Strasserverkare byter religion?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Strasserverkare byter religion?

Det ligger mycket bakgrundsinfo runt fallen i England som inte presenterats i tidningarna, precis som i alla djurskyddsfall. Jag kan rakt säga att om det är så som det framställs i tidningarna och på nätet, så skulle jag ta avstånd ifrån det. MEN. och det är ett stort men. Jag vet att det ligger mer bakom. Så jag fortsätter gräva i det innan jag lägger ut trådar om det på nätet själv...jag tycker liksom om att veta vad jag snackar om, och inte bara snacka skit och gå på rykten....

/Migo
vars strasserverkade hästar mår bra.
Så du menar att djurskyddsfall som går till domstol och fällande dom är överdrivna?

Är Strasserverkaren oskyldigt dömd?

Om du vet nåt som inte vi vet ,varför delar du inte med dig av sanningen här då?

Så du tycker att Englands djurskyddslag är för hård?

England anser jag vara ett land som är öppet för mkt alternativa saker,finns tex Healingutbildningar som är accepterade osv.

Bara att läsa Horse and Rider så ser man att de där är mkt mer öppna till alternativa metoder.(Homeopati,Osteopati osv)
Själv är jag öppen till mer än du tror,men om jag ser en metod som är onödigt brutal tex vid fångbehandling osv måste jag reagera.

Och filmen säger mer än ord,titta in i ögonen på hästarna,vad säger hästen?

Flera bilder där man ser Strasserhästar under behandling visar apatiska hästar med död blick,hästar som gett upp,det är inga lyckliga hästar jag ser och det gör mig förtvivlad.

Jag skulle inte kunna sova på nätterna om jag inte reagerar på vansinnet jag ser.

Jag är glad att dina hästars exteriör och användning passar med den verkning de får,men fatta att andra gör det inte.

Varför skulle då flera (oberoende av varandra) som jobbar med hästars fysiska och psykiska hållbarhet reagera och ta avstånd?

Om metoden vore så fantastisk så skulle inte så många världen över reagera.

Lilla Skutt,barfotaälskande Hovslagare .

Det svaret är enkelt; genom egen erfarenhet, vilket jag anser ha viss betydelse om man ska uttala sig om något. Det är mycket få personer av er som snackar av egen erfarenhet.
Av egen erfarenhet så vet jag att man kan få ordning på problemhovar mkt fortare än vad Strasser gör,utan att försätta hovarna i onaturlig form och vinkel.
Hoven kan reparera sig själv utan att behöva få sula urskålad så hårt att hästen blir orörlig.
Om man inte skär ner trakt och stråle groteskt mkt så slipper man också överansträngda senor och leder.

Jag kan inte se att Strassermetoden är naturlig,du länkade själv in en sida från andra metoden där det pratas om att inte verka onaturligt,vilken naturlig slitning skålar ur en sula som SHPare gör?
Det är onaturligt att så hårt skåla ur en sula på en fånghov som Strasser gör,det är då det slutar i fällande domar om hästen syns för grannarna.

Strasser har ju i sin utbildning tagit upp ämnet "oförstående grannar",dvs att grannarna tycker att djuret lider eftersom den uppenbart visar försämring.

Hur många undangömda Fånghästar finns det som står under behandling?

Jag lyssnar inte på skitsnack vare sig det kommer ifrån en Strassernisse oseriös hovslagare eller oseriös hästägare.:smirk:

Jag lyssnar på hästarna och läser av dess kropp och hovar.

Hovar ljuger inte,hästar ljuger inte,de har inget ego eller dyr utbildning att försvara.
Hästar snackar inte skit ,de är oerhört tålmodiga och lojala,de står ut med mkt skit.
En del skit anser jag onödig,viss propaganda och fanatism också.

Lilla Skutt,barfotaälskande Hovslagare.

Av egen erfarenhet så vet jag att man kan få ordning på problemhovar mkt fortare än vad Strasser gör,utan att försätta hovarna i onaturlig form och vinkel. Lilla Skutt,barfotaälskande Hovslagare.

Då måste jag ju fråga varför ingen gjorde detta på min gamla häst, trots utbildad hovslagare och upprepade besök på hovslagarskolan?

Hon hade i många år sprickor och stora bitar borta från hovväggen på utsidorna, hålväggar och elände och dessa växte ner och försvann när hon började strassertrimmas. Var detta ett resultat av den onaturliga hovformen och vinklarna menar du?

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

Istället för att börja strida om vem som har mest rätt eller fel, föreslår jag att ni håller er till trådens ämne. Vill ni diskutera själva verkning etc, går det bra att starta en tråd om just detta ämne.

Boj/moderator

Jamen det var väl väldigt märkligt (eller kanske inte) att du säger till just mig för att vara utanför trådens ämne, för det har ju inte hänt tidigare i tråden med andra användare, utan hände just nu med mina inlägg eller hur..... stön.

Ser du detta längst upp till vänster *KL*
Det betyder knapplån, vilket innebär att jag har lånat sista knapp för att göra ett generellt inlägg riktat till ALLA.

Boj/moderator

Då måste jag ju fråga varför ingen gjorde detta på min gamla häst, trots utbildad hovslagare och upprepade besök på hovslagarskolan?

Hon hade i många år sprickor och stora bitar borta från hovväggen på utsidorna, hålväggar och elände och dessa växte ner och försvann när hon började strassertrimmas. Var detta ett resultat av den onaturliga hovformen och vinklarna menar du?
Du har själv i gamla inlägg sagt att din hovslagare verkade bort mer horn än din SHPare,så jag antar att du verkade mer sällan förut.;)
Blev hoven obalanserad pga förväxt hov så spricker hoven lättare,i förväxt horn trivs röta och bakterier som gör att hoven kan spricka sönder(gamla sömhål kan va en grogrund för bakterieangrepp)

Hur behandlade du hovarna mellan hovslagarbesöken?

Hur såg strålarna ut?Behandlade du ev röta? ,och hur var stallmiljön och hagmiljö,foder?Ändrade du användning och underlag hästen reds på?Slutade du rida vid övergångsperioden?
Kanske hade du ingen som talade om för dig hur du skulle sköta hovarna hemma,tyvärr orkar inte alla hovisar bry sig.
Jag har ingen aning om hur din häst verkats förut,eftersom jag inte sett din häst IRL.
Är det bara verkningen du ändrat på oxå?;)

Jag vet ej hur din häst ser ut i exteriören heller,ej heller om du ändrat användning ,foder osv.
Mkt spelar roll för hovarnas välmående.
Självklart skall hovarna verkas i balans,men jag tycker inte alla strasserverkade är i balans med sin exteriör.

Jag har sett bild på din unghästs hov här förut,i tådelen var det lite lamellröta,så jag kan gissa att det varit problemet förut när gamle hästen var skodd,dvs röt och bakterieangrepp.
Då måste man va extra noga med rengöring och även beh i gamla sömhål osv,då få av oss har så stora marker att hagarna perfekta.

Ser ett problem med lösdrifter i bland att hästarna står och hänger vid utfodringsplatserna eller vindskydd och står mkt på samma ställe,där det ofta blir upptrampat eller mkt gammalt gödsel.:crazy:
En skodd hov kräver lite extra noggranhet /rengöring då det lättare samlas smuts i en skodd hov.

Vintrar som "Svensk regnig vinter" är ingen hit varken för barfota eller skodda hovar,för mkt väta gör hästen känsligare för angrepp.
Snöig vinter är suveränt för hovarna,de hålls rena av sig själva.
Tyvärr är vårt svenska klimat inte alltid idealiskt för att hålla häst i hage.

Mvh Lilla Skutt,barotaälskande Hovslagare.

MiaR, får jag bara fråga en sak? kan du ge mig direkthänvisnng till vart du hittat info om att Askungen är död? Förstahandsinfo då tack....Jag har letat som en tok efter det men inte hittat det nånstans och du verkar ju veta vart det finns....

Visa mig gärna var jag skrivit att Askungen är död. :smirk: Visa mig samtidigt var hennes tävlingsresultat finns och info om hur och var hon befinner sig idag, ni som vet? :angel:

Ideaal: I vilken tråd har du utalat dig om englandsfallet? Jag måste missat ditt uttalande, kan du länka dit eller citera dig själv? :idea: Skulle vara väldigt intressant om även Britt-Marie vågade yttra sig om det aktuella fallet... :d

Så Askungen lever? Intressant, VAR lever den här Askungen och var finns hennes tävlingsresultat? Är det officiella tävlingar så finns resultaten att tillgå på nätet,dessutom måste det ju finnas färskare uppdateringar om Askungen än det som stod på hemsidan när hon "räddades"?

Ugefär här skriver du att Askungen inte lever... Antar att du fått det nånstans ifrån?

eftersom det finns något som heter PUL, får jag inte lämna ut namn på ägaren, och heller inte dennes adress utan att be om tillåtelse. P_L vet dock, och har mailkontakt med ägaren, dessutom är ju han bra på att prata, så fårga honom;) han har tom sett bild på den sk. döda hästen...NY bild;)

Är det dessa dömda fall i England som fått certifierade Strasserverkare att vilja skola om sig?

http:www.ilph.org/ukoperations_details.asp?id=652

Enligt annonser så skolar nu Ove Lind(vildhästverkare) om certifierade Strasserverkare.
Han håller kurser för certifierade Strasserverkare.

Vad säger Strasser själv om dessa avhoppare?
Nån som vet?

Om nu bara alla vill återgå hit, så löser sig säkert resten sig själv helt automatiskt.

Jag börjar gärna.

1. JA den skrämmande verkligheten utifrån dom dömda fall har fått mer än en Strasserverkare att omskola sig.

2. OL skulle om så inte funnits intresse bemödat sig med att starta upp en kurs enbart för dom som tidigare inte såg ljuset i dimman.

4. Strasser anser naturligtvis att det bästa svaret är det mest talande, nämligen tystnaden. Det har även belagts munkavel på samtliga inom sekten.

3. Allt har bara med marknadsföring och en affärside där det gäller att tjäna så mkt pengar som möjligt innan verkligheten kommer ifatt sagan.

Känt ordspråk. Tid är pengar!!

Det är samma förhållande för övrigt för henne förutom strassertrimningen, i alla fall vad jag kan komma på. Hon gick på lösdrift långt innan hon blev avskodd. Hon reds mycket sporadiskt då också pga sin ålder (hon är 27 år). Tidigare reds hon mer förstås men hon hade samma sprickor m.m. hela tiden.

Tro mig jag har försökt med en mängd olika saker för att få hennes hovar att bli hela, bl.a. som sagt att låta hovslagarskolan ta hand om hennes hovar men inget har gett någon varaktig förändring.

Jovisst verkade jag mer sällan då men inte med längre mellanrum än vad hovslagaren rekomenderade. Jag frågade hovslagaren vad jag kunde göra själv men han tyckte aldrig att det var särsklilt farligt med hovarna. Förrän det inte längre fanns något att spika i:crazy: , då tyckte han att jag skulle prova barfota för att hoven skulle få hämta sig. Tyvärr verkade han henne för hårt och hon blev mycket öm. Så det försöket varade så länge matte stod ut, d.v.s en vecka eller så sen åkte skorna på i alla fall. Så öm som hon var då har hon faktiskt inte varit sedan hon började strassertrimmas.

Nej behandla någon röta själv har jag aldrig gjort men det gör jag ju inte nu heller.

Ser ut i exteriören ja hon ser väl ut som den gamla sortens halvblod gjorde (fullblodspappa). Grov och 167 cm. i manken. något intåad.

Visa mig gärna var jag skrivit att Askungen är död. :smirk: Visa mig samtidigt var hennes tävlingsresultat finns och info om hur och var hon befinner sig idag, ni som vet? :angel:

Ideaal: I vilken tråd har du utalat dig om englandsfallet? Jag måste missat ditt uttalande, kan du länka dit eller citera dig själv? :idea: Skulle vara väldigt intressant om även Britt-Marie vågade yttra sig om det aktuella fallet... :d

I den tråden där Englandfallen först avhandlades.

Om nu bara alla vill återgå hit, så löser sig säkert resten sig själv helt automatiskt.

Jag börjar gärna.

1. JA den skrämmande verkligheten utifrån dom dömda fall har fått mer än en Strasserverkare att omskola sig.

Jaha, snälla goa du, som är så otroligt allmänvetande och klok, som vet mer om människors liv och leverne än de själva, VILKA SHP:are är det som har gått över? Kan inte du, som vet så mycket, PM:a det till mig? För inte skulle du väl sitta och ljuga om saker så här:eek: du som är så klok, duktig och BANNAD? Eller vad säger du Hovis?

Om det nu fanns SHP:are i Norden som gått över till SANHCP, borde inte SHP:arna i norden veta om det? tex. de som sägs ha gått över? varför finns de inte, förutom i din och OL's fantasier?

/Migo
ska nog också skapa sig några användare till- det är ju dumt att stå för vad man säger och gör...

Jag har för mig att den enda som vågade stoppa in huvudet där var Ideaal.
Hon är faktiskt vettig o har bara halkat in på den felaktiga banan när hon inte tyckte sig få den hjälp hon ville ha- annat än från SHP

Jag har för mig att den enda som vågade stoppa in huvudet där var Ideaal.
Hon är faktiskt vettig o har bara halkat in på den felaktiga banan när hon inte tyckte sig få den hjälp hon ville ha- annat än från SHP

Vadå halkat in på fel bana:confused: Om "hon" (hur nu det har uteslutits:smirk:) har hästar som mår bra med denna metod och blivit mkt bättre dessutom, varför är det då fel? Ge mej gärna ex på varför? Även veterinär har ju sett hästarna och berömt deras hovar. Och jag antar att resten av hästarnas fysiska och psykiska hälsa var okej. Eller, så kan det ju varit en blind vet förstås:smirk: För om någon (även experter) anser att dessa hästar mår bra så är det ju något fel på dom, eller hur?

Varför ger sej inte du och dom andra antibarfota människorna härinne på allt annat djurplågeri? Det sker ju dagligen överallt i sverige och världen men jag ser aldrig er vara så upprörda och intensiva på tangentbordet i nån annan tråd. Men om ordet barfotametod kommer upp/tråd skapas så vaknar ni genast till liv.

Ser tex sällan hovis/bara-undrar ge råd i andra trådar och hjälpa folk med hovproblem. Händer väl ibland, men när trådar som denna startas blir det ett jäkla liv. Men alla ska vi ju fördriva tiden med något, måste ju vara skönt för er då dessa trådar är aktiva så ni har något att klaga över:idea:

Som sagt, tänk om ni la hälften av den energin på allt annat hemskt som hästar dagligen utsätts för. Blir tex inte på långa håll sånt liv över hästar som bara får vara ute några ynka timmer per dygn. Eller som svälter ett antal timmar varje dygn. Eller tex alla dessa stackars hästar med bett och ryttare som sliter och drar och kuvar sina hästar. Alla tycker väl illa om det, men det får ingen uppmärksamhet om man jämför med barfotametoder...

Kan säga att jag på många bilder här på buke sett ledsna hästar med tom blick som tycks gett upp hoppet. Och dessa är väl oftast skodda hästar. Alla dessa lidande hästar kommenterar ingen. Men hade det tex stått att hästen är strasserverkad hade flera garanterat direkt gått in och kommenterat att hästen inte ser glad ut.

Öppna ägonen och se då också hur många hästar som lider som får stå på stall och vara skodda (ja, jag menar av en väl utbildad hovslagare). Det är patetiskt vilken dubbelmoral som förs hela tiden.

Av alla problem folk faktiskt har här med sina hästar och trådar som dagligen startas där folk behöver hjälp med än det ena, än det andra så lär det nog finnas en massa hästar som lider som inte är barfotaverkade enligt en speciell metod. Vart klagar ni över hur dom hästarna har det?

Jag ser det, överallt tyvärr, varje dag. Gör ni, eller är barfotametoder bara något att klaga på därför att det är relativt nytt och för att ni själva inte använder er av det? Ofta är det så att dom som inte själva har rent mjöl i påsen är dom som gapar mest på andra...

*KL*

Det verkar som om ämnet i ursprungstråden är utagerat, och tråden börjar nu i det närmaste likna pajkastning så därför stänger jag nu denna tråd.

Boj/moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka