Strassermetoden idag

Eloy81

Trådstartare
Hm.. Nu kanske detta är ett så uttjatat ämne att ingen orkar bry sig
Men jag och en vän satt och pratade häromdagen om dom nya regler som kom delvis (eller kanske helt) beroende på dom olika metoder som dök upp för barfotaverkning. Minns att jag följde dom trådar som fanns för drygt 10 år sen här då det var ganska intensivt ibland minst sagt!
Så kom vi att prata om hur det är idag.
Någon som vet hur dessa verkare har det nu? Tycker mig inte ha hört/läst något på flera år och är lite nyfiken ☺

Ska väl tillägga att det lät minst sagt oroande hur metoden beskrevs då, och en sak jag och vännen diskuterade var om dessa verkare fått kasta in handduken tillslut eller om dom ändrat stil?! Antar att det borde vara betydligt mindre utövande eftersom det varit så tyst. I så fall finns väl inte mycket mer att tillägga. Då tog dom död på sig själva så att säga.
Lite meningslöst diskuterande kanske..

Helt borta är väl inte Strassermetoden, finns säkert en och annan kvar. En blev dömd för knappt ett år sedan, för djurplågeri om jag minns rätt.

Jag tror att det senaste inom barfotaverkningen är att man ska verka för att det ska bli som kinesisk zonterapi.

Hmmm, nej men NEJ. Hovterapi, det är nog inte så många som skulle hitta en Hovis som man får gå pararellt med och utöva sin konst. Jag blir beklämd av att läsa hur man minimerar hovvård till att omfattas av några få veckor, till ett hutlöst pris för att sedan lämpa över ansvaret på eleven för sin fortsatta utbildning.

Helt borta är väl inte Strassermetoden, finns säkert en och annan kvar. En blev dömd för knappt ett år sedan, för djurplågeri om jag minns rätt.

För strasser metoden per namn specifikt ? Eller hette det något annat ?
Jag har inte personligen hört strasser öht senaste åren alls . Vare sig rättsligt eller som försäljningsmetod alls till namnet ?

Hmmm, nej men NEJ. Hovterapi, det är nog inte så många som skulle hitta en Hovis som man får gå pararellt med och utöva sin konst. Jag blir beklämd av att läsa hur man minimerar hovvård till att omfattas av några få veckor, till ett hutlöst pris för att sedan lämpa över ansvaret på eleven för sin fortsatta utbildning.

Lite osäker på om detta var utifrån min post eller ej ?

"Skolan" , "hovterapi" bedrivs aktivt intensivt i en krets och anses /säljs som unik som sagt .

Hur skolan sen må vara relaterad till Strasser eller ej låter jag vara osagt . Många uppfinnare har tidigare gjort liknande under olika "patenterade" namn . Hur de sen eventuellt är samma i grunden eller helt orelaterade eller mer ngt mittemellan låter jag vara helt osagt. Min enda poäng i sammanhanget väldigt kort och slarvigt sammanfattat är att opportunister /kvackare/oseriöst men samtidigt drivet folk , finns det gott om inom ffa djur.

Senast ändrad:
För strasser metoden per namn specifikt ? Eller hette det något annat ?
Jag har inte personligen hört strasser öht senaste åren alls . Vare sig rättsligt eller som försäljningsmetod alls till namnet ?
Jo det finns ett rätts fall för knappt ett år sedan, där hästen var verkad enligt strassermetoden. Men utövaren dömdes för bl.a. Djurplågeri, möjligen något mer men minns inte. Jag vet däremot vem som sedan fick vården av denna häst, och idag mår den bra igen.

Lite osäker på om detta var utifrån min post eller ej ?

"Skolan" , "hovterapi" bedrivs aktivt intensivt i en krets och anses /säljs som unik som sagt .

Hur skolan sen må vara relaterad till Strasser eller ej låter jag vara osagt . Många uppfinnare har tidigare gjort liknande under olika "patenterade" namn . Hur de sen eventuellt är samma i grunden eller helt orelaterade eller mer ngt mittemellan låter jag vara helt osagt. Min enda poäng i sammanhanget väldigt kort och slarvigt sammanfattat är att opportunister /kvackare/oseriöst men samtidigt drivet folk , finns det gott om inom ffa djur.
Tror inte att denna lära har något samröre med Strasser, den är nog sin egen om man ser till grundaren och ansvarig.

Jo det finns ett rätts fall för knappt ett år sedan, där hästen var verkad enligt strassermetoden. Men utövaren dömdes för bl.a. Djurplågeri, möjligen något mer men minns inte. Jag vet däremot vem som sedan fick vården av denna häst, och idag mår den bra igen.

Ja som sagt , jag har inte hört något om Strassermetoden alls i media eller annat senaste åren .

Det är påfallande svårt att googla fram någon hovvårdare enligt Strasser-metoden, och på Svenska hovvårdsförbundet kommer man inte åt listan över hovvårdare. Så rörelsen verkar ha upphört eller gått under jorden.

Fenomenet att en person med bristfälliga egna kunskaper och stor karisma hittar på en "metod" och får folk att gå dyra helgkurser för att sedan ge sig ut och verka andras hästar har dock inte upphört.

Det är påfallande svårt att googla fram någon hovvårdare enligt Strasser-metoden, och på Svenska hovvårdsförbundet kommer man inte åt listan över hovvårdare. Så rörelsen verkar ha upphört eller gått under jorden.

Fenomenet att en person med bristfälliga egna kunskaper och stor karisma hittar på en "metod" och får folk att gå dyra helgkurser för att sedan ge sig ut och verka andras hästar har dock inte upphört.
Det går visst att få en lista på hovvårdare på deras hemsida. Tryck på Hovvårdare längst upp i högra hörnet - då kommer det upp en ny meny under huvudmenyn - där finns bla alternativet SHP Sverige - trycker du där kommer en lista upp.
Nu pratar jag Nordiska Hovvårdsförbundets hemsida.

Det finns en aktiv här på Buke. Du vet nog vem.
Numera är det dock ingen som visar när deras häst går på en platt sula utan bärrand och påstår att strålen är som hundens trampdyna eller blodpump/ hästens fyra extra hjärtan.

Tror att de som utövade/utövar strasserverkning har fått lägga locket på och vara väldigt tysta om det. Kanske hålla på med det för sig själva, på sina egna hästar, och har några få trogna lärjungar.... Eftersom folk har fällts för det (med all rätt!) är det nog inte många som öppet annonserar om det, om ens någon.
Fast man kallar det kanske något annat nu ....

Hovterapi kan man tex googla på. det är en helt unik ny skola inte många känner till och har missat totalt ! Men alla kan lära sig genom att gå kurs !

OBS - för övertydlighetens skull :skolan finns . Jag är ironisk (och beklämd) utifrån detta faktum .
Ja, kära gamla CL har hittat på en helt egen typ av hovskötsel. Denna har hon kommit på helt utan utbildning på hästens fötter och deras behov...

Ja, kära gamla CL har hittat på en helt egen typ av hovskötsel. Denna har hon kommit på helt utan utbildning på hästens fötter och deras behov...

Jag vill helst undvika namn osv även om många ändå vet och fattar vilka /vem osv.
Men : visst var även du för flera år sen inställd på viss skola "barfotaverkare" enl skola x eller y osv ? :( Och argumenterade massor utifrån det ?

Inget minne eller viktigt alls om det var Strasser eller något liknande . Och ingen skugga på dig om så må ha varit men att du sen dess sen länge tänkt om . Men rätt ska väl vara rätt ändå :)

Ingen skugga på dig och inget avsett att så göra . Du har ju kommit långt sen dess och har väl dessutom friska hästar ? :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år Okej, dom som vet vem jag är får hålla detta för sig själva. Tack på förhand. Jag har, sedan sonen kom för snart 2 år sedan, gått på...
Svar
7
· Visningar
3 431
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 784
Senast: LenaH
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 572
Senast: Ramona
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar