Sv: Strasserverkare byter religion?
Mumin kan du inte delge dina egna erfarenheter istället för att länka till andra hela tiden.
Jag tex baserar mina åsikter på vad jag själv upplevt och sett.
Både på mina egna och andras hästar genom åren,jag har mkt kvar att lära men några grundläggande kunskaper har jag som jag kommer långt med.
Tvärtom mot va du tror har jag både skodda och barfota ridhästar i kundkretsen ,och även hemma,jag är inte fanatisk åt nåt håll.
Jag behöver tex inte gå på föreläsning för att lära mig så grundläggande hästkunskaper som att verka hästen tillräckligt ofta och se till att hovvården utförs av kunnig hovslagare.
Då blir ALDRIG hovarna som på bilderna som visas på tex Nordiska Hovvårdsförbundets (Strasser)hemsida,eller OL hemsida.
Hur skall jag kunna tycka att de är seriösa när de visar vanvårdsfall som exempel på "konventionellt" skötta hovar av "hovslagare".
Snacka om förtal och okunskap!
Det visar istället varför de själva haft problem med sina hästar och behövt söka "alternativ",det är skrämmande och inte till fördel för hästars välmående att köra med sån lögnaktig skräckpropaganda.
Alla hovslagare och hästägare jag känner tycker dessa bilder är groteska!
Jag mår dåligt när jag ser så misskötta hovar ,ibland ser man även att resten av hästen också är i mkt bedrövligt skick,skitiga och glanslösa hästar,knappast skötta på ett vettigt sätt.
Tror tusan om de inte har kunskap om grundläggande skötsel inte heller vet hur man hittar eller ser skillnad på en bra eller dålig hovvårdare.
Tyvärr är det också brist på hovslagare på vissa håll,vilket gör att oseriösa även får fortsatt jobb.
Varför i hela friden måste då Strasser visa upp extrema vanvårdsfall för att uppvisa nån förbättring med sina verkningsmetoder.
Mkt märkligt.
Man undrar också varför det säljs enorma mängder boots till hästägarna när deras verkningsmetoder är såå revolutionerande .
Strasserfolket och andra metoden "med många bokstäver " slåss ju om bootsförsäljningen.
Verkar helt hysteriskt.
Som jag sagt förut ,döp om det till "Bootsmetoden" istället.
Då är det inte barfotahästar utan bootshästar,och hur naturligt är det för en häst att ena stunden gå barfota för att i nästa sekund springa med gummistövlar på hovarna!
För mig är det otroligt korkat tänkt.