Strasserverkare byter religion?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Strasserverkare byter religion?

Ja sen är man alltid två som bråkar :smirk:
Skulle inte heller tycka det var roliga när det kom folk bara för att göra dumma kommentarer på mina föreläsningar.

Tycker du borde läsa länken. Kanske nästan gång du går blir annorlunda då ;-)

http://cvm.msu.edu/news/press/phytrim.htm
written by Dr Bowker
"As a result of teaching gross anatomy to MSU veterinary students, Bowker became interested in the equine foot, because he knew that the texts commonly used by students and veterinarians were often incorrect on this subject."

Mumin

Barfota javisst med inte till vilket pris som helst

Ja sen är man alltid två som bråkar :smirk:
Skulle inte heller tycka det var roliga när det kom folk bara för att göra dumma kommentarer på mina föreläsningar.

Så som jag känner igen Stuv så har jag svårt att tro att just han kommer med dumma kommentarer. Jag tror snarare att det var sakliga kommentarer. Men jag har däremot inte svårt att förstå att Mumin_79 inte märker skillnaden på vad som är dumt och vad som är sakligt.

:eek:
"dumma kommentarer":confused: Vad vet du om det?Kanske det var kunniga kommentarer och seriösa frågor?
Varför förutsätter du att frågorna var oseriösa?

Om inte OL klarar av att svara på frågor och framförallt då ifrån kunniga personer med lång erfarenhet av hovar och hästar,då har han problem och inte publiken.

Så som jag känner igen Stuv så har jag svårt att tro att just han kommer med dumma kommentarer. Jag tror snarare att det var sakliga kommentarer. Men jag har däremot inte svårt att förstå att Mumin_79 inte märker skillnaden på vad som är dumt och vad som är sakligt.
Håller helt med dig.:bow:

och vart i detta ser du att strasserverkare vill skola om sig?:crazy:
Så om jag sätter ut en annons i hästfocus med "strasserkurs för utbildade hovlsgare" betyder det att utbildade hovslagare vill skola om sig? Elle kanske "westernridning för fälttävlansryttare"?

VAD I DETTA VISAR ATT STRASSERVERKARE VILL OMSKOLA SIG? det är ju som vanligt damsugarförsäljaren OL som vil lfå in lite mer klirr i kassan...

hörde nån siffra om hur mycket pengar han tjänat på sina helgkurser... inte jobbar han ideellt iaf:devil:
Jag trodde alla rättegångar med fällande domar fått Strasserverkarna att byta inriktning,fel gissat alltså?:confused:

Vad tycker du som hästvän om fallen i England då?

Av den anledningen att ni endast är ute efter att såga metoden och inte lära er något, av den anledningen anser jag att då ska man faktiskt inte gå och förstöra upplevelsen för andra som faktiskt är intresserade. Han var dessutom på två olika föreläsningar och vad mer för anledningen än att provocera alt förstöra. :confused:

Ni ser inte mig omkring springande på föreläsningar och dumförklarar föreläsaren, inte behöver man hålla med utan man behåller det man tycker är lämpligt. Men man kan ge den respekten att man lyssnar.:idea:

Ni kanse skulle pröva det någon gång istället för att vara för upptagna med att kasta sten i glashus.

Mumin

Det är besynnerligt att jag inte får en enda kommentar på forskningen gjord av en objektiv veterinär mkt kompetent. :confused:

Är det för att ni är

1 ointresserade
2 satt huvudet i sanden o skriker jag har inte läst jag har inte läst
3 inte vill medge att dessa barfotatalibaner might ha en point i det faktum att ferala hästar inte har hovsjukdomar men våra tamhästar har och att anledningen är dåligt hovvård.
4 helt enkelt inte klarar av att ta åt er forskning som inte överrensstämmer med eran tilltänkta tro

Så vad är det nu då, för med dessa heta barfotadebatter och kunniga hovslagare och lekmän och ingen har sagt ett knyss *himla konstigt* :confused:

Kanske när en så kunnig man drog parareller med de ferala hästarna o hans hovforskning äntligen folk kan sluta kalla mumin för stolle :angel:

Mumin

Oj oj
International Veterinary Information Service, Ithaca NY (www.ivis.org), Last updated: 15-Dec-2005
How Hoof Form Relates to Hoof Function: Part 1
G. Ovnicek
Dr. Pollitt’s.

Equine Digit Support System, Inc, Penrose, CO, USA.

http://www.ivis.org/proceedings/geneva/2005/ovnicek1/chapter.asp?LA=1

man måste vara medlem på ivis för att få komma in tror jag, men det är gratis.

Texten berättar att studier är gjorda på ferala hästars hovar, deras anatomy och avtryck för att finna en lösning på utvecklingen av en naturlig balans, fortsatt forskning pågår om ang ferela hästar och hur man kan tillämpa denna information till våra tamhästar för att bota hälter.

Den nya informationen som kommit veterinärer till känna har gjort att forskning har gått i en annan riktning, Den första stora skillnad de nämner är att sulan ser ut att ha en mer aktiv del av viktbärandet än tidigare förstått, även stålen tycks ha en avgörande roll i viktbärande, de säger även att domestiska hovar har exakt samma funktion när miljön och livsstilen håller hovarna optimala
citat från texten:

Bara genom att se till att låta bakre delen av hoven arbeta och låta hoven landa med trakt först med strålen nära marken, detta kommer att räta upp the dip joint när hoven möter marken.

Den här biten är jag för trött för att översätta och förklara med mina egna ord, så jag hoppas du har överseende med detta lilla citat boj.

"Heel down… Toe down… Foot engages… Weight-bearing… If the foot is worn in a manner that allows the foot to leave the ground at the proper time, there is no excessive strain on the DDFT and collateral ligaments. If the horse engages the ground toe-first, there is a reverse movement of the pastern."

Mumin

Snart börjar jag gråta av lycka :angel:
Jämför det här hovis med vad jag pratade om i vår förra disskussion om vinklar :angel:

http://www.ivis.org/proceedings/geneva/2005/ovnicek2/chapter.asp?LA=1
How Hoof Form Relates to Hoof Function: Part 2
G. Ovnicek

Equine Digit Support System, Inc, Penrose, CO, USA.

Min egna tolkning av en del av texten skrivna av veterinärer, detta är del 2 som är en fortsättning på den första delen som ni ser i ett tidigare inlägg..

Många kritiker menar på att en naturligt nött hov inte är av glädje för våra domesticerade hästar och dessa hovar. Men kom ihåg. Hästar var aldrig gjorda för att bli ridna och hoven i dess naturliga form är menad att nöta hela tiden för att ta bort belastningen på den distala interphalangeala leden. Om vi tillför extra vikt oc stres på djuret och dess hovar med en ryttare, en sadel och dicipliner osv som riskerar hela hästen. Varför skulle vi till detta lägga till extra längd och widd till hoven för att bara öka
leverage forces around the distal interphalangeal joint?
Jag önskar att applodera de hästsko tillverkare som har blivit medvetna om behoven i industrin. alternativa produkter som har blivit anpassade att inte ge exessiva stressafaktorer

Mumin

:banana: :banana: :banana: :banana: :banana:

Av den anledningen att ni endast är ute efter att såga metoden och inte lära er något, av den anledningen anser jag att då ska man faktiskt inte gå och förstöra upplevelsen för andra som faktiskt är intresserade.
Mumin

HUr ska man kunna lära sig något av en metod man inte tror på? Klart man sågar en metod som uppenbarligen skadar hästar.

Om man vill tro på gud är det upp till var o en men försök inte tvinga någon annan till det.

Men vad är väl att vänta av en som utsätter hästar för Strasser"verkning"... :angel:

Jag hoppas du använder vatten till dina torra händer istället för fuktkräm. :cool:

Det här är bara så onödigt...

Vad vet du om Migos hästars hovar? Min upplevelse av vissa av dina inlägg är att du tycks vara ute efter att göra ner andra när du inte har något bättre att komma med.

Jag väljer själv inte Strassers verkningsmetod till mina hästar och jag skulle aldrig drömma om att klanka ner på någon person som gör det valet.

Kanske var det menat som ett skämt från din sida, vad vet jag. Jag är inte tillräckligt bevandrad i Buke-världen för att förstå det i sådana fall.

Är det så att du väljer att komma med något syrligt svar på detta så kommer jag inte göra mig besväret att bemöta det.
Om du uttrycker dig väl, så kan jag tänkas vara intresserad av att fortsätta en dialog med dig.

När min häst röngades så hade hon rotation på sin hov med tendens till bockhov. Alltså så förändras stötdämpningen, vilket i mitt fal (tror jag) är uppkomsten till min hästs hov- och knäinflammation.
Men din häst hade ju extremt hög trakt pga av sjukdom

Skit i klacken och överrullning, se till stötdämpning tycker jag.Då kan det vara som i det fallet(bild som visades i våras)när hästen trakt slits så hårt att den bara har strålen att gå på o man undrar hur mkt mer av den man kan karva på för att få samma höjd på trakt o stråle.
Vartefter det händer så ökas belastningen på hästens senor o ligament-överrullningen.
Å hur sätter den ner hoven i isättningsfasen?

Man måste se till hela rörelsen.

Min häst har gått barfota med hjälp av ove lind, skodd med hovis och nu senast oskodd med hovis!:cool:
Hoppas att den är frisk nu:)

Om du bara orkar läsa länkarna jag har satt ut skulle du se att fallet inte är så. Utan faktum är att det disskuteras inom veterinärkåren i USA om rejäla förändringar.
Fallet verkar vara så att traditionell hovvård/ hovskoning förhindrar hästens naturliga blodcirkulation och stötdämpning. Och påfrestar lederna mer än barfota med låg häl ,kort tå :angel:

Ska med stort intresse följa det här, kan inte dröja så himla länge innan det börjar pratas i Sverige.

:love:

Alla är himla snabba på att idiotförklara folk med annorlunda tänkande men ingen vill svara nu?

Mumin

Barfota javisst med inte till vilket pris som helst

Så du menar att ni springer till kyrkan och stör prästens predikan genom att ställa frågor om hur det över huvudtaget är möjligt
Eller hur ska jag tolka den jämförelsen ;-)

Mumin

Fast hon slet inte ner trakten så hårt att hon bara gick på strålen...
Hon bytte ut sin stråle i samma veva som hon började få lägre trakt.

Men i vilket fall som hellst så fick hon skor med sula och högre trakt efter hon blev sjuk i våras och nu i sept var hon ännu värre.
Så nu ser det verkligen inte ljust ut tyvär.

Tillägg till ovanstående.
Om hästen har ont/ infl. vid strålbenet så avlastar den sin trakt som då skjuter i höjden pga att den inte vill belasta den.
Då får man även sekundära skador på andra ställen i kroppen om den går för länge.

Bilden som jag refererade till var en S.verkad häst.
Om trakten är för låg kommer tån att skjuta iväg framåt o kan inte hållas kort.

Visst är det lågt. :D Jag är bara så trött på Migos fanatism och skygglappar där hon tjatar om samma sak hela tiden oavsett vad som skrivs och oavsett hur mycket elände som kommer fram i Strassers namn. Har för mig att hon och de övriga Strassrarna var knäpp tysta i en tidigare tråd där det visades hemska bilder och en film på en Strasserverkad häst i England. Inte en enda försvarade djurplågeriet eller försöker bortförklara det. HS i Tyskland däremot ansåg att det var helt rätt och korrekt utfört, bara en sån sak borde få den mest inbitne att vakna upp ur koman. :crazy: Jag har öht aldrig förespråkat mineralolja till varesig djur eller människor. :mad: Enda uttorkande jag kan tänka mig att använda är trätjära eftersom den här blöta hösten är ett rent elände för hovarna.

En Strasserverkare kommer aldrig någonsin att få röra mina hästar, jag anlitar kunniga människor till mina djur och tvekar aldrig om jag ska ta ut veterinär, hovslagare, massör eller naprapat till dem. Mina hästar ska klara av att gå i hagen och ridas utan att det smärtar.

All heder till de Strasserister som äntligen får upp ögonen och inser att det finns smärtfria alternativ inom barfotandet istället för att göda Hiltrud och skada djur i hennes namn. :bow:

Så du menar att ni springer till kyrkan och stör prästens predikan genom att ställa frågor om hur det över huvudtaget är möjligt
Eller hur ska jag tolka den jämförelsen ;-)

Mumin

Tack för dagens skratt!!! Nu fick du till det :)
Tror i och för sig inte att "prällen" inbjuder till frågor under sin predikan men jag får god lust att gå till kyrkan och "räcka upp handen" för att se vad som händer.

Till alla!
Som föredragshållare så måste man kunna behålla sitt goda humör oavsett hur frågor ställs och svara på frågorna vänligt även om de kan tyckas komma utifrån "nu ska jag visa att det du säger inte stämmer".

Jag tror att det är här som Ove gör misstag och att han genom att inte kunna kontrollera sitt humör i vissa situationer brister i trovärdighet. Om han istället lugnt och sansat förklarade så skulle han ha lättare att nå ut till de som kommer till hans föresläsningar och är skeptiska.

Jag är tveksam till att det finns personer som från början när de går på en föreläsning enbart är där för att störa utan jag ser det mer som något som byggs upp. T ex personen ställer en fråga som Ove uppfattar på ett visst sätt. Personen får ett inte alltför vänligt eller uttömmande svar...... och så byggs det upp något form av "krig".

Själv ställer jag väldigt mycket frågor då jag är på kurs eller föreläsning (oerhört vetgirig) och jag vet att det kan vara provocerande för föredragshållaren ibland. Dock har jag lärt mig lite knep genom åren på vilket sätt jag ska ställa frågorna för att de inte ska uppfattas som provocerande eller hotande för föreläsaren.

Om du refererar till min häst så var icke så fallet med henne.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka