C
Carro92
Hej, jag är oroligt för att min 24åriga islandshäst kan ha strålbenshälta. Det verkar som om han blir halt efter hård ansträngning, jag fick honom för 3 år sedan och första året "åkte" jag liksom bara på honom, men sedan började jag lära mig mer och vilja utveckla honom. Då blev han halt. Såg ut som att det satt i bogen. Fick vila en vecka. Sen blev han bra igen. Sen gick det en längre tid, och nu har han varit halt 2 ggr det senaste halvåret. Har endast varit synligt på volt, förutom sista gången då det syntes lite gran även i trav på rakt spår. Han kan ofta stå lite med frambenen framför sig när han vilar i hagen, han brukar också stå med ett framben framför sig ibland och nu på senaste tiden har han blivit väldigt stel när han ska ut ur stallet på morgnarna, men jag tycker att han alltid rört sig lite stelt dem åren jag har haft honom. Men det verkar ju som att det blir värre och värre, jag har försökt att mjuka upp honom, med hjälp av olika övningar i ridningen. Men det verkar inte gå.Han snubblar ofta när jag rider honom, men även när han springer själv i hagen. Jag inbillar mig att min kan se lite,lite hälta direkt efter en ridtur. Knappt synligt. Så nu har jag i princip gett upp träningen med honom och rider bara skogriding, Då jag börjar förstå att han inte pallar för hård träning nå mer. Ska ta hit en veterinär så snart som möjligt så att jag får veta om det är något fel, eller om det bara är ålder. Men visst låter symtomen skrämmande likt strålbenshälta? Jag är så oroligt för min lilla prins