Strålröta

Malinpersson

Trådstartare
Hej! min häst har fått strålröta på 3 ben två framben och ett bakben.Han har blivit halt på högerfram. Hagen är bara lerig vid ingången men det är ganska mycket lera där!
Behöver alla tips och råd hur jag ska få han att bli bra!
Tack på förhand!

Sv: Strålröta

Jag är absolut ingen expert i ämnet utan söker själv mer kunskap!

Min häst fick för första gången strålröta förra vintern, inte vilken strålröta som helst utan Strålrötan Från Helvetet!!!
Jag hade då torv som strö i boxen och bytte genast ut det mot kutterspån som är mycket torrare.
Kratsa hovarna ordentligt och borsta rent strålen så det inte ligger en massa smuts kvar över natten. Du kan tvätta hoven med vatten och grönsåpa (tips av klinikhovis). Se med andra ord till att strålen är så ren och torr som möjligt.

Att den är halt låter ju inget vidare, det blev min häst också. Jag fick ta in honom på klinik där de skar bort halva strålen :eek: Inte kul alls.
Det var så mycket fickor och skrymslen i hoven att det samlats smågrus låååångt inne i strålen.

Lycka till

Har provat ALLT på mina hästar har nyss köpt Keratex och herregud DET FUNGERAR. Har köpt medel mot strålröta, för att stärka sulan och för att hålla fukten ute. Halleluja....

Hältan kan jag tyvärr inte råda om, men min häst har från och till problem med röta och djupa strålfåror. Har genom åren provat lite olika varianter:
-tvätta med såpa, torka lite, pensla på tjära. Hade noll effekt, var bara kladdigt och bökigt.
-tvätta, spraya med äppelcidervinäger. Hade lite effekt, inga underverk.
-NT dry, (i en liten flaska med pip, finns på nätet/i hästaffärer). Jag började iofs använda detta i våras så större delen av perioden har det ju varit relativt torrt, så det återstår att se hur det blir över vintern, men: det funkar ganska bra. Inga underverk här heller, men bättre än något av ovanstående. Jag tvättar inte, utan kratsar bara ur, borstar bort all smuts och låter det lufttorka lite, innan jag pudrar på pulvret, som har någon sorts uttorkande effekt. Ser till att raskt skära bort alla flikar och lappar som kan ligga över rötställen också. Min häst har blivit bättre, men jag kan inte riktigt säga om det beror på en relativt torr sommar eller NT dry i sig.

Till vintern kommer jag nog fortsätta behandla med detta, och eventuellt kombibehandla med äppelcidervinäger ibland. Försöker också alltid se till att hovarna kratsas ur innan han ska stå på torr halm över natten, så strålen får en chans att torka till någon gång under dygnet iallafall.

Har provat ALLT på mina hästar har nyss köpt Keratex och herregud DET FUNGERAR. Har köpt medel mot strålröta, för att stärka sulan och för att hålla fukten ute. Halleluja....

Exakt vilka Keratex produkter har du använt? Har själv tittat lite på det märket men inte velat köpa pga det är ganska dyrt, men om det fungerar bra kanske det är värt??

Jag har också provat det mesta mot röta. Det har alltid slutat med att jag återgår till jodopaxlösning (utspädd till ca 1/4 med vatten, rätt stark lösning alltså). Väldigt smidigt om man har lösningen i en spryflaska. Man kan skura undertill med en tandborste så kommer man åt överallt. Pula ner en jodopax-indränkt bommulstuss i alla hål / strålfåror och låt verka över natten.
NT-dry tycker jag var mindre bra, det blev som en hård yta på strålen men "sunkigt" /svampigt under ytan.

Förra året använde jag kopparsulfat, på inrådan av hovis. Det är giftigt, men j**lar så effektivt.

Tvätta av hovarna, "skura" dem med en diskborste. Kladda sedan in strålen och sulan med en gröt av kopparsulfat och vatten. Låt stå över natten. Det dödar alla bakterier och torkar ur hoven. Upprepa ett par gånger i veckan tills hoven är torr och fin. Sedan "vid behov".

Stålröta är inte kul.
Kopparsulfat som är upplöst i vatten. Två delar koppar sulfat o en del vatten har vi haft här.

Men vanlig mat salt med jod har funkat på lite o måttlig röta. Borstat o kratsat rent hoven. Och gnuggar in salt och puttat ner i stål fåran om den är djuapre.

Hoppas du får bort stårlötan. Inte enklet med allt regnade som varit.

Mvh
pudlan

Hej fourleg, jag har använt frog desinfiktion på strålen i en vecka nu och det är superbra mot rötan. Mina hästar har haft röta i flera år och strålen har ruttnat snabbare än den växt så min desperation har vuxit efter varje preparat jag har provat. Kan varmt rekommendera den men den kanske inte funkar på all röta, kan tänka mig att det beror på orsaken. Köp bara en flaska för ekonomins skull och prova dig fram. En flaska räckte för mig en vecka till två islänningar.

Jag har även använt hoof hardener på sulan och har idag ridit barfota för första gången, funkade även det. Har även köpt hoof gelen för att allmänt hålla hoven torrare. Vi håller på att drunkna, det regnar som bara den här där jag bor, avstängda vägar osv.

Hej fourleg, jag har använt frog desinfiktion på strålen i en vecka nu och det är superbra mot rötan. Mina hästar har haft röta i flera år och strålen har ruttnat snabbare än den växt så min desperation har vuxit efter varje preparat jag har provat. Kan varmt rekommendera den men den kanske inte funkar på all röta, kan tänka mig att det beror på orsaken. Köp bara en flaska för ekonomins skull och prova dig fram. En flaska räckte för mig en vecka till två islänningar.

Jag har även använt hoof hardener på sulan och har idag ridit barfota för första gången, funkade även det. Har även köpt hoof gelen för att allmänt hålla hoven torrare. Vi håller på att drunkna, det regnar som bara den här där jag bor, avstängda vägar osv.

tack, ska nog testa hoofhardner + gelen. Denna vattenavstötande gelé (?) är den bättre än att smörja fett tycker du?
(ursäkta att jag lånar tråd ;) )

*kl*

Det som äntligen hjälpte min var bomullstuss indränkt i tjära som jag tryckte in i fårorna. Rötan "dog" direkt och för varje vecka fick man stoppa in en mindre tuss eftersom hoven äntligen hann växa ut/ihop liksom. Efter en skoning var det så lite kvar att det räckte med att bara tjära som vanligt med pensel (bomullstussarna satt alltså inte kvar för det var inte så djupa fåror längre). Efter det har det räckt att tjära som vanligt vid behov = inte alls ofta.

Jag har haft mycket problem med strålröta på min ena arab och har provat en UPPSJÖ medel.....både kraftigare som kopparsulfat och mindre kraftiga.

Det som funkat bäst för mig är följande!

- Kratsa hovarna då hästen kommer in från hagen

- Skura strålen med en ganska hård tandborste eller nagelborste och starkt blandat såpvatten (grönsåpa)

-Har hästen ett rejält hål i strålen låter jag hoven torka lite och sedan trycker jag in en bomullstuss i hålet i strålen så inte pisspån kommer in där

- Ställ sedan in hästen i boxen över natten, rejält med spån så han står torrt

- Varannan dag har jag smort in strålen efter skrubbningen med spenefett, vit burk med blått lock man köper på granngården...ett fett man har till kospenar. Det är bra för spruckna händer och fötter för folk och en toppenbra salva för strålen. Fettet skyddar strålen och smörjer den.

På mina araber har det gått ganska fort att få resultat men det är till att greja VARJE kväll

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 243
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
479
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: Bison
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 734
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka