Sv: Strasserverkare byter religion?
Jag har sett många hästar som varit verkade av OL o dessa hovar har inte sett för fagra ut, sneverkade o hemska.Dessutom vet jag flera som gått en helgkurs hos OL för att sedan kalla sig hovvårdare, nä inget för mig. En riktig hovslagare har flera års utbildning, medans en hovvårdare kanske bara har en helgkurs, Jag anser att det är oseriöst. Hade min hovis verkat på det viset hade jag bytt direkt.
Du blir inte hovvårdare för att du har gått en helgkurs. Däremot har du tillräcklig kunskap för att kunna underhållsverka dina egna (friska) hästars hovar. Om de kallar sig hovvårdare måste det vara något som inte stämmer, och ja det skulle uppfattas som oseriöst.
Har själv inte sett en enda hov som Ove har verkat som skulle vara sne. Hur många hästar har du sett som Ove har verkat? När såg du dessa hovar? Vad hade de för diagnos innan han verkade dem? (Han tar ju bara fall där det är problem med hovarna, övrigt d v s friska hovar som ska verkas lämnar han vidare till hovvårdare, ej en helgkurs då, utan någon med mycket mer erfarenhet än så som faktiskt kan titulera sig hovvårdare, så vitt jag vet. Kanske finns det undantag där han även tar friska hovar..?..)
Jag har själv haft en utbildad hovslagare hos mig för drygt ett år sedan. Dessutom var hon utbildad hos Ove och jag fullkomligen bombaderade henne med frågor om vad hon ser för skillnad på hovar nu jämfört med när hon endast gått hovslagarutbildningen, mycket intressant.
Anledningen till att jag tog hit henne var att jag hade lite funderingar över min ena hästs hovar (då nyinköpt) där jag ville ha en andra åsikt av någon med mer erfarenhet än vad jag då hade.
Den ena utbildningen utesluter inte den andra.
Med detta inte sagt att hovslagare inte kan sin sak. När jag berättade för min hovslagare för ett par år sedan att jag skulle utbilda mig för Ove för att själv kunna verka min hästar så var hon väldigt positiv inställd till det (utan att själv ha gått kurs för honom). Det hon sa till mig var; att verka är enkelt, det är bara vissa hovslagare som inte vill dela med sig av den enkelheten för att de är rädda att mista sitt jobb....
Det är enkelt, när man vet hur man ska göra. I början tog det tid för mig p g a lite osäkerhet från min sida och innan jag fick in snitsen. Nu går det som i ett huj och snedverkar gör jag definitivt inte.
Det som fungerade bra för mig var att jag tog hem någon med mer kunskap och erfarenhet än vad jag hade till en början för att se att det jag hade gjort var korrekt. Numer är jag helt trygg i det jag gör. Och det bästa av allt är att jag inte är beroende av någon annan person för att hålla ordning på mina hästars hovar och för mig är det frihet...