Strålröta

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare DevilPongo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 2 240
D

DevilPongo

Hej
Jag hade hovslagaren hos mig första vecka och han sa att min häst ena framhov luktade illa och tyckte då jag skulle ta tjära så jag motverkar strålröta. Det var så längesedan jag behandlade strålröta och är lite osäker på hur jag ska behandla det. Jag spanade runt lite på internet och enligt vissa ska man inte ha tjära då de innehåller giftiga ämnen.

Det är mest strålen som blivit lite mer djupare och han är inte igångsatt just nu. han har nu skor fram men han hade inte det innan hovslagaren kom, han har inte haft skor sedan innan sommaren.

Tips, hur gör ni? vad hade ni gjort?
tack för svar!

Sv: Strålröta

Efarenhetsmässigt tycker jag att kopparsulfat är det bästa för hovproblem som strålröta, hovbölder etc.
Om du inte vill blanda själv, finns det färdigblandat på Hööks, dock blir det ganska mycket dyrare.
Ha hästen i stallgången medan du fixar hoven, borsta rent, häll på kopparsulfaten och stå kvar med hoven i uppåtläge så att det får dra till sig lite. Om hästen inte gillar att ha hoven uppe länge, och du ej har råd att ha så mycket som krävs att fylla botten av en hink, kan du lägga en bomullstuss med det på strålen, tejpa lite eltejp runt, och låt hästen stå en stund med detta på stallgången.
Efteråt kan du lägga på lite babypuder med zink, och låta hästen stå ännu en stund på stallgången. Så att inte allt ens jobb sugs upp av boxbädden, istället för strålen.
Detta verkar uttorkande på strålen, utan att skada denna eller hoven.

Försök också motverka problem i framtiden, genom att titta på underlaget i hagen och boxen.

Jag skulle ha haft trätjära på hoven före utsläpp och efter intag, till natten. Finns nog få "preparat" som inte innehåller något som är giftigt i allt för höga doser...

Mina tre hade rejäl strålröta i början av hösten, alla tre hästar har nu helt friska strålar på alla hovar efter knappa två månaders daglig sprayning med äppelcidervinäger efter hovkratsning.

Ett par hovar som var riktigt dåliga behandlade jag även med väteperoxid första veckan, tog en plastspruta med väteperoxid och sprutade in i den djupa mittstrålfåran samt i en rejäl ficka.

Tjära verkar oftast för bra och kan skada strålens vävnad. För att sympombehandla: spraya på koncentrerat äppelcidervinäger två gånger om dagen (jag gör det och det funkar bra) och det kan du göra på alla strålar för över 90 % av sveriges hästar har mer eller mindre svamp som är super ifall man kan få bort. En frisk stråle (som är mycket ovanligt) ska vara slät som en handlfata utan att lukta och utan filkar eller fåra i mitten. Eller fotbad i joniserat silvervatten som tar död på alla bakterier i hoven och gör hästen symptomfri. Där räcker det med en behandling eller om man använder boots vid ridning; lägg i en sula av ull och strö kalk över som är bra mot försuriningen i strålen.

För att behandla orsaken: Motion, motion, motion! Gärna i sand eller annat mjuk underlag så att det fyller ut hoven och ger stråltryck + att minska sockerintaget (inte ge foder med för mycket sokerarter). :)

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 287
Senast: lizzie
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 240
Senast: Marvin
·
Hästvård Hej tänkte bara kolla vad ni tror. Tar hand om en ponny åt ridskolan, hon kom hit för en vecka sedan och blev skodd bara någon dag...
Svar
17
· Visningar
1 872
Senast: mily
·
Hästvård Min häst blev verkad för en vecka sedan,nyköpt. Han har alltid gått barfota men nu i helgen såg jag att det hade flikat sig på ena...
Svar
6
· Visningar
1 643
Senast: Onttan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31
  • Klippa hund