Pathmaker

Trådstartare
Strasserverkning, stötte på det i en tråd nyss, men vad innebär det?
Hittar ingen bra sida på google som förklarar :(

Sv: Strasser

Kollade länken. Allt som stod där verkade positivt, och alla hästar som visades upp där verkade må bra. Så vad är det egentligen som folk har emot det? :) Förklara, för jag har INGEN erfarenhet av detta "strasser"

Du hade länkat den i en annan tråd, kopierade ner den och ska läsa den senare ;) Tack!

Hade vart kul om någon som användt strasser-metoden på sin/sina hästar hade lagt en kommentar och berättat vad som är positivt eller negativt också :) Det är bra att få olika synsätt från olika håll.

I mina ögon kan det inte finnas något positivt i en metod som avser att orsaka smärta för att läka.

Kollade länken. Allt som stod där verkade positivt, och alla hästar som visades upp där verkade må bra. Så vad är det egentligen som folk har emot det? :) Förklara, för jag har INGEN erfarenhet av detta "strasser"

Tänk på att allt som skrivs på den sidan är skrivet av de som använder denna metod - givetvis låter det positivt. Av samma anledning visar de bara bilder på hästar som ser ut att må tip top.

Det finns som sagt en massa trådar om Strasser, och jag tvivlar lite på att någon orkar med samma diskussion igen...

En Strasserverkare kommer inte i närheten av någon av mina hästar. Att inte medicinera mot smärta, att verka i sulan och "skåla ur" hoven och att aldrig någonsin använda skor eller andra beslag på hovarna är alldeles tillräckligt med argument för min del.

Det finns djurskyddsfall där ägare har blivit fällda för vanvård/djurplågeri när Strasserverkare anlitats.

Från hemsidan:
Strassermetodens riktlinjer

Övergång till barfota/fysiologisk korrekt hovform och funktion
och
Underhåll av högpresterande barfotahästar

- Möjlighet till rörelse 24 tim/dygn (inga stängda stallar).
- Levnadsförhållanden som möjliggör ständig vistelse i väder och vind.
- Levnadsförhållanden som inkluderar den typ av underlag som hästen används på.
- Flockliv - dvs fler än en häst.
- Fri tillgång till stråfoder/bete 24tim/dygn. Stråfoder ges i marknivå.
- Hovarna exponeras dagligen till vatten (lera/vatten i hagen eller under ritten, eller genom daglig hovbad).
- Naturlig mängd rörelse (15+ km) dagligen.
- Verkning av hovarna (eller ridning) i den mån det behövs för att bevara en korrekt fysiologiskt hovform.
- Inget bäddmaterial (tex. halm, sågspån etc.), dvs substanser som drar åt sig och behåller ammoniak.
- Inga plagg på kroppen så som täcken, benlindor, bandage etc.
- Avstå från att använda cirkulationshämmande medicinering.
- Inga skodda hovar.

Alla mina hästar är barfota och går på lösdrift. Dock har de ligghallar med strömaterial och bädd samt att de har täcken på sig när det behövs och givetvis medicineras när veterinären ordinerar.

Här är några trådar där det har diskuterats tidigare:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1152253
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=821804
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=998302
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=931268
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=515847

Om du använder sökfunktionen här på forumet kommer du hitta många fler.

Har bara en sak att säga efter att ha läst en hel del nu: Vilka totala blåsta idioter håller på med sådant här!?
Det finns inte ens en vetenskaplig grund för det dom håller på med, fast dom vill påstå så själva. Hur kan folk vara så totalt blåögda så dom går på något liknande skitsnack? Detta vann ingen som helst mark hos mig. Aldrig i livet att jag skulle helt frivilligt tillföra mina hästar smärta på detta sätt, och dessutom motionera dom under den tiden? Nej gud bevare mig väl! Man blir ju mörkrädd då man inser vilka människor det finns i denna värld! :eek:

Senast ändrad:

Du hade länkat den i en annan tråd, kopierade ner den och ska läsa den senare ;) Tack!

Hade vart kul om någon som användt strasser-metoden på sin/sina hästar hade lagt en kommentar och berättat vad som är positivt eller negativt också :) Det är bra att få olika synsätt från olika håll.

En strasserverkare har då och då skött om mina hästarns hovar då de gått barfota. Det har inte varit något fel på hästarna, så jag har inte sett några extrema grejer alls. Det har verkats noga och försiktigt, ytligt sett ingen större skillnad mot andra hovvårdare.
Men ena hästen har alltid dragits lite med sprickbildningar i lamellerna vid hovens bredaste del i fram, först med min senaste hovvårdare har jag funnit en som kan verka hoven så att inga felbelastningar och sprickor uppstår.
När jag nu ser tillbaka på de (kontinuerligt) strasserverkade hovar jag sett, så ser jag att man tar för lite i tån, den blir lite lång och trakten blir jämförelsevis för låg.

De extrema grejor som Strasser håller på med tar jag helt avstånd ifrån, ville bara säga att den normala underhållsverkningen är inte extrem, även om den i mina ögon inte är optimal för hästen.

Jag Har i alla fall aldrig tagit del av någon som användt strasser metoden och har något negativt att säga.

Det man däremot bör ställa sig en stilla fundering till är varför den nya lagstiftningen anser att både strassermetoden/aanchp och övriga alternaiva verkningsmetoder strider mot svensk lagstiftning. :angel:

Jag Har i alla fall aldrig tagit del av någon som användt strasser metoden och har något negativt att säga.
Läs mitt inlägg då :idea:
Det man däremot bör ställa sig en stilla fundering till är varför den nya lagstiftningen anser att både strassermetoden/aanchp och övriga alternaiva verkningsmetoder strider mot svensk lagstiftning. :angel:

Stämmer det verkligen? Strasser vet jag att de inte gillade, men de andra kan jag inte minnas att de tyckte strider mot svensk lagstiftning? Källa på det?

I princip räcker det med att du läser vad de behandlar för något, jämför det sedan med den lag som har kommit gällande hovvården så är det olaglig ja.

Vem som helst får inte dränera en hovböld, vem som helst får inte arbeta med en fånghäst eller annat trauma i hov och/eller ben. Vem som helst får inte arbeta med hästar under medicinering eller sedering.

Läser du sedan utredningen som då gjordes, så finns det ju en hel del synpunkter även där. Notera då att denna gjordes under en helt annan lagstiftning än vad som gäller idag.

Ok. Här är iallafall en som haft något positivt av det :) tror att strasser kan ha användts av fel sorts folk dock, precis som med NH verkar det här väcka starka känslor. Nh var ju totalt efterblivet enligt en stor del av bukes medlemmar, när jag startade en nh -tråd :) det finns idioter inom allt! Men funkar det bra för någon så är väl alltid det bra, antar jag.

Jag skulle aldrig använda strasser, jag är för gammal modig och är uppväxt med skor och "gammal hederlig verkning" :) men Skuggi, dina hästar fungerade bra och så att rida på och ingen av dem hade ont?

Du får nog läsa lite till, det finns inte bara några dåliga utövare utan det är grundaren som lär ut att tex fånghästar inte skall få smärtsilande utan skall ut och röra på sig under fånganfalet.

Dr strasser ser oxå hovböld och fång som en del av läknings prosesen från sko till barfota, hur hårt hästen drabas beror på hur och hur länge hästen har varit skod.

Dr strasser tycker oxå att hästarna skall röra på sig hur ont dom en har.

Kram och det jag skrev kommer inte ifrån några strasser verkare utan ifrån grundaren.

Vad ni än gör börja inte med strasserverkning. Jag om någon vet för jag har hållt på med det under 2 års tid. Trodde på allt de skrev och sa, gick utbildningen till hovvårdare och verkade mina hästar tillslut själv. De lovar guld och gröna ängar med inte ett skit är sant. Jag kan säga att jag vet detta. Flera av mina hästar höll på att stryka med, och innan strasser var de friska. Att ta bort sula och hörnstöd så att man ser hovbenets avtryck kan inte vara sunt! För det var just det som strasser visade mig! Vad ni än gör gå inte på allt prat om strassermetodens positiva effekter. Det finns inga och flera av hästarna på nordiska hovvårdförbundets hemsida strasserverkas inte längre för det funkade inte. VARNING!!!!! Detta är en järntvätt!

kl

Jag har fått lära mig ganska kortfattat att strasser och andra "barfotainriktningar" har samma mål, MEN att medan tex så som mina hästar verkas, låter man det ta tid, och hoven får ta sin egen form. Vissa hästar behöver mer tid, osv.

Men inom strasser kapar man bort det som man vill, oavsett om det blöder och gör ont, och formar hoven direkt så som "den ska vara".

Det är fruktansvärt :(

Bortsett från strasser, varför skulle det strida mot svensk lagstiftning?

Jag har haft mina hästar barfota i flera år och har en jätteduktig hovvårdare men har aldrig hört talas om Strassermetoden innan... :crazy: Har bara skummat igenom deras hemsida och tycker inte deras metod verkar helt bra.

Bortsett från strasser, varför skulle det strida mot svensk lagstiftning?

Därför att man behandlar fång, hovböld och andra åkommor i hov/ben. Det är med dagens lagstiftning inte tillåtet, för att få arbeta med dessa typer av problem i hovarna krävs att man är en godkänd hovslagare hos jordbruksverket.

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
706
Senast: tara
·
IT & mobiler Jag är admin för jobbets Facebooksida och har stött på lite problem. Chefen, vars privata e-mail är kopplad till sidan, har slutat och...
Svar
11
· Visningar
565
Senast: tott
·
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
2 339
Senast: skiesabove
·
Kultur Jag söker klipp i filmer och serier där kvinnan/kvinnor sexualiseras till min undervisning. Jag har försökt att googla, men hittar inget...
2
Svar
36
· Visningar
1 835
Senast: Lenita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka