Strasserverkare byter religion?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Strasserverkare byter religion?

*delvis knapplån*
jaa.... nån som läste artikeln i senaste hästfocus? Deras otroligt stora avslutning på utbildningen...där de för första gången fick se dissekerade hovar... och faktiskt fick se TRE utbildade verkare verka under tre dagar? och, inte att förglömma, de träffade ju en känd naturfotograf och såg vildhästar.... otroligt givande och utbildande vad gäller verkning av patologiska hovar....

/Migo

Och i samma veva sjönk du just till samma nivå!

nädå, jag har långt kvar till Ove Lind;)
det SANHCP själva som sänkte sig med den fruktansvärt löjliga artikeln. Jag trodde på allvar att de lärde sig nånting på sin utbildning...?

Jag har sett många hästar som varit verkade av OL o dessa hovar har inte sett för fagra ut, sneverkade o hemska.Dessutom vet jag flera som gått en helgkurs hos OL för att sedan kalla sig hovvårdare, nä inget för mig. En riktig hovslagare har flera års utbildning, medans en hovvårdare kanske bara har en helgkurs, Jag anser att det är oseriöst. Hade min hovis verkat på det viset hade jag bytt direkt.

Du blir inte hovvårdare för att du har gått en helgkurs. Däremot har du tillräcklig kunskap för att kunna underhållsverka dina egna (friska) hästars hovar. Om de kallar sig hovvårdare måste det vara något som inte stämmer, och ja det skulle uppfattas som oseriöst.

Har själv inte sett en enda hov som Ove har verkat som skulle vara sne. Hur många hästar har du sett som Ove har verkat? När såg du dessa hovar? Vad hade de för diagnos innan han verkade dem? (Han tar ju bara fall där det är problem med hovarna, övrigt d v s friska hovar som ska verkas lämnar han vidare till hovvårdare, ej en helgkurs då, utan någon med mycket mer erfarenhet än så som faktiskt kan titulera sig hovvårdare, så vitt jag vet. Kanske finns det undantag där han även tar friska hovar..?..)

Jag har själv haft en utbildad hovslagare hos mig för drygt ett år sedan. Dessutom var hon utbildad hos Ove och jag fullkomligen bombaderade henne med frågor om vad hon ser för skillnad på hovar nu jämfört med när hon endast gått hovslagarutbildningen, mycket intressant.

Anledningen till att jag tog hit henne var att jag hade lite funderingar över min ena hästs hovar (då nyinköpt) där jag ville ha en andra åsikt av någon med mer erfarenhet än vad jag då hade.

Den ena utbildningen utesluter inte den andra.

Med detta inte sagt att hovslagare inte kan sin sak. När jag berättade för min hovslagare för ett par år sedan att jag skulle utbilda mig för Ove för att själv kunna verka min hästar så var hon väldigt positiv inställd till det (utan att själv ha gått kurs för honom). Det hon sa till mig var; att verka är enkelt, det är bara vissa hovslagare som inte vill dela med sig av den enkelheten för att de är rädda att mista sitt jobb....

Det är enkelt, när man vet hur man ska göra. I början tog det tid för mig p g a lite osäkerhet från min sida och innan jag fick in snitsen. Nu går det som i ett huj och snedverkar gör jag definitivt inte.

Det som fungerade bra för mig var att jag tog hem någon med mer kunskap och erfarenhet än vad jag hade till en början för att se att det jag hade gjort var korrekt. Numer är jag helt trygg i det jag gör. Och det bästa av allt är att jag inte är beroende av någon annan person för att hålla ordning på mina hästars hovar och för mig är det frihet...

Senast ändrad av en moderator:

*delvis knapplån*
jaa.... nån som läste artikeln i senaste hästfocus? Deras otroligt stora avslutning på utbildningen...där de för första gången fick se dissekerade hovar... och faktiskt fick se TRE utbildade verkare verka under tre dagar? och, inte att förglömma, de träffade ju en känd naturfotograf och såg vildhästar.... otroligt givande och utbildande vad gäller verkning av patologiska hovar....

/Migo

Dissekerade hovar får du se redan när du går helgkurs för Ove, så det är knappast första gången de personerna såg itusågade hovar.

jag upprepar bara det som stod i artiklen, skriven av en av deltagarna. Själv har jag ingen lust att bygga på OL s förmögenhet och gå hans kurs, räcker med att jag bidragit till Strassers kassa;) *ler litet*

och NEJ, det är inte lätt att verka. Kunskap är som en bubbla, ju mer man kan, ju mer vet man att man inte kan...(ju mer bubblan växer, ju stärre blir kontaktytan mot det man ännu inte kan...)

/Migo

och NEJ, det är inte lätt att verka. Kunskap är som en bubbla, ju mer man kan, ju mer vet man att man inte kan...(ju mer bubblan växer, ju stärre blir kontaktytan mot det man ännu inte kan...)

/Migo

Saker och ting blir ju inte svårare för att du lär dig mer.

Det som händer är ju att du ser hur lite du vet i förhållande till hur mycket som finns att veta.

Har du lärt dig att underhållsverka friska hovar så blir ju inte detta svårare att utföra för att du ytterligare vidarutbildar dig inom ämnet hovar.

nej, men vad som är en frisk hov och hur man bedömmer det blir svårare eftersom man får fler och fler saker att bedömma efter. Många av de fall som OL visar upp som friska botade hovar tycker ju jag är sjuka hovar... och många av de fall som jag kan visa tycker hovslagarna är sjuka... och vise versa;)

alltså, när jag började hålla på med hästar så var en frisk hov för mig...ehhh...en kall hov som hästen inte haltade av? Nu är en frisk hov för mig nånting helt annat. Ju mer man lär sig, desto mer inser man att man borde kunna för att egentligen ge sig på att verka.

Det är därför det är nästan lika farligt att kunna litet, som att inte kunna alls... Jag vidhåller att man efter tre dagars utbildning INTE ska verka ens en "frisk" hov själv utan överinseende och ständiga instruktioner av utbildad verkare. faktiskt.

*delvis knapplån*

/Migo
Sen när blev Hästfocus en seriöst och saklig tidning att ta på allvar? :angel:

Fast all är ju rellativt.

De hästar jag sett som verkats enligt strasser gör att jag tycker att ingen strasserverkare får verka en hästs hovar över huvud taget.

*delvis knapplån*

/Migo

Det där var ju bara lågt, artikeln var underhållande, intressant, trevlig och bilderna fina.

Det beror ju på VAD man vill lägga in i en artikel, om man läser den kristiskt objektivt eller om man läser den som Fan själv läser bibeln.

Ditt inlägg hamnar definitivt i mina ögon på Bukes mest onödiga inlägg.

Sen när blev Hästfocus en seriöst och saklig tidning att ta på allvar? :angel:

Wow, Mia du imponerar! :bow: :bump: :bow:

(Till er som inte förstår vad jag menar så har Mia i tidigare tråd med bestämdhet hänvisat till fakta i form av tidningsartiklar, dock ej Hästfocus vad jag vet. Härligt att se att människor kan ändra sin inställning till det som skrivs i tidningar och inte ta det på för stort allvar. :) )

men om en organisation har fått kritik för att deras utbildning är undermålig, varför väljer de att publicera en artikel som den de gjorde? Javisst var det trevlig läsning i en tidning som inte faktagranskas för fem öre- det vet jag också. Men artikelförfattaren var ju enl. egen utsago med på resan- alltså antar jag att det som skrevs inte var bluff. Varför väljer de att framställa det som att det var första gången de gjorde praktik om det nu inte stämmer? Nu har jag inte tidningen hemma, så jag kan inte citera. Kna dock ordna det om det är nån som undrar över vilka stycken det är jag refererar till.

det är den inte- men som jag sa i inlägget ovan, författaren var ju själv med och valde själv vad som skulle belysas... ;)

sen tar inte jag heller hästfocus på allvar, lika litet som jag tror på dagens horoskåp i metro;)

men om en organisation har fått kritik för att deras utbildning är undermålig, varför väljer de att publicera en artikel som den de gjorde? Javisst var det trevlig läsning i en tidning som inte faktagranskas för fem öre- det vet jag också. Men artikelförfattaren var ju enl. egen utsago med på resan- alltså antar jag att det som skrevs inte var bluff. Varför väljer de att framställa det som att det var första gången de gjorde praktik om det nu inte stämmer? Nu har jag inte tidningen hemma, så jag kan inte citera. Kna dock ordna det om det är nån som undrar över vilka stycken det är jag refererar till.

Varför väljer du att läsa något som inte tilltalar dig?

För att det berör ett intresse som jag har?
och för att jag har så tråkigt på dass annars:angel:

Jag är också ganska skeptisk mot den här barfotaverkningen som blivit till någon sorts trend. Tycker all fakta kring konceptet är tvetydigt...

Tips är att du deltar under en kostnadsfri föreläsning i ämnet. Ta med de frågor och tveksamheter du har så kan du få mer information. Inte med det sagt att du ska sko av din häst. Men om du är intresserad av ämnet hovar så kan det vara ett bra sätt att få information oavsett om du väljer att ha hästen skodd eller inte.

Vänligen
Lotten__

Wow, Mia du imponerar! :bow: :bump: :bow:

(Till er som inte förstår vad jag menar så har Mia i tidigare tråd med bestämdhet hänvisat till fakta i form av tidningsartiklar, dock ej Hästfocus vad jag vet. Härligt att se att människor kan ändra sin inställning till det som skrivs i tidningar och inte ta det på för stort allvar. :) )
Eftersom jag inte heller förstår vad du menar får du gärna länka till de trådarna där jag "med bestämdhet hänvisar till fakta i form av tidningsartiklar". :smirk: Blandat ihop mig med någon? :angel:

Inte en aning om hur man länkar. Tråden heter hovar och du hänvisade till en artikel i tidningen Ridsport.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka