Ehhhh............... -hur menar du då?? Känner du till det?
Delge genast oss andra! Hur många är dom?
Hur många är en bra fråga, jag kan inte ge dig en siffra där.
Men dels har du de som har en sådan (medfött) dålig hovkvalitet att de inte kan gå utan skor.
Sen har du de som har fysiska problem som gör att de behöver skor (och ofta sjukbeslag) för att kunna fungera. Ett ex där är hästar med strålbenshälta.
Min valack har BRA Hovkvalitet (dock har jag honom inte barfota när han rida eftersom jag rider på grusväg och hovarna slits ner för hårt. Inte så att han blir öm, men de slits ner för mycket). Valacken är nu skodd med PG fram, för att skydda hans framknän mot kompensationsbelastningen som blir när han avlastar det defekta vänster bak.
Naturligtvis skulle dessa hästar inte bli långlivade i det vilda, de hade blivit lejonmat och på sikt hade deras gener sorterats ut (de starka överlever, naturligt urval).
Sen, jag skor och broddar alla RIDhästar på vintern ändå, just för de inte ska halka. Detta behövs INTE om de bara går i hagen (dvs inte gör ngt arbete) och således hade de inte behövt det om de varit vilda heller. Men i det vilda blir det iofs sällan den här jäkla blankisen vi får på plogade vägar, i tilltrampade hagar etc (om man har sådana). Men även om så vore, så gör det inte spec mycket om en unghäst eller en haghäst går och spänner sig högt upp i benen & ryggen för det är halt. Men en ridhäst vill jag inte ska komma in och ha spänt sig i 12 h när jag ska rida. Dessutom fungerar det inte att rida på blankis utan skor.
Vi får inte glömma att vi dels har tagit över avelsurvalet och därmed ändrat mot hur naturen har tänkt sig det. Och att vi ställer HELT andra krav på hästarna än i det vilda. Många av våra tamhästar (inte hela raser dock) skulle ha dött ´ganska snart om de varit vilda, de är helt enkelt inte lämpade för det. Dessutom ska man betänka att de vilda hästarna ALDRIG möter mycket sådant som våra tamhästar förväntas klara av varje dag. Dvs träning med ryttare, träning med krav, glashala vägar, asfalt, hårda, anlagda grusvägar etc.