Strasserverkare byter religion?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Strasserverkare byter religion?

Jag menar att du allena står för 50 % av inläggen som är långa o dessutom länkar vidare till ställen där man ska vara registrerad.

S. har väl inte bedrivit dokumenterad seriös forskning på annat än fiskar.

Behöver inte diskutera när jag inte har kommit på nyligen hur en häst står rätt på sina hovar.
Har man haft bra hovisar genom åren- så vet man redan saker, som du tydligen tycker är revolutionerande.

Annars får du helt enkelt höra av dig till Dr Bowker och berätta att du som hovslagare i Sverige helt enkelt vet bättre och att hans erfarenhet som neurobiolog och forskning om hästens hovar i 10 år är helt fel.:D Mumin

Bowker har publicerat veterinärmedicinsk forskning sedan 1971, alltså i 35 år. En sökning enbart på Pubmed ger 55 artiklar med Bowker som författare.

Vad jag vet är det helt valfritt att läsa på ett forum, och alla åsikter är tillåtna,

Jag tycker åsikter är bra, särskilt egna
åsikter.

Har man inga egna åsikter utan istället hänvisar till långa citat eller länkar så har man väl inga egna åsikter att delge och därmed inget att tillföra ett forum sin egen personliga åsikt.

Är det inte så eller har jag fel??? bara-undrar

Sedan tyder väl välgrundad forskning på att det forskningsresultat man kommit fram till skall utifrån exakt samma förutsättningar påvisa exakt samma resultat utifrån alla som provar på denna forskningstes.

Av den anledningen finner jag ingen tilltro till ett forskningsresultat där man endast hänvisar till en persons teorier där det inte bedrivits ngn forskning som trovärdig utan bara hypoteser.

Senast ändrad av en moderator:

Mumin kan du inte delge dina egna erfarenheter istället för att länka till andra hela tiden.:angel:

Jag tex baserar mina åsikter på vad jag själv upplevt och sett.
Både på mina egna och andras hästar genom åren,jag har mkt kvar att lära men några grundläggande kunskaper har jag som jag kommer långt med.
Tvärtom mot va du tror har jag både skodda och barfota ridhästar i kundkretsen ,och även hemma,jag är inte fanatisk åt nåt håll.

Jag behöver tex inte gå på föreläsning för att lära mig så grundläggande hästkunskaper som att verka hästen tillräckligt ofta och se till att hovvården utförs av kunnig hovslagare.

Då blir ALDRIG hovarna som på bilderna som visas på tex Nordiska Hovvårdsförbundets (Strasser)hemsida,eller OL hemsida.
:eek: :eek: :eek:

Hur skall jag kunna tycka att de är seriösa när de visar vanvårdsfall som exempel på "konventionellt" skötta hovar av "hovslagare".:eek:
Snacka om förtal och okunskap!
Det visar istället varför de själva haft problem med sina hästar och behövt söka "alternativ",det är skrämmande och inte till fördel för hästars välmående att köra med sån lögnaktig skräckpropaganda.
Alla hovslagare och hästägare jag känner tycker dessa bilder är groteska!:crazy:
Jag mår dåligt när jag ser så misskötta hovar ,ibland ser man även att resten av hästen också är i mkt bedrövligt skick,skitiga och glanslösa hästar,knappast skötta på ett vettigt sätt.
Tror tusan om de inte har kunskap om grundläggande skötsel inte heller vet hur man hittar eller ser skillnad på en bra eller dålig hovvårdare.

Tyvärr är det också brist på hovslagare på vissa håll,vilket gör att oseriösa även får fortsatt jobb.

Varför i hela friden måste då Strasser visa upp extrema vanvårdsfall för att uppvisa nån förbättring med sina verkningsmetoder.:confused:
Mkt märkligt.
Man undrar också varför det säljs enorma mängder boots till hästägarna när deras verkningsmetoder är såå revolutionerande .:cool:
Strasserfolket och andra metoden "med många bokstäver " slåss ju om bootsförsäljningen.

Verkar helt hysteriskt.

Som jag sagt förut ,döp om det till "Bootsmetoden" istället. ;)

Då är det inte barfotahästar utan bootshästar,och hur naturligt är det för en häst att ena stunden gå barfota för att i nästa sekund springa med gummistövlar på hovarna!

För mig är det otroligt korkat tänkt.:angel:

Är jag medveten om, jag hänvisade till den vetenskapliga forskningen om hovar, som har hållt på i 10 år. Det finns att hitta på den första länken

Mumin

Jag har egna åsikter, dessa har jag suttit och debatterat om i flera år om du inte har märkt, och det enda jag får är kastat i ansiktet att jag är okunnig dum och fet tror jag att du kallade mig i förra tråden hovis, när vi disskuterade hästens och hoven vinklar, då jag tordes ifrågasätta logiken i att höja en hästs trakter för att passa till en viss vinkel. Titta gärna tillbaka för att fräscha upp minnet :angel:

Vad jag har upptäckt av mina många år är på bukefalos är att vissa mäniskor inte respekterar andra människors åsikter som skiljer sig åt ifrån mängden utan några vetenskapliga belägg, men nu finns det vetenskapliga belägg. Och den här gången kan ni inte kasta det tillbaka genom att säga att det är gjort av en fiskveterinär :bump: :bump:

Den här forskningen tycker jag är viktigt därför vill jag sprida den och vart annars än på internet :idea:

Nu har jag hittat forskning som stödjer mina tidigare teorier , självklart vill jag då dela med mig av detta.

Mumin

Barfota javisst men inte till vilket pris som helst

Jag har svarat på inlägg som är adresserat till mig för det första, sedan tänker jag inte ursäkta mig för att ha mycket att säga.

Och jag antog att människor som var tillräckligt intresserade skulle bli medlemmar eftersom det är gratis. Jag hade gärna lagt in texten här men det får man inte, men vill någon ha den skickad är det bara att pm:a

Mumin

Jättebra att du la in den länken, fast de två länkar på ivis handlade om en konferense i Geneva med en disskussion och presentation av pågående forskning på hovar i USA, och är alltså inte samma som den länken.

Mumin

Återkommer med svar på ditt inlägg lille skutt, tyckte mycket var vettigt av det du sa.

Måste ned o äta fruktsallad o titta skräckis
Jupp Mumin har ett liv utanför att läsa etologiböcker och grubbla på hovproblem :angel: :D

Mumin

Jag tycker att även denna artikel är intressant. Flera gånger har jag hört personer uttala sig att "min häst har bra eller dåliga hovar" som om det vore ett konstant tillstånd. Här får man detta problematiserat på ett bra sätt.

Jag har egna åsikter, dessa har jag suttit och debatterat om i flera år om du inte har märkt,
Som jämställd med dig så anser jag, NEJ du har aldrig debatterat dina egna åsikter utan enbart "talat " genom citat, länkar.

Vad står du själv i din personligastånd punkt???

Flera gånger har jag hört personer uttala sig att "min häst har bra eller dåliga hovar" som om det vore ett konstant tillstånd.

Jag håller med dig utifrån vad jag lärt mig från främst Dr Strasser.

Är hästägaren inte lyhörd för att skapa och finna dom nödvändiga förändringar som krävs för att den verkningsmetoden inte skall falla under Djurskyddsmyndigheten och Svensk lagstiftning utifrån "dagens djurskyddslag" så kan det ofta bli ett konstanat tillstånd.

Jag vill kunna rida och träna min häst dagligen utan primära skadeproblem som ger secundära skador. tack hovis!!

Idag har jag studerat hästarna i stallet verkade av OL, tyvärr har jag ingen bra kamera för att ta foton, men dessa hästar står inte på hovarna utan går på ballarna, hoven är snedverkade (kort på insidan o längre på utsidan)skiljer rätt rejält på ut o insida. Kan det vara bra för ben o leder? Skulle inte tro det. Såg när jag släppte ut dom idag att de ömmar när dom går, i synnerhet inne i stallet men när dom kommer ut på mjukt underlag går det bättre men inte helt bra, då har det ändå regnat i flera veckor nu så marken är extremt mjuk. Ska även tillägga att detta rör sig om unghästar.

Hade min hovis verkat så hade jag definitivt bytt.

Man undrar också varför det säljs enorma mängder boots till hästägarna när deras verkningsmetoder är såå revolutionerande .:cool:
Strasserfolket och andra metoden "med många bokstäver " slåss ju om bootsförsäljningen.

Verkar helt hysteriskt.

Som jag sagt förut ,döp om det till "Bootsmetoden" istället. ;)

Mkt bra skrivet

Jag har debatterat MINA åsikter väldigt många gånger.

Jag utbildar mig till Etolog och söker alltid grunden till våra djur, dess beteenDe och fysiologi.

Varför ser hästen ut som den gör, hur har den utvecklats genom evolutionen att anpassa sig till den miljö den är menad att leva.

Vi har inte förändrat mycket på våra domesticerade djur, men vi tycks tro det. Vi förmänskligar djur och blir sedan chockade över problemen, beteendestörningarna, skadorna osv vi får för att vi anpassar dem till oss och våra syften snarare än att vi anpassar oss till dem.

Vi har hästar med beteendestörningar, återkommande kolik, magsår mfl för att hästen är en grovfoderätare som är byggd för att äta praktiskt taget konstant.

Vi har hästar med hovproblem då hästen inte blir verkad, alt sliter sina hovar i balans. Självklart är fång en magåkomma men symtomet är hovrelaterat och en av problemen.

Vi har led / muskel och ryggproblem för att vi tillför en ryttare och utrustning

Men

Vi vill använda hästen för våra syften.. Tom jag vill rida på min häst och träna och ha skoj.

Men jag ser till att min häst får den största möjliga sannolikt naturliga förutsättningarna för att kunna bete och agera och röra sig som en häst ska och bör

Han bor i en stor lösdrift, den hålls på att utformas för att ge mycket motion med mat och vetten på olika ställen. Med tillgång till skydd och omväxlande terräng.

Han är verkad enligt vildhästmetoden med låga trakter och korta tår med en överrullning (mustangrundning)

Han har fri tillgång på grovfoder som håller hans mage problemfri och beteendestörningarna borta.

Ja vad mer kan jag säga. Mina åsikter är och förblir att anpassa mig själv till den största grad det går.

Jag försöker arbeta med moder natur istället för att bekämpa henne

Till detta, är jag vegetarian, köper så mkt ekologisk som möjligt och jobbar för miljömedvetenhet.

Jag hoppas arbeta någonstans där jag möjligen kan göra en liten skillnad, förmodligen efter den här utbildningen lär jag söka som doktorand och hoppas på att få jobba med att utveckla våra lantbruksdjurs och husdjurs miljöer och levnadskvalitet.:love:

MuMin

Barfota javisst men inte till vilket pris som helst

Så kan vi komma tillbaka till en disskussion ang vad som har kommit fram i den nya forskningen :-)

Mumin

Sedan har jag inte sagt någonstans att skor är problemet, utan det är att felverkning och skor gör att bakre delen av hoven inte är i marken och detta ger hästen sin blodcirkulation, sedan kan man inte bota fång genom hovarna, men dess symtom.

Vet du vad dom refererar till nar dom pratar om dom extremt hoga trakter? Har du sett vad han refererar till i verkligheten? Tyvarr har jag sett vad han refererar till i verkligheten och jag tror att den typen av verkning ar i princip obefintlig i Sverige....
Jag har bara sett tva hastar med sadana fotter i under over 30 ar i Sverige och dom kom bada fran USA.... :cry:

Sedan ar det ocksa sa att denna typ av verkning som han foresprakar redan ar mycket vanlig i USA bland utbildade hovslagare. Konstigt eller? :confused:

Så du menar att ferala hästar inte har problem med fång för att de konstant är gravida :rofl:
Alla hingstar då, eller ingår inte dom i din plan :angel:
Eller ja nu vet jag, eftersom dom betäcker är de skyddade med:confused: och de äldre stona som inte blir betäckta ja de har helt enkelt ett livsskydd eftersom de har haft föl en gång i tiden:confused:
Mumin

Har du nagonsin sett vilda hastar? Han refererar ju till hastar i USA dock vet jag inte vilken av vildhastflockarna han studerat. Har sjalv sett hastar fran tva av omradena och jag kan ju direkt saga att dom inte var perfekta. Dock har jag traffat domestiserade vildhastar dar fotterna verkats och jag maste ju saga att dom har kanonhovar kvalitetsmassigt!!! Sedan ar det ju inte sa konstigt att det ar sa da hastar med daliga fotter snabbt svalter ihjal eller blir ett enkelt byte for rovdjur....

Sjalv har jag fn inga skor pa mina hastar, vintervila, och jag har alltid valt att ha dom utan skor nar sa ar mojligt. Har dock alltid anvant utbildad hovslagare och det har aldrig varit ett problem. Har inte haft hallbarhetsproblem med nagon hast pga ben aven da mina hastar nar dom tranas/tavlas har vanliga jarnskor pa sig.

Mvh Jolene

Jag har inte skrivit här på länge, men ibland kommer det inlägg som jag bara gapar av

"En barfotahäst som rids, behöver ha lite slitmån att ta av"

WHAT? Mitt största problem med mina hästars hovar är att de växer snabbare än de slits. Så även i somras när vi red den mesta tiden på vanliga grusvägar eller skogsbilvägar (relativt mjuk sand)

En "slitmån" som axel hänvisar till kan även benämnas som "överflödigt horn". Hovens är till sin konstruktion gjord så att ju längre ifrån näringstillförseln, dvs kötthoven, hornet är, desto svagare blir hornet.
Det har visat sig vara väldigt praktiskt eftersom horn som växer sig för långt slits snabbare och lättare. Nackdelen är att horn som blir så försvagat både kan spricka och flisa sig upp i det horn som borde vara kvar.

Det är en av de stora anledningarna varför man INTE skall lämna för mycket horn när man verkar samt att en barfotahäst absolut inte skall få gå för länge mellan verkningarna eftersom man då riskerar att hovarna börjar gå sönder istället för att bygga sig starkare.

Sen kan jag även påpeka att hela poängen med en hov i balans är att den skall slitas helt jämt. Du skall i princip kunna välja att antingen verka hästen eller låta den gå lite extra på grusvägen. Det är fullt möjligt att uppnå detta på en frisk häst, jag har sett det göras många många gånger.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka