Strålbenshälta ?

C

Carro92

Hej, jag är oroligt för att min 24åriga islandshäst kan ha strålbenshälta. Det verkar som om han blir halt efter hård ansträngning, jag fick honom för 3 år sedan och första året "åkte" jag liksom bara på honom, men sedan började jag lära mig mer och vilja utveckla honom. Då blev han halt. Såg ut som att det satt i bogen. Fick vila en vecka. Sen blev han bra igen. Sen gick det en längre tid, och nu har han varit halt 2 ggr det senaste halvåret. Har endast varit synligt på volt, förutom sista gången då det syntes lite gran även i trav på rakt spår. Han kan ofta stå lite med frambenen framför sig när han vilar i hagen, han brukar också stå med ett framben framför sig ibland och nu på senaste tiden har han blivit väldigt stel när han ska ut ur stallet på morgnarna, men jag tycker att han alltid rört sig lite stelt dem åren jag har haft honom. Men det verkar ju som att det blir värre och värre, jag har försökt att mjuka upp honom, med hjälp av olika övningar i ridningen. Men det verkar inte gå.Han snubblar ofta när jag rider honom, men även när han springer själv i hagen. Jag inbillar mig att min kan se lite,lite hälta direkt efter en ridtur. Knappt synligt. Så nu har jag i princip gett upp träningen med honom och rider bara skogriding, Då jag börjar förstå att han inte pallar för hård träning nå mer. Ska ta hit en veterinär så snart som möjligt så att jag får veta om det är något fel, eller om det bara är ålder. Men visst låter symtomen skrämmande likt strålbenshälta?:confused: Jag är så oroligt för min lilla prins:cry:

Sv: Strålbenshälta ?

har han varit halt två gånger på ett halvår o du har inte åkt till klinik :eek: :mad:
Ta dit hässtackaren genast!!!

Altså, det har alltid blivit bra efter en veckas vila. Därför har jag alltid av vaktat. då vi faktiskt pratade med en veterinär första gången han var halt, och då sa han att man kan vänta några veckor, och om det inte blir bra så skulle vi ringa.

ja och nu är det återkommande så det är väl lika bra att åka och och få klarhet i vad det är som felar?

Symptomen kan stämma in på en RAD saker, enda raka är att åka in på klinik och göra en grundlig utredning.

Hur landar han, med hela hoven 'platt' eller med tårna först?

Ring idag och boka kliniktid snarast möjligt.

Symptomen kan stämma in på en RAD saker, enda raka är att åka in på klinik och göra en grundlig utredning.

Hur landar han, med hela hoven 'platt' eller med tårna först?

Ring idag och boka kliniktid snarast möjligt.

Se fetmarkerat, detta kan skilja på en islänning och beroende på gångart så just det skulle jag inte se på. Däremot finns annat, med tanke på hästens ålder och med tanke på att TS beskriver stelhet så ligger ju åldersrelaterad spatt högt på listan med avlastning på frambenen. De kan se ut som kor med fång då, dvs de börjar bli lite linjegångare dels när de går men även i vila med ett framben framför sig.

Men som sagt, det kan finnas en rad andra orsaker som bör utredas och det gör man bäst på klinik.

Ah, nej då faller ju det, visste inte isisar skilde sig. Det är ju annars ett klassiskt symptom vid smärta från strålbensområdet eller bakre delen av hoven. Alltså det är ju inte så att landar de tå först = strålbenshälta, men det är ett symptom som KAN peka åt det eller andra problem i hovens bakre del.

Jag ska självklart tillkalla veterinär. Ska ringa så fort som möjligt !
Jag har fått för mig att han ofta går på tå, kanske därför han snubblar så mycket som han gör. Dock tycker jag detta är otroligt svårt att se.

De flesta kliniker har växeln öppen hela dagen så att man kan boka tid. Att ta ut vet. tror jag inte kommer ge dig något antagligen kommer denne säga att du bör åka in till klinik för att kunna få så mycket hjälp som möjligt.

Ja, nu har jag varit med om islänningar som sätter ner hoven både plant, via tån men även trakten först utan att några fysiska problem har kunnat påvisas. Sen har det även handlat om olika gångarter.

Jag håller nog med, att kalla ut en veterinär i nuläget blir nog mer som jaha, de bästa resurserna finns på klinik och för bästa resultat bör man ju som sagt vända sig dit. Att göra en hältutredning hemma på gårdsplanen brukar ju sällan bli lyckad.

Ja och spec. i o m att den är återkommande, det kan ju behövas plåtar o.s.v. och även om det kostar så känns det väl lite väl att ta ut vet. först och konstatera att den antagligen bör kollas upp på klinik. Och får man något mer positivt svar på kliniken är det ju bara bra!

Går hältutredningar på försäkringen och vad brukar det kosta? Mina föräldrar är inte villiga att lägga ner så mycket pengar på undersökningar, med tanke på hans ålder.

Nu för tiden kan man ju faktiskt ta röntgen bilder hemma i stallet. En häst i samma stall som jag har min i har också varit halt under en längre tid. Och då kom det ut en veterinär och tog röngen plåtar m.m..

Det beror ju på vad för vet. o.s.v. alla har inte tillgång eller möjlighet till det, det är oftast klinikvet. som gör sådant, våran vet kommer ut till oss en gång om året och då kan han göra allt men då är vi några stycken som delar på kostnaden att han ens kommer. T.ex. distriktarna (iaf häromkring) skulle inte ha tillgång till det och de skulle heller aldrig börja spruta leder hemma, de rekomenderar klinik. Det är enklare att åka till en klinik tycker jag, det är lättare att skaffa sig en helhetsbild.
Ang. försäkringen så betalar man självrisken och sedan ska försäkringsbolaget kliva in förutsatt att hästen inte har några reservationer för t.ex. låga hältor eller så.

Det blir inte billigare att ta ut en veterinär på det sättet, och resurserna är som sagt begränsade i hemma miljö. Ja det går på försäkringen.

Det blir inte billigare att ta ut en veterinär på det sättet, och resurserna är som sagt begränsade i hemma miljö. Ja det går på försäkringen.

till TS
det är mkt mkt dyrare att ta hem veterinär än att åka till klinik (oavsett beninkostnader, ev hyra av släp mm)

detta års två veterinärärenden jag haft;

"liten" hältutredning på klinik (longering, böjprov, palpering, koll av hov) gick på drygt 900 kr. (dock ingen behandling etc) billigt och bra.

sårskada hemma, tog ut distriktare (iofs på jourtid) suturering, sedering drygt 4000 kr! kan inte ens tänka mig att det skulle blitt så dyrt på klinik!

gör din gamle man en tjänst och ta honom till klinik. förklara för dina föräldrar att det är ett brott mot djurskyddslagen att inte diagnostisera och behandla en hälta (eller det kanske det inte är om man inte tolkar den som jag :p )

Veterinär har varit ut nu, tog 4 st röntgen bilder i stallet. Han misstänkte att det kunde vara någon form av atros, men det vet vi inte säkert förens han har tittat på röntgen bilderna.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 367
Senast: monster1
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 473
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar