Sv: Strålröta
Hältan kan jag tyvärr inte råda om, men min häst har från och till problem med röta och djupa strålfåror. Har genom åren provat lite olika varianter:
-tvätta med såpa, torka lite, pensla på tjära. Hade noll effekt, var bara kladdigt och bökigt.
-tvätta, spraya med äppelcidervinäger. Hade lite effekt, inga underverk.
-NT dry, (i en liten flaska med pip, finns på nätet/i hästaffärer). Jag började iofs använda detta i våras så större delen av perioden har det ju varit relativt torrt, så det återstår att se hur det blir över vintern, men: det funkar ganska bra. Inga underverk här heller, men bättre än något av ovanstående. Jag tvättar inte, utan kratsar bara ur, borstar bort all smuts och låter det lufttorka lite, innan jag pudrar på pulvret, som har någon sorts uttorkande effekt. Ser till att raskt skära bort alla flikar och lappar som kan ligga över rötställen också. Min häst har blivit bättre, men jag kan inte riktigt säga om det beror på en relativt torr sommar eller NT dry i sig.
Till vintern kommer jag nog fortsätta behandla med detta, och eventuellt kombibehandla med äppelcidervinäger ibland. Försöker också alltid se till att hovarna kratsas ur innan han ska stå på torr halm över natten, så strålen får en chans att torka till någon gång under dygnet iallafall.