Streching av häst

H

Havannis

Jag brukar ofta linimentera min höst och strecha efter jag ridit. Jag et hur man strechar, men ngn som vet ngra andra bar saker man kan göra förutomatt strecha för att inte häste skall bli stel o.sv? Finns det ngn bra hemsida, ma kan kolla fler olika strechlvningar, kanske massage övningar? ;)

Sv: Streching av häst

Rekommenderar den här filmen:

Rörelse utan gränser. DVD

I Rörelse utan gränser möter du flera av de allra främsta inom ämnesområdet; hästens
rörelser, muskler och träning. Filmens största del består av en grundlig instruktion i hästmassage och stretching. Du får lära dig att själv massera och stretcha din häst av Sveriges
främsta expert inom området, Marina Axelson-Callum, grundare och rektor på Axelsons
Animal Massage School. Du kan lätt hoppa mellan hästens olika delar som masseras och
stretchas med hjälp av DVDns menyfunktion.
Du möter också championtränaren Tommy Gustafsson på Täby galopp, forskaren Lars
Roepstorff från SLU. Se fälttävlandsryttarna Magnus Gällerdal, Anna Hassö och Tobias
Grönberg tävla på Öveds kloster, samt A-tränaren KG Svensson. På ATGs hästklinik i Täby
möter du Veterinär Ingela Liwång – klinikchef, samt hovslagare Rose Marie Clark.
När du har sett den här filmen, där stora delar har något att tillföra hästintresserade
även på högre nivå, kommer du att:
• Kunna mer om hästmassage och kunna massera och stretcha en häst själv.
• Veta mer om hästens rörelser och om vilken effekt olika typer av träning har på hästen.
• Känna till hur fälttävlandsryttarna och galopptränaren tränar sina hästar.
• Få en djupare inblick i vad en A-tränare tycker är viktigast för hästens muskler.
• Ha en större kunskap om hur man veterinärt arbetar med skador och muskler.
Musiken i filmen kommer huvudsakligen från Benny Anderssons skivor November och BAO.

Rekommenderar den här filmen:

Rörelse utan gränser. DVD

I Rörelse utan gränser möter du flera av de allra främsta inom ämnesområdet; hästens
rörelser, muskler och träning. Filmens största del består av en grundlig instruktion i hästmassage och stretching. Du får lära dig att själv massera och stretcha din häst av Sveriges
främsta expert inom området, Marina Axelson-Callum, grundare och rektor på Axelsons
Animal Massage School. Du kan lätt hoppa mellan hästens olika delar som masseras och
stretchas med hjälp av DVDns menyfunktion.
Du möter också championtränaren Tommy Gustafsson på Täby galopp, forskaren Lars
Roepstorff från SLU. Se fälttävlandsryttarna Magnus Gällerdal, Anna Hassö och Tobias
Grönberg tävla på Öveds kloster, samt A-tränaren KG Svensson. På ATGs hästklinik i Täby
möter du Veterinär Ingela Liwång – klinikchef, samt hovslagare Rose Marie Clark.
När du har sett den här filmen, där stora delar har något att tillföra hästintresserade
även på högre nivå, kommer du att:
• Kunna mer om hästmassage och kunna massera och stretcha en häst själv.
• Veta mer om hästens rörelser och om vilken effekt olika typer av träning har på hästen.
• Känna till hur fälttävlandsryttarna och galopptränaren tränar sina hästar.
• Få en djupare inblick i vad en A-tränare tycker är viktigast för hästens muskler.
• Ha en större kunskap om hur man veterinärt arbetar med skador och muskler.
Musiken i filmen kommer huvudsakligen från Benny Anderssons skivor November och BAO.

Tack för tipset! :)

Filmen Rörelse utan gränser är mycket bra. Du kan också kolla in på den här sidan http://home.swipnet.se/horse/ --> stretching, längst ner finns en länk till ett stretchschema, där är en hel del bra övningar, går tyvärr inte att direktlänka. Detta är då generella övningar. En gammal sida, men övningarna är ju likväl aktuella.

Annars är mitt stående tips att ta ut en bra hästmassör, i friskvårdssyfte, så att denne kan känna på din häst, och ge tips och råd på enkla stretch- och massageövningar som passar just din häst, efter hästens behov och hur den känns, och som du kan göra själv!

Senast ändrad:

Tror också man vinner mycket på att vara noga med skritten. Skritta fram och skritta av ordentligt och gärna ta ett utepass per vecka i enbart skritt på lång tygel i friskt tempo, gärna med backar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 661
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 984
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 866
Senast: Smulu
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 096
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka