Strålen trasar sönder? Hjälp.

Nobligan

Trådstartare
Jag har märkt på senare tid att strålen i två av hovarna på min häst har "trasat sönder" det lossnar små bitar och sitter flärpar som man kan dra loss. Är detta något farligt eller bara sånt som hästar kan ha lite då och då, kanske speciellt vintertid?

Tacksam för svar!

:)

Sv: Strålen trasar sönder? Hjälp.

Mina hästar fäller strålen ungefär en gång per år, så om den fö verkar frisk och inte luktar så kan det vara naturligt och helt normalt.

kan ju vara røta, førsøk hålla rent och spraya på æppelcidervinæger.

Ganska vanligt när hovarna varit utsatta för för mycket väta en längre period, som nu tex med minst sagt snörik vinter. Vad har hästen för strö om den är installad? Spån tokar ut mer än torv och kan vara bra för att hoven ska torka upp en del av dygnet. Fråga din hovis för säkerhets skull, det kan som någon innan sa vara röta som behöver behandlas.

Den luktar och ser för övrigt frisk ut så dt är kanske som norpan och Boj säger att det är så under just denna perioden. Han står just nu på halmströpellets och det funkar väldigt bra vad jag har märkt men nu går vi väl förhoppningsvis mot vår och då kanske det blir bättre:) hovslagaren kommer nästa vecka, ska fråga då också.

Tack:)

Om strålen är frisk för övrigt , så kan man själv ta bort lösa "flärpar" .. men gör inget förrens hovslagaren kollat :eek: om du inte gjort det själv förrut.
Be honom visa vad som kan tas bort så kan du underhålla mellan besöken.

Precis så blev strålarna på min hästs fötter innan det blev riktig röta av det :(

Fick ordination av hovis att borsta rent NOGA och sen göra rent med såpvatten, har provat tjära, äppelcidervinäger, hovdesinfektion, vätepheroxd, klorin, virkon-s, trushbuster och ingenting hjälpte :(

Nu har han hela sulor och nåt orange klegg emellan som verkar hjälpa :banana:

Så bra att din hovis kommer ut och ser över det och att du med har koll :)

Hoppas det inte är något att bry sig om och om det är det så hoppas jag att det försvinner fort :)

hovis var ute idag och han sa att det var helt naturligt, inget jag behövder oroa mig för som tur var:)

Precis, hästar byter strålar med jämna mellanrum. Verkar som att dom är mer benäga att byta på vintern om man tittar på våra här hemma? Jag vet inte vad din hovslagare sa men min hovslagare sa i alla fall att man inte skulle dra i flärparna utan låta dom lossna av sig själv. :)

Precis, hästar byter strålar med jämna mellanrum.

Hästar byter egentligen inte strålar, utan strålen växer ut hela tiden precis som hovväggen och sulan.
Orsaken till att det förekommer mer lösa flärpar på vintern är att det är mindre naturligt slitage på strålen, kanske rör hästen sig mindre och på mindre slitande material (snö istället för grus).

Annars en annan orsak till att strålen börjar se risigare ut kan ju vara att man bytit hovslagare, alla verkar inte lika mycket på strålen.

/nästan hovis :devil:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 407
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
391
Senast: cowgirl81
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka