Strålröta - vad funkar bäst?

Litenvit

Trådstartare
Efter månader i hag-gegga så börjar mina hästar få problem med strålen. Jag tror inte att det utvecklats helt och fullt till strålröta, men det luktar inte helt OK om hovarna.
Vad är bäst att pensla på nu? Tjära eller det här medlet som jag sett någonstans: "Thrushbuster" eller vad det nu heter. Har ni provat? Vad funkar bäst, tycker ni och hur länge brukar man använda det?

Sv: Strålröta - vad funkar bäst?

Jag tror nog att man kan använda det som känns bäst för en själv. Min hovslagare rekomenderar alltid nåt som heter DryFeet. Finns att köpa på en del hästbutiker. Dyrt, men bra. Jag brukar göra så att jag rengör hovarna ordentligt på kvällen, om möjlighet fins så spola ur dem. Sen på morgonen har jag på exvis DryFeet, och därefter Tjära. Tycker det funkar okej! Finns ju även kopparsulfat som är billigare man kan använda..

HAr samma problem med min häst. Har testat Thurstbuster idag så vi får vänta och se. kanske tjära också?:confused:

Min ena häst har me haft problem med strålröta :( Hon hade haft det
i minst 5V :confused: Men jag köpte kollidalt Silver. Jag rengjorde hoven mkt
noga sen tog jag 1,5/2dl i trippla
fryspåsar sen satta jag hoven i det o satte en stor strumpa över påsarna o hoven o
knöt ett snöra runt.. Sen satt det 2tim
efter det så var det skinande rent ingen röta alls kvar! :idea: Funkar skit bra :love: Man
kan även ha det till sår o att
själv dricka om man känner sej krasslig :d

Var hittar man kollidalt Silver???

Min hovis sa att man kan använda rent klorin... Och jag följde hans råd och det har funkat bra!
Alltså så sköljde jag hovarna med klorin morgon och kväll och hade på vanlig tjära innan de skulle ut i hagen det funkade på mina hästar :)

Jag skurar ur hovarna ett par gånger i veckan med jodopax lösning. Ser då till att verkligen all smuts försvinner. Sen häller jag lite väte-peroxid lösning runt stålen. Ungefär varannan vecka använder jag tjär-spray. Har fungerat bra. Hästen går i ler välling hela dagarna och brukar bli sunkig i hovaran denna period, men ser helt OK ut nu.

Dr Schaette´s Wundstein-Essenz tilsammans Klausan-tinktur ABSOLUT bäst.. Mitt fullblod var så dålig i strålarna när jag köpte henne och efter en regning sommar -05 så blev det inte bättre utan hon ömmade såpass mkt så hon haltade. Jag provade ALLT..
Essensen skall blandas ut med ca 3 l vatten mot full medföljande kapsyl och tvätta reny hovarna sedan täcker man strålen m Tinkturen. På 1 VECKA var min hästs hovar 80% bra. Nu använder jag det en ggn/vecka i förebyggande syfte!

Tjingeling.... :banana:

Lånar knapp
Virkon S i ganska stark blandning fungerar. Man spolar av hoven noga efter kratsning. Varje eller varannan dag först och när det börjar bli bättre mer sällan.
Jag har det i en flasta med smal pip så man kan spola med lite tryck i sprickor som blir.

Hur stark är "ganska stark"?

För desinfektion ska man blanda till 1-procentig lösning enl förpackningen, har inte vågat ha starkare.

Tycker annars virkonet haft bra effekt.

Hm, ganska stark, ja dåligt uttryckt ;-)
Jag tar så blandningen blir lite mer rosa färg än 1% lösning.....
Jag har gått på lite känsla där så det är väl upp till var och en vad man vågar testa. Jag har för mig en hovslagare till en kompis till mig sa något liknande.
Lite starkare än 1% blev du klokare av det ;-) :-)

Det är kontigt med strålröta ändå. Min ena häst får problem med det, medan min andra häst som ändå är fångkänslig har jättefina strålar nästan jämt?????
Vad gör skillnaden kan man undra???

Hovformen bla annat, och motståndskraften hos hästen. Trånga hovar får oftare röta.

I övrigt har jag en häst hemma med riktigt svår röta i framhovarnas strålar. Han har gått med detta i många år innan jag fick honom, obehandlad. :mad: Hans strålar är det ngn mm kvar av bara (!!!) och otäckt nog så känns det som om man kan trycka fingrarna rätt in i hoven, så mjuk är den lilla stråldelen som är kvar... :crazy: Det går inte att skära rent mer eftersom han i princip inte har ngn stråle kvar, men nu gör vi vårt bästa för att behandla sk*ten. Har fått lotagen utskrivet och väntar bara på att apoteket skall ta hem det...

Min häst hade för ett tag sedan också strålröta, det enda som faktiskt fungerat, och också fort är HOVKÄRA.

Jag gör såhär:

Jag sköljer ur hovarna riktigt rena, sedan tar jag en hovborste och sprutar lite alsolsprit vid strålen och skrubbar så det blir rent. Sen penslar jag på hovkära ett lager om ca 2 ml. :)

Ond cirkel det där med röta och trånga hovar...

huga, valacken i hagen´s framhovar är ett skolexempel på detta... :(

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 227
Senast: Görel
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 136
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka