Strasserverkare byter religion?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Strasserverkare byter religion?

Till alla!
Som föredragshållare så måste man kunna behålla sitt goda humör oavsett hur frågor ställs och svara på frågorna vänligt även om de kan tyckas komma utifrån "nu ska jag visa att det du säger inte stämmer".

Jag tror att det är här som Ove gör misstag och att han genom att inte kunna kontrollera sitt humör i vissa situationer brister i trovärdighet. Om han istället lugnt och sansat förklarade så skulle han ha lättare att nå ut till de som kommer till hans föresläsningar och är skeptiska.

Jag är tveksam till att det finns personer som från början när de går på en föreläsning enbart är där för att störa utan jag ser det mer som något som byggs upp. T ex personen ställer en fråga som Ove uppfattar på ett visst sätt. Personen får ett inte alltför vänligt eller uttömmande svar...... och så byggs det upp något form av "krig".

Själv ställer jag väldigt mycket frågor då jag är på kurs eller föreläsning (oerhört vetgirig) och jag vet att det kan vara provocerande för föredragshållaren ibland. Dock har jag lärt mig lite knep genom åren på vilket sätt jag ska ställa frågorna för att de inte ska uppfattas som provocerande eller hotande för föreläsaren.
Håller med dig om att en bra föreläsare skall kunna svara på frågor på ett vettigt sätt,kanske det är så att vissa frågor kan han inte svara på och då går i försvarsställning.:confused:

Som publik brukar det vara givande om insatta yrkesmänniskor ställer intressanta frågor till föreläsaren som de vanliga hästägarna kanske inte kommer på att fråga.:idea:

Och som föreläsare är det ju tacksamt med frågor,det betyder ju att publiken är intresserad av ämnet.:p

Vill man inte bli störd om man ska leka präst och vill predika utan uppehåll, så kan ju faktiskt frågestunden va efter föreläsningen.

Av den anledningen att ni endast är ute efter att såga metoden och inte lära er något, av den anledningen anser jag att då ska man faktiskt inte gå och förstöra upplevelsen för andra som faktiskt är intresserade. Han var dessutom på två olika föreläsningar och vad mer för anledningen än att provocera alt förstöra. :confused:

Ni ser inte mig omkring springande på föreläsningar och dumförklarar föreläsaren, inte behöver man hålla med utan man behåller det man tycker är lämpligt. Men man kan ge den respekten att man lyssnar.:idea:

Ni kanse skulle pröva det någon gång istället för att vara för upptagna med att kasta sten i glashus.

Mumin
Snacka om att ha förutfattade meningar :eek: ,man får alltså inte lyssna på en föreläsare mer än en gång för då är man endast ute efter att förstöra?
Gud vilka fördomar du har!
Varför skulle inte en hovslagare få ställa frågor?
Är frågorna för kunniga?det är väl bra om föreläsaren kan förklara ev oklarheter?
Ju fler ggr du hör en föreläsare eller tränare prata om en metod desto mer lär du dig och fler frågor kommer du ju på!

Om det nu är så att föreläsaren faktiskt är okunnig i vissa delar och ibland snackar i nattmössan,är det då inte sunt om nån annan hovkunnig ser det du inte ser, och ifrågasätter svagheter i metoden?
Som åhörare skulle jag va oerhört tacksam för olika vinklar i ämnet,jag vill inte bara höra fördelar,jag vill veta sanning OCH konsekvens.

Är inte hästens bästa det vi strävar efter?
Vem tusan bryr sig om en tant i tyskland eller en nisse i sverige om allt är guld och gröna skogar och alla hästar mår prima?
Det är ju när man ser det förespråkarna inte vill se som man måste reagera och våga fråga och disskutera ämnet.

För den skull är man ingen barfotamotståndare utan vill diskutera detaljer i metoder som är mindre lämpliga utan att bli anklagad som nån skorabiat hovslagare utan hjärna!

Själv tycker jag knappast du är nåt exempel på en lyhörd människa med respekt för andras åsikter,du slänger ur dig en massa fördomar hela tiden.:angel:
Om det är nån som är expert på att snabbt idiotförklara folk så är det väl du Mumintrollet.:D

*tar mig för pannan*

Du borde verkligen ta en titt på vad jag tidigare skrivit och blivit utsatt för, för påhopp. Jag har aldrig dragit någon yrkeskår över samma kam som ni gör. Alltid och kommer alltid säga att det finns skit inom alla yrken, hovslagare som barfota.

Kankse var jag i detta fall snabb att dömma men jag var själv på en föresläsning för OL och där satt just en hovslagare som absolut inte var där för att lyssna, han tog inte in någonting överhuvudtaget, satt och grymtade och idiotförklarade OL. Några vettiga frågor hade han men inte blev han nöjd med svaren han fick.
Jag kan i hela mitt förstånd inte förstå varför han överhuvudtaget var där? :confused:

Jag förstår bara inte varför vi har en disskussion ang detta och inte forskningen och debatten som sker i USA.:angel:

Är det så att du inte har något att säga om den eller för att du vill soppa den under mattan så fort att ingen kommer ihåg den.
Man ska komma ihåg att detta handlar om våra hästars välfärd, och jag kan inte förstå vem som borde bli gladare om vi löser fång och hovsjukdomsproblemen än just hovslagare eller är ni rädda för att ni inte kommer ha jobb kvar att göra :angel: :devil:

Mumin

Så du menar att ni springer till kyrkan och stör prästens predikan genom att ställa frågor om hur det över huvudtaget är möjligt
Eller hur ska jag tolka den jämförelsen ;-)

Mumin

Nä det gör jag inte, men jag undviker kyrkan likaså undviker jag OL

jag var själv på en föresläsning för OL och där satt just en hovslagare som absolut inte var där för att lyssna, han tog inte in någonting överhuvudtaget, satt och grymtade och idiotförklarade OL. Några vettiga frågor hade han men inte blev han nöjd med svaren han fick.
Jag kan i hela mitt förstånd inte förstå varför han överhuvudtaget var där? :confused:
För att kunna granska ngt kritiskt, bör man själv vara påläst o kompetent, vilket jag anser att många hovslagare är.
Han har väl bevisligen bara tittat på hästarnas hovar o inte kunnat tänkt längre, då hovar har defekter, att det kan finnas orsaker till att hästars hovar blir felbelastade dvs hänvisat till att låta Vet. undersöka hästen.
Han har inte så lång hästerfarenhet att han kan se när hästens åkommor påverkar hovarna. Har bara fokus på hästhovar.

Kankse var jag i detta fall snabb att dömma men jag var själv på en föresläsning för OL och där satt just en hovslagare som absolut inte var där för att lyssna, han tog inte in någonting överhuvudtaget, satt och grymtade och idiotförklarade OL. Några vettiga frågor hade han men inte blev han nöjd med svaren han fick.

Mumin

Han ,hovslagaren, kanske helt enkelt blev skiträdd. Tänk om han inom vissa delar beträffande hovar skulle behöva gå hem och fundera lite på sin kammare? Det är för en del människor läskigt att behöva lära om, och/eller ta del av ny information så att gammal blir ifrågasatt. Han kanske har haft någon häst i sin vård som blivit utdömd för kronisk fång eller hovbenssänkning... Vad vet jag, inte en aning. Men jag tror att många människor blir rädda när deras världsbild inte längre stämmer överens med hur världen såg ut "igår".

Det är enkelt, när man vet hur man ska göra. I början tog det tid för mig p g a lite osäkerhet från min sida och innan jag fick in snitsen. Nu går det som i ett huj och snedverkar gör jag definitivt inte.

Men det är farligt att gå ut med att det är enkelt och alla klarar av det, likväl som inte alla är lämpliga att operera sina djur själva, även om ingreppet inte är "svårt" rent praktiskt.

Dessutom är jag av den uppfattningen att man inte skall "verka i ett huj", för det leder (nästan) ofelbart till snedverkning på något håll. Det gäller att ha koll på samtliga vinklar (inte bara trakt vs. tå som alltid diskuteras så förbenat mycket), samt uppfatta hur hästen fungerar i rörelse. För mig är inte det "ett huj".

Nu är jag inte alls barfotamotståndare men att påstå att det är så enkelt att hovslagare därför inte önskar sprida kunskapen känns märkligt.

Och kommer vi sedan till hästar med sjukdomar så kan man definitivt inte kalla det enkelt, men det påstod du inte heller.

Jag förstår bara inte varför vi har en disskussion ang detta och inte forskningen och debatten som sker i USA.:angel:
Mumin

Hej Mumin_79 Jag har läst dina citat och även allt från dina länkar. Tyvärr är min Engelska inte felfri så jag kanske inte har förstått allt korrekt.

Kan du hjälpa mig med att kortfattat delge med dina egna ord utifrån vad den forskningen och debatten resulterat i?

Det är så svårt att se dina egna ord i alla citat o länkar som du här delger.

Jag tror dock att jag förstår i stora drag och finner det mkt intressant. Därav min fråga.

Om detta du inte har med tråden att göra så ber jag om ursäkt för min nyfikenhet och hoppas på att det startas en ny tråd i det ämnet.

Tacksam för svar
bara_undrar

Ja sen är man alltid två som bråkar :smirk:
Skulle inte heller tycka det var roliga när det kom folk bara för att göra dumma kommentarer på mina föreläsningar.

Mumin

Barfota javisst med inte till vilket pris som helst

Hej.
Går på färeläsningar gör man för att ta del av det som det föreläses om. Om föreläsaren då håller sig till osanning angående ämnet och ger helt felaktig information till åhörarna om vissa behandlingar eller korrigeringar på hästens hovar så måste man ju få fråga varför och även få dementera att det är fel.

OL gavs sig på egen hand in i diskussion om skoning och varför vi skodde på ett visst sätt, utan att veta vad han i detta fallet talade om, eftersom han mig veterligen inte är hovslagare.

Personligen kallar ja inte det bråk.

Mvh Stuv

Ne men, håller på att översätta det till svenska, vi vill ju inte att folk går miste om denna nyupptäckta foskning pga att det inte klarar engelskt fackspråk, så jag har tagit det till mitt ansvar att se till att så många som möjligt att ta del av den så jag har mailat den till hovslagarförbundet, veterinärer och hela slu:s utbildningsväsende, dessutom kommer jag klistra upp lappar på hovslagarskolan och andra lämpliga ställen jag kan hitta på för alla intresserade av våra hästar väl och ve :smirk:

Men kortfattat. Vi har hovproblem och hovsjukdomar för att hästarna verkas fel och skos så att blodförsörjningen inte fungerar bra i våra hästar.

Bra så hovis? :rofl:

Mumin

Men kortfattat. Vi har hovproblem och hovsjukdomar för att hästarna verkas fel och skos så att blodförsörjningen inte fungerar bra i våra hästar.
Mumin

Tack för MKT kortfattat svar. Får man ställa en följdfråga???

Provar: Hur kommer det sig då att även dessa problem (förutom skoning) men uppkomst av hovsjukdomar,felaktigt naturligt slitna hovar där blodförsörjningen inte fungerar tillfredsställande även har dokumenterats i stor utsträckning på helt vilda individer som aldrig någonsin verkats.

bara-undrar om en vildhäst verkligen kan få dessa problem.

*allmänt knapplån

Var det någon som såg programmet om Zebror på animalplanet för ett tag sedan? Om inte så kommer det säkert snart igen då allt där visas 100ggr känns det som:(

Där togs upp att både fång & hovbölder och även förvuxna hovar (i dom fall djuren gick i reservat/flyttats) drabbade djuren, ofta i samband när regnperioden drog igång=nytt gräs/hastig foderomställning.

En annans sak angående fång så är det inte lika vanligt att unghästar,dräktiga/digivande ston får fång (obs, att jag skrev inte lika vanligt,det kan hända) men många uppfödare av ponnyraser kan nog hålla med mig där. I vilt tillstånd är ju stona i regel konstant dräktiga...

Att notera är väl också att ponnyraserna är mer benägna att få fång och dom är i mindre grad skodda. t.ex. shetland & russ
Så att det är skon som är problemet tror jag inte;)

Att hela tiden hänvisa till "vildhästmodellen" blir i mina ögon väldigt skev då det är så många fler faktorer än själva hoven som spelar roll vad det gäller "hovsjukdomar"

Visst får du ställa fråga hjärtat.

Svar: Jag tror att våra högaktade veterinär kan svara på denna fråga bättre än mig, med hans bakgrund, utbildning, jobb som avdelningschef på just hovavdelningen kan jag inte tänka mig annat än att han skulle ha koll på läget :smirk:

Men jag kan svara efter vad jag tror, dessa "vildhästar" som du talar om har levt i en miljö där de inte slitit sina hovar tillräckligt för att få den eftertraktade naturliga balansen. Låga trakter i kombination med långa tår tror jag inte är speciellt bra för lederna, däremot är då som till synes precis som jag trodde redan från början låga trakter och korta tår perfekt för hästen och dess leder, för du missade väll inte biten där veterinärerna har kommit fram till att detta inte ledde till belastning på lederna utan tvärtom :angel:

Sedan eftersom du alltid är så förtjust i att påpeka om dokumenterade fall och fakta så skulle jag gärna vilja se den forskning gjord på vildhästar där de kommit fram till motsatta slutsater. Annars får du helt enkelt höra av dig till Dr Bowker och berätta att du som hovslagare i Sverige helt enkelt vet bättre och att hans erfarenhet som neurobiolog och forskning om hästens hovar i 10 år är helt fel.:D

Mumin

Och det finns ingen anledning till att äta nyttigare eftersom cancer även drabbas genom utsläpp ;)

Ditt resonemang är mkt konstigt, menar du att vi inte ska försöka bota hovsjukdomar och symtomen i hovarna såsom fång eftersom de kan orsakas av många olika anledningar :confused:

Den här nya forskningen tror jag kommer hjälpa tusentals hästar till överlevnad, varje år slaktas hur många hästar som helst av fång, därför att vi människor inte kan lösa symtomen av problemet. Det finns alla anledning till vidare forskning om det kan lösa våra problem

Jag tycker att det är helt underbart, jag grät av lycka när jag läst igenom alla den här forskningen , därför enligt mig betyder det här att människor börjar vakna upp, tittar till vad är hästen, vart kommer den ifrån, var har vi genom domesticeringen gjort fel? Borde vi göra saker annorlunda, borde vi inte anpssa oss efter moder natur istället för att konstant motarbeta henne. Hur kan vi tro oss veta bättre?

Våra hästar får beteendestörningar pga av att vi anpassar dem till miljöer som inte är naturliga för dem, de får inte bete sig som hästar.

Våra hästar får sjukdomar och skador pga av att vi rider dem och tillför utrustning på dem.

Är det inte våran skyldighet att se till att anpassa oss så mkt det bara går efter dem.
Vi är anpassningsbara.. Hästar är det INTE

Jag hoppas bara att det svenska samhället är öppet för förändringar för jag tror att detta är endast början, ny forskning pågår :love: Forskning på ferala hästar som en stor del.

You better dig it, change is on the Way

Mumin

Barfota javisst men inte till vilket pris som helst

Senast ändrad:

Sedan har jag inte sagt någonstans att skor är problemet, utan det är att felverkning och skor gör att bakre delen av hoven inte är i marken och detta ger hästen sin blodcirkulation, sedan kan man inte bota fång genom hovarna, men dess symtom.
Att ponnyer får lättare fång tror jag har med foderkänslighet mm att göra men vi kan förhindra att symtomen blir allavarliga i hovarna genom att ha dem korrekt verkade, och får se fortf symtomen ja då är de helt enkelt inte rättverkade.

Har du läst sidorna överhuvudtaget?

Så du menar att ferala hästar inte har problem med fång för att de konstant är gravida :rofl:
Alla hingstar då, eller ingår inte dom i din plan :angel:
Eller ja nu vet jag, eftersom dom betäcker är de skyddade med:confused: och de äldre stona som inte blir betäckta ja de har helt enkelt ett livsskydd eftersom de har haft föl en gång i tiden:confused:

Mumin

Orkar snart inte med dig:eek:
Märker att du tror att alla hä'star idag går med hög trakt o även att de går mest på asfalt-där strålen inte får markkontakt

Jag köper låg trakt o kort tå, men hur länge varar det förhållandet?

En barfotahäst som rids, behöver ha lite slitmån att ta av.
Det är få hästar som sen belastar hoven så att den växer med samma symmetri.

Vem vet? Det kanske blir ngt som kan kallas för normal hovbelastning för DEN individen

Vad jag vet är det helt valfritt att läsa på ett forum, och alla åsikter är tillåtna, vad är det du inte orkar med, att jag ser saker från hästens perspektiv eller att jag faktiskt nu har forskning att backa upp mina åsikter

Det gick bra att håna barfotafolk så länge vi stödde oss på forskning gjord av strasser och Jackson eftersom dessa inte anses vara objektiva eller /och tillräckligt kapabla

Men by all means, det är bara att sluta läsa, ingen vad jag vet som tvingar dig att sitta här.:idea:

Mumin
Barfota javisst men inte till vilket pris som helst

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka