Strålbenshälta

C

Colombia_Girl

ja som rubriken säger... Strålbenshälta- berätta allt ni vet och kan om just detta, gärna prognos, diagnoser osv..:bump:

Jätte intresserad =)
 
Sv: Strålbenshälta

Min polle fick nyligen den diagnosen, hon hade en inflammerad strålbensbursa + inflammation i den parallella hasen + förkalkning mellan 2 ryggkotor (dock väldigt liten).

Jag fick sko hästen med sula för att undvika tryck på strålen av stenar och dylikt. Dessutom fick vi förklarat att den hoven som tidigare växt i ljustets hastighet och förvärrat en bockhov skulle bli mycket bättre nu!

På återbesöket var inflammationen borta! Men eftersom det är väldigt svårläkt så kommer det ta tid innan det blir helt bra, vet sa att minst 6 mån kommer hon vara skör i området så man får hoppas på att inget händer under den tiden nu!

Däremot ska jag ut och röra på henne, hon ska ridas och köras mm för att stärka upp.

Så nu sitter jag mest och håller tummarna för att allt ska gå bra!
 
Sv: Strålbenshälta

hur långt tid var det mellan första besöket och återbesöket? Vad fick ni göra under den tiden... och fick hästen några mediciner? Ni skulle inte sko med PG beslag el ringsko?
 
Sv: Strålbenshälta

Min pålle fick diagnosen cystor på strålbenet på båda fram sommaren 2005. Detta upptäcktes på röntgen, man röntgade strålbenen eftersom han inte blev bra efter två behandlingar för hovledsinflammation.

Pållen är 21 år gammal och kommer aldrig att bli bra... :cry: Han är skodd med eggbarskor och det har fungerat jättebra, han har inte varit halt sedan i september i fjol. Tyvärr visade han lite hälta för någon vecka sedan, veterinären har sagt att det kan vara lite upp och ner, men han fick Metacam 5 dgr och nu verkar han bra igen.

Prognosen för min häst är hopplös, han kommer successivt att bli sämre och sämre, men det är ingen som vet hur lång tid det tar innan han blir så dålig att jag måste låta honom vandra vidare till de gröna ängarna.... :cry:
All tid jag har kvar tillsammans med min häst är därför otroligt värdefull för mig.
 
Sv: Strålbenshälta

Det var 3 veckor mellan besöken, vi fick ingen medicin. Jag fick börja rida efter 10 dagar. Inget PG beslag eller ringsko. Funderar dock på om jag inte ska sätta på en ringsko vid nästa skoning, får se lite hur det utvecklas.

Men hur man behandlar och hur det utvecklas är ju från fall till fall.
 
Sv: Strålbenshälta

min visade strålbenshälta - pålagringar på strålbenen,han fick två behandlingar men två veckors mellanrum och är nu ren i gången ,men hältan kan tydligen komma tillbaka när som helst enligt vetrinären en månad lr fem år ingen vet,så vi tog beslutet att trinangelmärka efter som han var försäkrad som tävlingshäst och det håller han inte för långre,och om vi skulle säja honom så e delixominen riskt att nya ägarna skulle få för sig att börja tävla träna

men han SKA ridas för att det inte ska bli värre,men ingen hård träningen men upp till LA dressyr är ingn probelm men inte ner belastning
Vetrinären rordinerade ringskor och nu när hovslagern varit ute rekomenderade han PG beslag öfr ännu mer avlastning så det ska på till somare när dt blir hårt i marken
 
Sv: Strålbenshälta

Har alla ni fått göra röntgen och använt grepp och hakar för att komma fram till diagnos?
 
Sv: Strålbenshälta

Hej!
Min häst har haft strålbensinflamation/hälta eller vad man kallar det, i samarbete med lite hovledsinflamation. Han var aldrig halt inte så att jag kände det när jag red men efter att han hoppat som en kratta på 2 tävlingar (typ stannat i 125 och haft 6 ner i 120) insåg jag att något var fel. Kände mej skitfjantig när jag ringde till veterinären och förklarade mitt problem. Hästen jag har har alltid varit skodd med ringskor fram och eggbars bak. Men under en period i somras så tappade han så mkt skor att vi var tvugna att ha vanliga skor i en skoperiod. Skorna satt under denna perioden med silvertejp och 2 söm ungefär..:(
Tydligen var det detta som gjorde att han då fick strålbensinflamation. Iaf enligt min veterinär.

Jag fick springa med honom på löpargången inne och han visade inte hälta någonstanns inte under böjprovet heller. Fuck tänkte jag.. Nu är det jag som rider så dåligt att han stoppar..:(
Men vid longering på liten volt kunde min veterinär se att han var halt på höger fram. Ingen stor hälta det var mer de att han travade i otakt då. :crazy:

Hur som helst släktes strålbenet och han var lite bättre sedan släkte han hovleden och han var klockren i högerben. Då visade han sig vara halt på vänster med:( Han blev röntgad och hade inga pålagringar men små små små förändringar i strålbenen. Ingen fara sa veterinären.
Min häst blev behandlad bland annat genom att veterinären stack en lång nål (typ 15 cm lång) mellan ballarna i hoven rakt in i strålbensbursan (eller vad det heter) därefter röntgades hoven med nålen i för att se att den satt där den skulle. Och så behandlades han.
Han fick 2 dagar i box, sedan skulle han stå i sjukhage eller box (fick bli box för han lekte rodeohäst ute samt skritt i ca 50 minuter varje dag. Jättekul när han va helt tokig (trots att allt kraftfodret togs bort) han hoppade jämnfota och försökte klubba ner mej på promenaderna. De två sista dagarna skulle han travas 5 minuter. Han blev behandlad 3 gånger och besökte så veterinären i januari (för 4e gången) då var han kymig i traven men veterinären ville att han skulle ridas igång i två veckor och sedan hoppas stuts och mindre träningar i 2 månader. Därefter skulle vi på återbesök.
Förra veckan va vi så på återbesök och han blev friskförklarad. Han har gått ner från ca 800 kg till ca 650 (han är ca 175 hög och kralligt byggd) vilket enligt veterinären skulle vara bra för honom=mindre tyngd på frambenen i nedslaget. Han är skodd med ringskor som är lite större och hovarna tåriktas rejält.
Har tävlat en gång (i helgen) då lekte han sig glatt runt 120 med ett par nedslag (de va ju en gigantisk Tupp på banan *fräs*:eek: ) Så nu får vi bara hålla tummarna på att han håller.
Har bestämmt med veterinären att han skall på återbesök varannan månad för att kollas så att vi nästa gång kan behandla innan hältan kommer.
 
Sv: Strålbenshälta

Man gjorde hältutredning på min eftersom man trodde det var hovledsinflammation (böjprov, longering etc) och sedan röntgade man. Inga grepp eller hakar användes.
 
Sv: Strålbenshälta

Min fick springa på ett löpband, ingen röntgen.

Vid andra besöket frågade jag om man inte skulle rönga men vet tyckte inte det var nödvändigt.
 
Sv: Strålbenshälta

Har inget kul att berätta tyvärr...

Min häst fick somna in i februari 2003 pga strålbenshälta båda fram och hasledsinflammationer båda bak, samt begynnande spatt. :cry:
Han blev dålig i september 2002

Han hade så ont att det inte gick att rädda...10 år gammal blev han :cry:

R.I.P
 
Sv: Strålbenshälta

en häst jag ridit lite då å då fick diagnosen strålbenshälsta... han skos med ringsko... tävlas i hoppning 110 nu kanske 120 vet inte riktigt.. han rids för fullt. han är juh ganska stor å massiv men verkar itne ha några som helst problem av de.. de enda problemet är väl att om man vill försäkra upp såna ggr så får man väl massa problem just pga "skadan". läste om din pålla... *kramis*
 
Sv: Strålbenshälta

Får jag fråga om dessa hästar alla har en stråle som är ganska hög/Tjock Därför för att jag har fått höra att en stråle som är för "tjock" och har hela tiden markkontakt kan åstakomma strålbenshälta. Och detta skulle då tänkas kunna korrigera sig själv vid fortsatt nedtagning av strålen.

Mumin
 
Sv: Strålbenshälta

Det lät fel såg jag, alltså en stråle ska ju ha markkontakt, det jag syftar på är en stråle som är mycket tjock och därför kommer i "för mycket kontakt"
Lät inte så mycket mindre flummigt men ändå, ni fattar säkert
:p
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är intresserad av att köpa en häst. Hon har följande skador sedan tidigare: Skada på sträcksenan som 2 åring. Krävde operation...
2
Svar
24
· Visningar
1 486
Senast: PrinceFair
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
421
Senast: Twihard
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 640
Juridik & Ekonomi Jag får ständigt upp annonser från TEMU. Ibland ser jag nåt jag är lite intresserad av - men då hamnar jag i nån plats där de säger att...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
7 583
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp