Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag har märkt på senare tid att strålen i två av hovarna på min häst har "trasat sönder" det lossnar små bitar och sitter flärpar som man kan dra loss. Är detta något farligt eller bara sånt som hästar kan ha lite då och då, kanske speciellt vintertid?
Ganska vanligt när hovarna varit utsatta för för mycket väta en längre period, som nu tex med minst sagt snörik vinter. Vad har hästen för strö om den är installad? Spån tokar ut mer än torv och kan vara bra för att hoven ska torka upp en del av dygnet. Fråga din hovis för säkerhets skull, det kan som någon innan sa vara röta som behöver behandlas.
Den luktar och ser för övrigt frisk ut så dt är kanske som norpan och Boj säger att det är så under just denna perioden. Han står just nu på halmströpellets och det funkar väldigt bra vad jag har märkt men nu går vi väl förhoppningsvis mot vår och då kanske det blir bättre hovslagaren kommer nästa vecka, ska fråga då också.
Om strålen är frisk för övrigt , så kan man själv ta bort lösa "flärpar" .. men gör inget förrens hovslagaren kollat om du inte gjort det själv förrut.
Be honom visa vad som kan tas bort så kan du underhålla mellan besöken.
Precis så blev strålarna på min hästs fötter innan det blev riktig röta av det
Fick ordination av hovis att borsta rent NOGA och sen göra rent med såpvatten, har provat tjära, äppelcidervinäger, hovdesinfektion, vätepheroxd, klorin, virkon-s, trushbuster och ingenting hjälpte
Nu har han hela sulor och nåt orange klegg emellan som verkar hjälpa
Så bra att din hovis kommer ut och ser över det och att du med har koll
Hoppas det inte är något att bry sig om och om det är det så hoppas jag att det försvinner fort
Precis, hästar byter strålar med jämna mellanrum. Verkar som att dom är mer benäga att byta på vintern om man tittar på våra här hemma? Jag vet inte vad din hovslagare sa men min hovslagare sa i alla fall att man inte skulle dra i flärparna utan låta dom lossna av sig själv.
Hästar byter egentligen inte strålar, utan strålen växer ut hela tiden precis som hovväggen och sulan.
Orsaken till att det förekommer mer lösa flärpar på vintern är att det är mindre naturligt slitage på strålen, kanske rör hästen sig mindre och på mindre slitande material (snö istället för grus).
Annars en annan orsak till att strålen börjar se risigare ut kan ju vara att man bytit hovslagare, alla verkar inte lika mycket på strålen.
Foder & Strö
Hej!
Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅
Jag vill vara tydlig från början med...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.