Strasserverkare byter religion?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Strasserverkare byter religion?

Ursprungsfrågan är sedan länge besvarad. den löd "vad säger strasser om dessa avhoppare?". Svaret:

Hon kan inte uttala sig, eftersom det INTE FINNS några SHP:are som hoppat över till OL's kurser.
Eftersom svar från SHP och oss som är bekanta med SHP:are inte duger utan ni fortsätter att prata med er själva, så kan ni väl göra det i en egen tråd. "tråden för inbördes beundran", det är ju det enda ni gör ändå...

*kl* Mina hästar har varit barfota i fem år. Inga problem rida på grusvägar här heller - utan boots alltså! :smirk: Det kanske inte funkar för alla hästar, men jag tycker det är väl inskränkt att hävda att det inte funkar alls.

Undrar om Arabia har fotat sina nya stallkamraters hästars hovar.

Nä jag har inte fotat några hovar för jag har ingen kamera o heller ingen fin kameramobil. Kanske ska önska mig en i julklapp?
Nu kommer jag o flytta mina hästar från det stallet på onsdag så det kommer nog inte bli nått tillfälle att fota dom heller

Ursprungsfrågan är sedan länge besvarad. den löd "vad säger strasser om dessa avhoppare?". Svaret:

Hon kan inte uttala sig, eftersom det INTE FINNS några SHP:are som hoppat över till OL's kurser.
Eftersom svar från SHP och oss som är bekanta med SHP:are inte duger utan ni fortsätter att prata med er själva, så kan ni väl göra det i en egen tråd. "tråden för inbördes beundran", det är ju det enda ni gör ändå...
Så att kommentera fallen i England är alltså helt onödigt?(Vilket också har med ursprungsfrågan att göra.eftersom det var trolig orsak till SHPavhoppare.)

För mig som djurvän är det obegripligt att Migo och framförallt Afrodite som borde vara mkt insatt i frågan,envist vägrar uttala sig om fallen i England.

Fallen i England skall alltså mörkas?
Jag hade en ärlig förhoppning om att SHPare ville skola om sig hos OL så vi slapp djurskyddsfall som de i England här..:crazy:

Eftersom hästarna i England verkats enligt Strassers alla regler och hon uppenbart stöder sin SHPare så är risken stor att vi får samma scenario här så småningom.
Varför ?Jo eftersom alla SHPare får likadan utbildning.
Rätta mig om jag har fel,det är det denna tråd är till för.

Vart finns empatin för de lidande hästarna?

Jag har aldrig försvarat vare sig Skopåsikare eller de grovt vanskötta hovar som på bilderna som visas på tex Nordiska Hovvårdsförbundets "före bilder".

Men svenska SHPare tar inte avstånd från fallen i England?:confused:
VARFÖR INTE?

Så att kommentera fallen i England är alltså helt onödigt?(Vilket också har med ursprungsfrågan att göra.eftersom det var trolig orsak till SHPavhoppare.)

Det ligger mycket bakgrundsinfo runt fallen i England som inte presenterats i tidningarna, precis som i alla djurskyddsfall. Jag kan rakt säga att om det är så som det framställs i tidningarna och på nätet, så skulle jag ta avstånd ifrån det. MEN. och det är ett stort men. Jag vet att det ligger mer bakom. Så jag fortsätter gräva i det innan jag lägger ut trådar om det på nätet själv...jag tycker liksom om att veta vad jag snackar om, och inte bara snacka skit och gå på rykten....

/Migo
vars strasserverkade hästar mår bra.

Att man vill experimentera med sina hästar bara för att en ny metod dyker upp, blir jag bara inte klok på.
Vi får väl se efter 20 år hurdan hållbarheten blir.

Hur kan man säga att hästarna mår bra efter ett par års exp. på yngre hästar.
Har den varit bekväm från början?
Tror inte att uppfödaren verkade hästen så som ung-tack o lov.
Tror att det kommer att visa sig att denna metod inte är att rekommendera- synd bara om hästarna.

Allt måste tydligen regleras i lagen. Kuperade svansar o öron tyckte många var rastypiskt för en del hundraser.

Bort med modenycker.

*KL*
Att Afrodite dyker upp från ingenstans, tyder på att hon smyger i kulisserna o vill inte kommentera avarterna eller så tycker hon att fallen i GB är smällar man får ta.
Var det inte så, att de måste utstå LITE smärta:confused: :devil:

var det där riktat till mig?

jag experimenterar inte på mina hästar, och metoden är inte ny.
Unga hästar? ehh....jaa...om du tycker att 22 är unghäst så sure, be my guest:p

Hur många år av hästen liv har den varit SHP verkad?

Om den är så gammal så kan man förmoda att den bara promenadrids.
Har den tidigare varit brukshäst?

sen hon var 17-18 nån gång (har inte datumet i huvudet ;) ). Och NEJ, hon promenadrids inte, hon rids fem dagar i veckan, fullt normala arbetspass... är fräschare nu än hon var för fem sex år sedan... bla så är hon inte ballförskjuten eller stolpig i gången längre;)
Och ja, hon har varit aktiv rid och tävlingshäst sen hon var tre år gammal....

Men svenska SHPare tar inte avstånd från fallen i England?:confused:
VARFÖR INTE?

bara-undrar hur du tänker??? Det förhåller sig väl så att tar dom avstånd från dom dokumenterad ofentliga fallen i England så tar dom oxå automatiskt avstånd från Strassermetoden.

Av naturliga skäl kan dom därför inte ofentligt gå ut med någon negativ synpunkt, då dom i så fall bergår kontraktsbrott och åker ur Dr Strassers sekt med återbetalningsskyldighet,stämning och allt vad som hör till.

Hade filmerna varit från en skodd häst så är jag ganska säker på att dom hade hört av sig med både det ena och det andra. Har dock för mig att man i England är mkt strikta med att endast utbildade hovslagare har rätt att sko så därför borde risken vara mickoskopisk att detta fenomen skulle kunna inträffa från en yrkesgrupp med gedigen utbildning.

Hade filmerna varit från en skodd häst så är jag ganska säker på att dom hade hört av sig med både det ena och det andra. Har dock för mig att man i England är mkt strikta med att endast utbildade hovslagare har rätt att sko så därför borde risken vara mickoskopisk att detta fenomen skulle kunna inträffa från en yrkesgrupp med gedigen utbildning.

Precis, och nu börjar vi nog närma oss pudelns kärna. När man anser sig ha den enda fantastiska sanningen i sin hand får ingenting stå ivägen för den, inte ens verkligheten. MÅNGA (inte alla) barfotaförespråkare är så fanatiskt troende i den metod de fått förevisad att de inte ser hästen. Bara vinkeln är rätt, formen precis som kursläraren förespråkar så måste det ju vara rätt....

Det ingår i professionell verksamhet (t.ex. som hovslagare) att inse sina egna begränsningar och i vissa fall där hästen inte mår bra trots/orsakat av behandlingen, kontakta veterinär och andra erfarna hovslagare. Det borde vara givet även för barfotaverkare, men tycks inte vara det för många.

Att man genom djurskyddet (anmälningar) behöver hitta dessa stackars individer är ett gravt underbetyg till Strassers utbildning av hovvårdare, oavsett om metoden i sig fungerar bra eller inte.

sen hon var 17-18 nån gång (har inte datumet i huvudet ;) ). Och NEJ, hon promenadrids inte, hon rids fem dagar i veckan, fullt normala arbetspass... är fräschare nu än hon var för fem sex år sedan... bla så är hon inte ballförskjuten eller stolpig i gången längre;)
Och ja, hon har varit aktiv rid och tävlingshäst sen hon var tre år gammal....

bara-undrar hur detta har gått till. Din häst började tävla som treåring alltså 1987 och om allt stämmer vara född 1984 och fram till 2001 aldrig varit verkad eller skodd eftersom skor är dödligt för hästen och traditionell verkning skadligt för hästen.

Hur har denna häst överlevt i hela 17 år innan Dr Strasser kom som en frälsare. Det låter helt otroligt enligt Dr Strassers lära, INGEN häst kan leva i 17 år så vida den är traditionellt skodd eller verkad.

bara-undrar vem har du fått hjälp av under din hästs första 17 levnadsår utifrån hovvården???

OL??

:)
Precis, och nu börjar vi nog närma oss pudelns kärna. När man anser sig ha den enda fantastiska sanningen i sin hand får ingenting stå ivägen för den, inte ens verkligheten. MÅNGA (inte alla) barfotaförespråkare är så fanatiskt troende i den metod de fått förevisad att de inte ser hästen. Bara vinkeln är rätt, formen precis som kursläraren förespråkar så måste det ju vara rätt....

Det ingår i professionell verksamhet (t.ex. som hovslagare) att inse sina egna begränsningar och i vissa fall där hästen inte mår bra trots/orsakat av behandlingen, kontakta veterinär och andra erfarna hovslagare. Det borde vara givet även för barfotaverkare, men tycks inte vara det för många.

Att man genom djurskyddet (anmälningar) behöver hitta dessa stackars individer är ett gravt underbetyg till Strassers utbildning av hovvårdare, oavsett om metoden i sig fungerar bra eller inte.
Nålat!:bow: :) :bow: :)

*knapplån*

Jag blir alldeles häpen av att höra flera av er prata så mycket sk*t om någonting ni vet så lite om. Var får ni allt i från? Jag undrar vem det är som sitter och kommer på alla underligheter från början och vem som har en vilja att sedan sprida dessa lögner.

Ta exempelvis Askungen som skulle vara död enligt ryktet men hon lever, tävlas och strassertrimmas fortfarande.

Nu senast en kurs som OL ordnar för Strassertrimmare som helt plötsligt är full av SHP:are. De dementerar ryktet men ändå är det en sanning, enligt vissa.

Tidigare sa ryktet att djurskyddsmyndigheten var översållad av anmälningar om djurskyddsfall som var orsakade av svenska SHP:are. Det visade sig också vara milt sagt en överdrift. Djurskyddsmyndigheten överväger nu att inte ens ge ut barfotarapporten som minsann skulle visa vilka illasinnade människor SHP:arna är.

Jag har under åren skaffat mig ganska stor egen erfarenhet av Strassermetoden genom min SHP:are, och det gör mig övertygad om att det måste finnas någon person som startar alla dessa rykten som till slut blir sanningar allteftersom det sprids från mun till mun.

Om Strassermetoden vore det många vill göra gällande här så borde Strasser sitta i fängelse. I stället driver hon sedan många år en klinik där hästägare år efter år lämnar sina hästar. Borde inte ryktet hunnit dit också tycker ni?

Jag kan tillägga att den SHP:are som jag anlitar har, under tiden som denna galna häxjakt pågår, fått ett stort antal nya kunder. De goda resultat som hon får genom sin trimning sprids och ger nya kunder. Inga illvilliga rykten kan ta kål på goda resultat, även dessa sprids från mun till mun och jag väntar på den dagen då de goda resultaten överväger i hästvärlden.

Senast ändrad av en moderator:

För er som nu tänker säga att jag förmodligen inte ser hur lidande hästarna är så kan jag säga att jag hade veterinären ute för vaccinationer för några veckor sedan. Han vet att hästarna (7st.) strassertrimmas och han tittade just pga av det över hästarnas hovar och var återigen imponerad över hur fina de var. Precis som vid tidigare tillfällen han varit hos oss.

då dom i så fall bergår kontraktsbrott och åker ur Dr Strassers sekt med återbetalningsskyldighet,stämning och allt vad som hör till.

Ehh...Hovis, om du inte kan sluta snacka skit...vad får du ut av att sitta här och ljuga?!? Återbetalningsskyldighet? vafan, nyss var det otroligt dyrt att vara strasserian enl. dig, och nu tror du att man får pengar?? bestäm dig och håll dig iaf till En och samma lögn när du sitter på nätet och blåljuger...

Så Askungen lever? Intressant, VAR lever den här Askungen och var finns hennes tävlingsresultat? Är det officiella tävlingar så finns resultaten att tillgå på nätet,dessutom måste det ju finnas färskare uppdateringar om Askungen än det som stod på hemsidan när hon "räddades"?

migo skrev:
Det ligger mycket bakgrundsinfo runt fallen i England som inte presenterats i tidningarna, precis som i alla djurskyddsfall. Jag kan rakt säga att om det är så som det framställs i tidningarna och på nätet, så skulle jag ta avstånd ifrån det. MEN. och det är ett stort men. Jag vet att det ligger mer bakom. Så jag fortsätter gräva i det innan jag lägger ut trådar om det på nätet själv...jag tycker liksom om att veta vad jag snackar om,(:angel: ) och inte bara snacka skit och gå på rykten....
Hur mycket krävs det för att de som inte ser ska öppna sina ögon? :eek: Vad kan det finnas för förmildrande omständigheter i det aktuella fallet, skulle den stackars ponnys hovar bli så hornflådda pga att den varit skodd, eller är det pga att nån vansinnig verkare gått loss på hovarna och verkat bort allt i den oheliga Strassers namn? :mad:

Nä, fy :devil: att någon ens kan försöka hitta förmildrande omständigheter till sånt kvalificerat djurplågeri! Mycket intressant som alltid att det inte finns en förespråkare för den här typen av djurplågeri som törs yttra sig. Blir de lysta i bann över hela jorden av sektledaren och hennes anhang om de har en egen åsikt som inte är sanktionerad från "ovan"? :cool:

bara-undrar hur detta har gått till. Din häst började tävla som treåring alltså 1987 och om allt stämmer vara född 1984 och fram till 2001 aldrig varit verkad eller skodd eftersom skor är dödligt för hästen och traditionell verkning skadligt för hästen.

Hur har denna häst överlevt i hela 17 år innan Dr Strasser kom som en frälsare. Det låter helt otroligt enligt Dr Strassers lära, INGEN häst kan leva i 17 år så vida den är traditionellt skodd eller verkad.

bara-undrar vem har du fått hjälp av under din hästs första 17 levnadsår utifrån hovvården???

OL??

Hästen började RIDAS vid tre års ålder(1988). I Holland. Tävlades fram till åtta års ålder då jag köpte henne. Sen dess har hon ridits aktivt utom två sommrar, då hon varit mammaledig.

och JO, hon var både verkad och skodd. Sur, öm, stel, halt, problem med hudutslag, sned i benen, rinniga ögon, sadeltvång, "kittlig", grinig att hämta i hagen och allmänt pest att hålla på med var hon också.

Av nån anledning :smirk: slutade hon att vara stel och öm i musklerna när hon började strasserverkas...Någon som ni hävdar omöjligt eftersom strassers hovvinklar är så åt fanders enl. er. Hon blev också rak i benen, ögonen slutade rinna, hudutslagen blev bättre, sadeltvången förbättrades avsevärt och hon är en helt annan häst att hantera. En häst som inte går med konstant värk i kroppen. Hovarna är dock forfarande innanför vertikalen på insidorna av framhovarna, men hon är iaf inte öm i musklerna och hovmekanismen, den lilla som fortfarande fungerar trotts de permanenta skadorna på fötterna, fungerar nu.

och tänka sig.... lösdriften släpptes de på innan vi började med strasser, inga foderomställningar gjordes...
så vad som mirakulöst hände i samband med att hovarna blev friskare som kan ha fixat allt detta...ja...tjernobylstrålningen blir mindre för varje dag...kanske är det då?

och för att svara på din fråga hovis, så var hon verkad av ganska många olika utbildadehovslagare, med 6 veckors skoperioder. Och alla de sa att hennes hovform var medfödd och att benställningen inte gick att ändra. Vad konstigt att strassers verkningsmetod lyckats ogöra det som hon föddes med!

/Migo
trött på att det är så lätt att bli bannad och komma igen och igen. Bannad av en anledning kanske?:devil:

MiaR, får jag bara fråga en sak? kan du ge mig direkthänvisnng till vart du hittat info om att Askungen är död? Förstahandsinfo då tack....Jag har letat som en tok efter det men inte hittat det nånstans och du verkar ju veta vart det finns....

Englands fallet har jag redan uttalat mig om så det tänker jag inte göra igen.

Hur jag kan fortsätta att försvara denna metod?

Det svaret är enkelt; genom egen erfarenhet, vilket jag anser ha viss betydelse om man ska uttala sig om något. Det är mycket få personer av er som snackar av egen erfarenhet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka