Strålröta

nice and happy

Trådstartare
Hovslagaren tycker jag ska använda kopparsulfat. Läser o fler verkar de funka på, vi har testar lite annat nu ett par veckor utan några direkt resultat så tänkte kanske testa de.
Hur blandar ni de? Och hur gör ni när ni använder de?
De funkar med sådant ifrån färg affär sade hovslagaren stämmer de?

Hovslagaren tycker jag ska använda kopparsulfat. Läser o fler verkar de funka på, vi har testar lite annat nu ett par veckor utan några direkt resultat så tänkte kanske testa de.
Hur blandar ni de? Och hur gör ni när ni använder de?
De funkar med sådant ifrån färg affär sade hovslagaren stämmer de?

En del färg affärer har det men många har slutat med kopparsulfat. Jag köpte kopparsulfat på en kvarn. Eller hör med någon bonde om de kan ha kvar? Tänk på att du INTE skall ha det på din hud. Det är inte helt hälsosamt för någon eller för miljön. Jag har blandat hälften vatten hälften kopparsulfat. Finns säkert andra sätt att blanda.

Har du provat med vanligt mat salt med jod? Man kan blanda med vatten vatten eller bara gnugga in vanligt mat salt med jod på strålen? Det är bakterie dödande och uttorkande. Eller blanda 8 delar salt med jod och 2 delar vatten och tvätta stålen skrubba in lite försiktigt. Inte farligt för dig, hästen eller miljön.

Se när det viktigt att hästen inte står i blöta hela dagarna. Då kommer strålrötan bli svår att bli av med.

Mvh
pudlan

Jag använder äppelcidervinäger. Häller i sprayflaska och sprutar på. Om det är bredvid strålen så tar jag hårda strålen på sprayflaskan och sprutar ner hårt i sänkorna.

Tycker det fungerar bra. Röta gillar inte sur miljö.

När ni tagit på kopparsulfat eller äppelcidervinäger låter ni det sitta o in i boxen? Eller torkar ni de torrt efter man skrubbat?

Mm äppelcidervinäger funkar de?
Har testat skrubba med jod o även väteperoxid i olika omgångar men de ger inte med sig..

När ni tagit på kopparsulfat eller äppelcidervinäger låter ni det sitta o in i boxen? Eller torkar ni de torrt efter man skrubbat?

Mm äppelcidervinäger funkar de?
Har testat skrubba med jod o även väteperoxid i olika omgångar men de ger inte med sig..

Ibland tycker jag det fungerar väldigt bra och ibland inte lika bra. Jag vet inte riktigt varför. Kan vara att man inte är lika noga eller att man hoppar över några gånger kanske?

Jag försöker borsta ur hovarna så gott det går för att slippa vatten i hoven. Om jag måste skölja så torkar jag så mycket jag kan så det blir så torrt det bara går.
Sedan sprutar jag i vinäger som jag inte tvättar eller torkar bort. Ju mer det är kvar desto bättre tänker jag.

Jag vet bekanta som tjärar undersidan också och det kanske man kan göra på morgonen så att väta håller sig borta. Vid intag tänker jag att man istället stänger in eventuell väta om man tjärar.

Jag har blandat en del klorin med två delar vatten och hällt i en sprayflaska. Sprayat på strålen varje dag och låtit det sitta kvar.

Hur lång tid tog de innan du såg resultat på äppelcidervinäger? Du gjorde på kvällen innan den kom in boxen?

Ja, vid intag på kvällen. Hade jag tid gjorde jag det på morgonen också innan jag släppte ut. Nu skulle jag nog tjära då istället, på morgonen alltså.

Jag kommer inte ihåg hur långt tid det tog. Jag är lite slarvig med sådant och har, trots ganska kraftig röta, inte haft några problem med hästarnas hovar.

Vid det tillfälle han hade kraftig strålröta drack han mycket betforvatten eftersom han haft förstoppningskolik nyligen. Mycket socker i maten kan ge röta också har jag hört.
Han hade alltså röta fast det var tämligen torrt ute.

Kanske försvann det med att jag sprutade vinäger i kombination med att jag tog bort betforn?

Okej jag testar nog kopparsulfat ändå o hoppas de kan hjälpa.
När man har tvättat/skrubbat med det läste jag någonstans att man kan ta på rent kopparsulfat de sista man gör i låta de sitta kvar utan att tvätta ngt efter?
Ang fodrer så får han inge betfor, endast 4dl kraft för att få i han sina nypon o mineraler.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
10
· Visningar
534
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 374
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat