B
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har läst boken Ett sunt hästliv och vissa delar verkar vettiga, fast när jag kom till riddelen där hon påstår att man skall lägga sadeln så långt fram på manken som möjligt och att hästen skall gå med så mkt vikt som möjligt på framdelen när man rider för att hästens hovar är mer skapta för vikt på framdelen för att dom går med huvudet lågt och betar , ja då la jag ner boken kan jag säga
vidare påstod hon att hästens naturliga form är med sänkt huvud för att hästen betar? och att hästen aldrig går med huvudet högt??
Öh, om man tänker på hur länge hästen funnits och hur liten tid människan har avlat på dem så kan man inte säga någonting i stil med att människan skulle sönder avlat den.
och mustangerna är faktiskt "tamhästar" alltså "sönderavlade" olika spanska/amerikanska raser som genom skeppsbrott och diverse sett att rymma undan människan tagit sig an friheten och klarat sig, sen att vildhästar inte skulle klara asfalt hårda grusvägar osv... hhhmmm... menar du att alla vildhästar bara lever där det är mjukt? typ arabmustanger i öknen? dom har inte jag hört talas om iaf... och om du tänker på dom ställen där "vildhästar" fortfarande finns så e det ju inte på en kalifornisk strand där man aldrig behöver täcken eller skor...
sen tror jag inte heller på "krav" argumentet heller, är det inte ett större krav att tex kunna springa undan rovdjur? eller att konstant leta mat och därav gå sträckor upp till 2 mil per dag?
* Vildhästar rör sig företrädelsevis över hårt packad jord. Med inslag av mjukare mark och hårdare mark (berg). Men huvuddelen sker på packad jord. Ökenhästarna har hårda resp mjuka sanddyner dessutom. Om du läser mitt inlägg ser du att packad jord INTE sliter på hovarna såsom grusvägar gör, och hade jag bara packad jord som ridvägsunderlag skulle jag inte behöva sko pga hovnedslitning.
Men de anlagda grusvägar som vi har här utsätts vildhästarna inte för i speciellt hög utsträckning. Asfalt i än mindre utsträcking.
Jag är så kräkless på att folk när det PASSAR tar fram "ja men titta på vildhästarna"-argumentet, men ia ndra lägen inte aaaalls kan förstå att en häst är en häst och vad gäller instinkter och matsmätlningsapparatur så har ingenting i princip hänt under en herrans massa år. Tamhästar ska inte ha skor för det har inte vildhästarna, men tamhästarna ska ha begränsad högiva och hög kraftfodergiva för det måste de ha för det ställs andra krav på dem. Jag har aldrig sett en vildhäst äta kraftfoder naturligt. Jag skulle iofs inte vilja fodra efter vildhästprincipen ändå. kolla hur de ser ut på våren, och man inser att det är inte direkt det bästa. Däremot så får man aldrig någonsin göra avkall på hästens behov av att ÄTA större delen av dygnet, både det mentala behovet och att dess tarmsystem är avpassat för att i en stadig ström smälta föda. Men just det argumentet går finfint att blunda för..
Och som sagt, man kan inte jämföra äpplen och päron. Lika lite som man på humansidan kan jämföra långdistanslöpare och sprinters t ex.
visst, naturligt urval i all ära, men du e ju LITE extrem. du får det ju verkligen att låta som om det allmäna halvblodet knappt skulle överleva utan nosludd(för att överdriva rejält, du får ursäkta)visst ska man se till individen, men jag tror faktiskt att de flesta hästar skulle må bättre av att gå barfota och visst finns extremfall som det inte skulle funka för, men oftast är det ju då pga att man kanske inte känner för att vänta ett år (eller ens sex veckor)med ridning för att en ny bättre hov ska hinna växa fram.
men om du läst igenom de fakta som finns om hovar och de skadliga effekterna som blir av skoning skulle du väl logiskt nog iaf inte vilja sko din häst med metall? du kan ju använda hippogripp osv.
jag antar att du inte har läst den fakta som finns för då skulle du heller inte säga att en av anledningarna till att du skor är för att hovarna slits ner,varför detta inte är sant finns förklarat i tidigare inlägg av andra användare och du kan även läsa om en viss distansryttare i mitt förra.
Och, oskodda hovar på blankis ÄR halt. Ska jag strunta i att rida 7 månader per år? Det löser iofs nedslitningen på sommaren, eftersom jag aldrig hinner få igång honom i sådan kondition att han går för fullt, och då slits inte hovarna ner för hårt.
något om att barefootponies skulle gå halkfritt på blankis har jag inte påstått. och om du bor på ett ställe där det är det underlaget större delen av året, i ditt fall 7 månader, tycker jag faktiskt riktigt synd om dig, och lägger därav till "une petite question".
WHY DO YOU LIVE THERE?
och det med att din polle går bra med järnskor är väl ingen ögonbrynshöjare, det gör ju de flesta hästar, det är ju först när man tar av skorna som the backside effects kommer fram.
hippogrip funkar väl lite som sulor (har varit uppe förut) dvs sulan får för lite luft och blir lite "mjölig"?
Annars verkar de bra
Om du så gärna skulle vilja ha hästen barfota men inte kan pga underlaget varför använder du inte boots istället för järnskor?
gäsp* "snälla lilla gumman"
lite hybris att ta för givet att alla orkar läsa dina OTROLIGT långa "JÄTTEINTRESSANTA" inlägg...
men en annan har ju faktiskt pallrat sig igenom dom... nåt som jag faktiskt ångrar då jag borde pluggat spanska och den här diskussionen kan jag ju inte säga varit så givande...
Jag vill inte verka messerschmittig... men det verkar handla om mycket konvalecens trots att det funkar så bra..