411
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025