Strålbenshältor

Nominous

Trådstartare
Är det någon som tycker sig ha sett att hästar med strålbens eller hovledshälta avlastar på ett speciellt sätt när de står eller får ett typisk rörelsemönster (förutom det stappliga när det är allvarligare)?

Hur ser man på hästens rörelsestörning att det sitter lågt vs högt?

Sv: Strålbenshältor

En häst med strålbenshälta brukar sätta i hoven med tån först, när den rör sig. (en frisk häst landar ju med trakt - tå ) och vill gärna vända på bakdelen när man svänger.
Om en häst har ont i hoven kan den stå med det benet lite framför sig på gången t.ex. men det kan den göra när den har ont var som helst i det benet. Den hov hästen har ont i brukar även bli lite mindre och mer upprätt än den andra p.ga avlastningen, men även det kan bero på smärta någon annanstans.

Min häst fick diagnosen strålbenshälta när man gjorde ett litet fynd där på röntgen (efter hälta i hov) Vid senare magnetröntgen konstaterades det att han inte alls hade ont av de små förändringarna utan det var något helt annat. Han rörde sig dock inte alls som en strålbenshäst.

Min häst rörde sig dock med trakt- tå, med dubbelslag allså inte alls som en strålbenshäst. Senare började han även sätta ner trakt-utsidan-tå allså rullade på utsidan när han satte ner hoven - med kotledsinflammation som följd.

Det visade sig att han hade trasigt/saknades ledbrosk i hovleden, vilket inte syntes på vanlig röntgen.

Vid låghältor tror man ofta att det sitter i bogen, (det ser ut så när de rör sig)
På kliniken sätter de på grepp o hakar på skorna samt bedövar.

Tack för svar..

Sitter i min oändlighet och försöker komma på nåt som kan vara fel på hästen. Veterinärerna hittar inget fel på han men han rör sig inte normalt. Ser väldigt framhalt ut, men tidigare beh veterinär tycker inte alls han ser så farlig ut :crazy: Dem tidigare vettarna har inte ens bemödat sig att kolla hovled, strålbenshälta på honom. Han reagerar inte ett skit på böjprov, står och sover och är klockren när man springer. Hovleder är väl väldigt svåra att böja fram? Som du säger så måste man ju på med hakar och grepp. Men de tycker dom är onödigt och tar tid.

Ryggen är de heller inget fel på. ET har gått igenom den med och lossat alla låsningar och jobbat bort spänningar. Nu är ryggen helt UA men rörelseströrningen finns kvar.

Som tur är ska jag träffa en überduktig vet på lördag som jag vet kommer hitta felet, om det finns något. Jag vill bara försöka lista ut vad fasen det kan vara.

Alltid när jag far till vetten så har man ju en aning om vart det sitter, men jag har inte en blekaste nu!! Och det blir jag galen på!!

Min häst står snarare under sig med frambenen. Enl ET inget konstigt då han har oerhört branta bogar och han kan inte stå på annat vis. Han har inte en enda spänning genom frambenen upp genom bog, manke. Ryggen kommer från vänster bak där han haft problem tidigare med ett griffelbensbrott.
Han tar verkligen uuuuut framsteget, landar helt plant på hoven i skritt, i trav trakten lite före. Han sviktar igenom som han ska på bägge fram.
Känns ju som att risken för hovled, strålben är mindre då.

Jag fattar ingenting. Hoppas dagarna till lördag går fort nu.

du har inte funderat på om din hästs problem helt enkelt bottnar i att han är skapt lite "annorlunda" och att vissa saker kanske inte går att åtgärda utan är en bieffekt av hur han ser ut?

Jag har absolut ingen aning, jag bara spånar hej vilt här, men tanken slog mig.
Jag menar, om mitt ena ben(bara ett exempel) är kortare än det andra, så oavsett hur många kiropraktorer, massörer osv som drar i det och knäcker osv, så blir det inte längre och jag kommer alltid vara lite låghalt.

absolut!! visst har jag tänkt på det! men jag vill vara hundra på att det är så och att det inte är något annat fel som stör. jag accepterar att han är begränsad (tror jag iafl, man kan inte veta förrän han fått en ärlig chans) men jag vill inte rida omkring på han förrän jag vet att det inte är tex en ledinflammation någon stans som går att åtgärda.

så jag sätter inte igång och tränar riktigt förrän jag vet att han ska vara såhär eller att han har en sjukdomsbild som går att åtgärda. jag vill ta det säkra före det osäkra :)

han kan mycket väl ska vara såhär, det är hans sätt att röra sig - för han är fin att rida. när han går i form rör han sig nästan helt normalt. en människa som inte letar fel ser inget konstigt med honom. men när han springer fritt i hagen syns det att han har en rörelsestörning.
jag vill veta om den ska vara där eller om den bottnar i en sjukdom. därför jag utreder honom.

Senast ändrad:

Det gör du alldeles rätt i!
Man ska vara rädd om sina vänner :)

En fråga bara, innan du tog över honom och innan han blev skadad, hur rörde han sig då, har du sett det?

Eller har han haft problem hela livet?

såg att du lagt till i ditt svar ungefär det jag frågade sist :-)
jag hann inte med att se det innan jag kluddade igen.

alltså det är skitsvårt att veta. förra ägaren kunde ingenting om hästar. hon latjade runt i skogen och inget mer. när jag åkte ner och provred han var han initialt 3 grader halt bak och det visste inte ägaren om, hade inte känt det och inte sett det. hon var med under provridningen och såg det inte.
det visade sig att det var ett griffelbensbrott som var rätt illa tilltygat. han hade gått med det i två månader. jag opererade honom två gånger och han var halt väldigt länge. hela sommaren.

så därför vill jag vet om han ska röra sig såhär eller om det är något sekundärt efter griffelbensbrottet.

jag har ett tiotal filmer på honom under ett år och han ser jättefin ut på alla. sen sista är ca 2 månader innan jag tog honom, så precis innan griffelbensbrottet antagligen skett.

så förra ägaren har ingen aning om hur han rör sig fritt. det är ingen mening att fråga för hon skulle inte se om det vart nåt.

så ja jag vet hur han sett ut i arbete - ungefär lika som nu tror jag. men fritt har jag ingen aning om hur han brukar se ut egentligen. :(

Har du provat att longera honom på hårt underlag, i en ganska liten volt? Då kan man ibland få fram en hälta som inte syns rakt fram.

Lita på din magkänsla, är hästen halt på båda fram så syns det ju inte på samma sätt..

ajdå, ja de gör inte saken lättare då nej.
Hoppas du får klarhet när du varit hos veterinären.
Jag håller tummarna :-)

Har du provat att longera honom på hårt underlag, i en ganska liten volt? Då kan man ibland få fram en hälta som inte syns rakt fram.

Lita på din magkänsla, är hästen halt på båda fram så syns det ju inte på samma sätt..

Alltså han är ju nickig i traven på volt när han går i fri form. Markerar ytterbenet i bägge varv. Jobbar han i form försvinner det nästan.

ajdå, ja de gör inte saken lättare då nej.
Hoppas du får klarhet när du varit hos veterinären.
Jag håller tummarna :-)

Nä precis :crazy: Jag hoppas verkligen också att jag får lite klarhet på lördag.

Kan det vara så att han inte rör sig bra för att han inte orkar? Han är en tung häst och har inga muskler.. Han kanske skulle bli bättre om han får muskla på sig så han orkar bära upp sin tunga kropp. Men om vetten inte hittar nåt betydande tror jag att jag sätter igång han och se om han blir bättre.

Det kan absolut spela in, jag tycker du tänker rätt, kolla med vet först så det inte 'är en pågående inflammation eller liknande, om inte, sätt igång hästen, men försiktigt och se hur han tar sig.

Precis så har jag kommit fram till att jag ska göra. man märker nog ganska snabbt vilket håll det går åt. Går det åt det bättre hållet så är det ju bara att köra på sakta men säkert.

Jag kan inte för mitt liv tänka mig att en så stor och tung häst som min med hans rygg kan röra sig bra utan muskler och kondition. Jag hoppas det är svaret.

vi hoppas att det är så, inte ens min lätta fbl pojke rör sig som han ska omusklad, så absolut kan det spela in.
Du får rapportera efter veterinärbesöket :-)

Det ska jag absolut göra.. :)

På ett sätt vill jag att vi ska hitta något, så man kan göra det bättre. På ett sätt vill jag att det inte ska vara nåt fel på han. Svårt att ställa sig in på vad man ska hoppas på.

Enligt veterinär så var han inte halt, snedbelastar ingenting. Han rör sig annorlunda pga att han är omusklad och ur kondition. Springer med handbromsen i :D Han hade en liten överansträngning i höger bakknä men var inte halt. Hon var 100 på att det är en avlastningsskada sedan han vilat vänster bak sedan operationen så hon behandlade knät med cortison för att det inte skulle utvecklas till nåt.

Inget återbesök, skritt i två veckor och sedan sätta igång han. Han ska galopparbetas varannan dag bara han fått jogga igång lite. Han har ju bara skrittat i 5 månader. Men hon ville inte att han ska travas i början för ryggens skull. Den ska jobbas genom galoppen tills han orkar bära upp ryggen i traven. Fick ett rehab-program med mig som veterinären la upp hur han ska galopparbetas.

Så det går skitbra känns det som :love:

Det var skönt att få bekräftat att det var lite som jag trott.. Att han rör sig såhär för att han inte orkar bära sin tunga kropp. Det är ju en stor och tung häst. Sen har han en väldigt annorlunda halsföring när han springer i hagen, han blåser upp sig sjukt mycket och ser då skitskum ut.

Jag som målat upp så jävla mycket. Strålbenshältor, pålagringar, kissing spines.. Ja allt.. Så det är underbart!! Hoppas han svarar positivt nu.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
462
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 229
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka